Friday, Mar 27, 2020

صفحه نخست » زنگ خطر مسعود پزشکیان در باره وضعیت ایران در سال پیش رو

pezeshkian_032720.jpgبه گزارش اصلاحات نیوز؛ سال ۹۸ با فراز و نشیب‌های زیادی همراه شد و اگر بگوییم یکی از بحرانی‌ترین‌ سال‌ها در این چهار دهه اخیر را پشت سر گذاشتیم گزافه نگفته‌ایم؛ اتفاقات و بحران‌هایی که دست به دست هم داد و وقتی انتخابات از راه رسید گویا دیگر دل و دماغی برای مشارکت در انتخابات نمانده بود و پایین‌ترین مشارکت طی چهار دهه اخیر رقم خورد.

«مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که از زمره اصلاح‌طلبانی است که توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و خود را به دروازه مجلس یازدهم برساند درباره کاهش اعتماد عمومی و نقش آن در کاهش مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه به خبرآنلاین می‌گوید:«ما در کارمان مشکل داریم اگر مشکل نداشتیم با این ریزش سرمایه اجتماعی مواجه نمی‌شدیم»

پزشکیان تلویحا از رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها که فرصتی برای حضور همه صداها در رقابت انتخاباتی را نداد گلایه دارد و می گوید«مجلس یکدست که هنر و دستاورد نیست»

او درباره پیش‌بینی‌اش از سال ۹۹ نیز می‌گوید: «سال ۹۹ قطعا سال سختی خواهد بود از یک سو بیماری کرونا اقتصاد ضعیف کشور را ضعیف‌تر کرده است و از سوی دیگر با مشکلات مدیریتی هم مواجه هستیم که باری بر این موضوع است» آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

آقای پزشکیان! برخی تحلیلگران براین اعتقادند که بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب، اعتماد عمومی مردم روند نزولی گرفته و باید این موضوع را جدی گرفت و چاره اندیشی کرد، نگاه شما به این موضوع چیست؟

چون در روند کارمان مشکل داریم امروز مشاهده می‌کنیم اعتماد عمومی کاهش پیدا کرده است. علت هم ضعف مدیریتی و ناکارآمدی ما است. در کنار این ضعف‌ها فشاری هم که آمریکا می آورد مزید بر علت می شود تا وضعیت را بدتر کند آنها هم تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا شیب ریزش سرمایه اجتماعی را تندتر کنند و کاری کنند که مردم نسبت به انقلاب بدبین‌ شوند.

رفتار و عملکرد مسئولان باعث کاهش اعتماد عمومی شده است

لذا کاری که ما باید انجام بدهیم از اهمیت بیشتری برخوردار است اما متاسفانه ما مسئولان رفتار و عملکردی از خودمان نشان دادیم که این رفتارها موجب شده است تا این کاهش اعتماد عمومی بیشتر شود مثال‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توان در این رابطه به عنوان مصداق‌های عینی از آنها نام برد مانند جو انتخابات، نوع مدیریت‌هایی که از خود نشان دادیم، آزادی‌هایی که از نظر سیاسی باید داده می‌شد، نوع نگاه‌های مدیریتی و ... وقتی همه این موارد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد طبیعی است که نتیجه آن به سمت کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت را شاهد باشیم.

وقتی اجازه ظهور و بروز صداهای مختلف در انتخابات داده نشود، مشارکت کم می شود

در انتخابات اخیر شاهد کاهش مشارکت بودمی، در این کم شدن مشارکت در انتخابات چقدر نقش کاهش اعتماد عمومی را سهیم می‌دانید و چقدر نقش شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها موثر است و ....

من وقتی از انتخابات نام بردم منظورم همین بود؛ وقتی ما تنها یک سلیقه و یک نگاه سیاسی خاص را اجازه می‌دهیم در انتخابات شرکت کنند و از ظهور و بروز صداهای مختلف و رقابت آنها با هم جلوگیری می‌کنیم نتیجه ای جز کاهش مشارکت ندارد. طبیعتا این یک سوی بازی است و از طرف دیگر اتفاقات و سیاست‌هایی را که اتخاذ کردیم از افزایش قیمت‌ها و مشکلاتی که ایجاد شد مانند اتفاقات آبان ماه این روند را تشدید کرد و موجب شد تا این کاهش مشارکت سیاسی رقم بخورد.

حتی بسیاری از جریان‌های سیاسی انتخابات را تحریم کردند و گفتند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و عملا هم شرکت نکردند و این واقعیتی است که وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و همه این موارد به همان سیاست‌هایی باز می‌گردد که ما در طول این سال‌ها اتخاذ کردیم.

اینکه یک گروه مجلس را در دست بگیرد که هنر و دستاورد نیست

با توجه به انتخابات دوم اسفند و نتیجه‌ای که حاصل شد ما با مجلسی رو به رو هستیم که تقریبا یکدست و همه از جناح اصولگرا هستیم، خود شما به عنوان معدود چهره های اصلاح طلبی که راهی مجلس آینده شده اید، چقدر نگران تند شدن فضای مجلس آینده خصوصا در مقابل دولت هستید؟

بله متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که یک مجلسی کاملا یکدست از یک جریان سیاسی خاص روی کار آمده است. البته درباره تندروی‌ها من نگرای از این بابت ندارم اما نگرانی عمده اینجاست که ما با این اقدامات هر روز سرمایه اجتماعی بیشتری را از دست می‌دهیم اینکه فقط یک جناح و یک گروه مجلس را به دست بگیرد اینکه دستاورد و هنر نیست.

چرا از مشکلات علیه همدیگر استفاده می کنیم؟

خیلی از مردم با مشاهده این رفتارها بی‌تفاوت می‌شوند و برخی هم از این فرصت استفاده می‌کنند و هیزم بر این آتش می‌ریزند اگر نگرانی هم وجود دارد از این بابت است وگرنه اگر اکثریت مجلس را یک جناح به دست بگیرد آن هم در یک رقابت آزاد چه اشکالی وجود دارد؟! اما وقتی ما اجازه نمی‌دهیم دیگران با نظرات مختلف وارد انتخابات شوند طبیعی است که مشارکت را کاهش می‌دهد و طبیعی است که همه موضوعات و مشکلات به این جناح ختم می‌شود؛ حالا قرار است ببینیم این جناح چه گلی به سر این مملکت می زند؟! یعنی این سوال مطرح می‌شود اگر این‌ها امور را به دست بگیرند همه مشکلات کشور حل شود و معضل بیکاری مرتفع می شود؟! این ادعاهایی که می‌شود از همان دست ادعاهایی است که وقتی افراد کنار می‌ایستند مطرح می‌کنند. ما به جای اینکه دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم متاسفانه از مشکلات بر علیه هم استفاده می‌کنیم؛ در حقیقت به جای آنکه در زمان بروز مشکل به کمک هم دیگر بیاییم از آن برای حذف یکدیگر استفاده می‌کنیم.

درگیر دعوای چپ و راست نیستم /مهم اثرگذار بودن است نه اقلیت قوی یا ضعیف بودن

باتوجه به آرایش سیاسی مجلس یازدهم و حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان که شاخص‌ترین چهره‌شان را شما می‌دانند، ارزیابی‌تان از این حضور کمرنگ چیست درواقع سوال اینجاست آیا این تعداد اندک اصلاح‌طلبان می‌تواند یک اقلیت موثر و قوی باشند یا یک اقلیتی که در معادلات سیاسی و پارلمانی چندان اثرگذار نخواهد بود؟

به نظر من تغییر زیادی ایجاد نخواهد شد و کلیت ماجرا همان است که بود یعنی این روندی که وجود داشت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و ما همچنان از دیدگاه‌های مورد تائیدمان حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در همان چارچوب عدالت و انصاف حرکت کنیم؛ اینکه قوی هستیم یا ضعیف نمی‌دانم و اساسا خیلی هم مهم نیست اینکه بتوانیم تاثیر گذار باشیم اهمیت دارد. شخصا هیچگاه دعوای راست و چپ نداشتم و تلاش کردم تا اکثریت مردم در این تصمیم‌گیری‌ها اثر داشته باشند نه آنکه یک گروه خاص قدرت را به دست بگیرند و بعد تصور کنند همه باید از آنها تبعیت کنند. این تصور غلطی است.

اگر مجلس یازدهم به دنبال دعوا با دولت باشد...

پیش بینی شما برای سال ۹۹ و مهمترین چالش‌هایی که در پیش داریم چیست؟

سال ۹۹ قطعا سال سختی خواهد بود از یک سو بیماری کرونا اقتصاد ضعیف کشور را ضعیف‌تر کرده است و از سوی دیگر با مشکلات مدیریتی هم مواجه هستیم که باری بر این موضوع است؛ مجلس یازدهم هم که روی کار بیاید اگر قرار باشد امورات خود را به جای تعامل با دولت با دعوا به پیش ببرد نه تنها مشکلات حل نخواهد شد که ما با بغرنج‌تر شدن مسائل و مشکلات روبه‌رو خواهیم شد مگر آنکه نگاهمان را به مسائل عوض کنیم و به جای دعوا کردن دست به دست هم بدهیم کمک کنیم و مشکلات را رفع کنیم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy