Tuesday, Mar 31, 2020

صفحه نخست » موج اعتراض مردمی نسبت به شیوه برخورد خامنه ای با معضل کورونا، بالا می گیرد

risr_033020.jpgرادیو اسرائیل - شمار فزاینده ای از ایرانیان در پیام های خود در شبکه های اجتماعی، خامنه ای را عامل اصلی شیوع ویروس کورونا در ایران معرفی کرده و خواستار برکناری او شده اند. روز گذشته نیز خبر رسید که یکصد

فعال سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را "مسئول اول تبدیل اپیدمی ویروس کورونا به یک فاجعه ملی" خوانده و تاکید کردند که حسن روحانی نیز "با همسویی با آقای خامنه‌ای در پنهانکاری و مرتبط کردن بحران کرونا به توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن، در تشدید این روند سهیم بوده است".

امضا کنندگان، در این بیانیه تاکید کردند: پنهانکاری "حکومت و نیروهای امنیتی‌اش" درباره شیوع ویروس کرونا به دلیل مواردی چون حضور مردم در انتخابات مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن، "فرصت طلایی" را از مردم ایران برای مهار این ویروس خطرناک گرفت.

منشه امیر در تفسیر سیاسی هفتگی خود که روز شنبه انتشار یافت، از جمله اظهار داشته بود که مسئولیت اصلی شیوع گسترده کورونا در ایران و شمار قربانیان و مبتلایان، به عهده سران حکومت ایران است که باید محاکمه و مجازات شوند. منشه امیر در این تفسیر، سران ارشد رژیم و از جمله علی خامنه ای، حسن روحانی و فرماندهان سپاه پاسداران را که به شیوه های مختلف کوشیدند مردم را از واقعیات دور نگاه دارند، باید به عنوان جنایتکاران جنگی، محاکمه و مجازات شوند.

در بیانیه ای با امضای صد تن از تلاشگران سیاسی ایرانی در سراسر جهان، با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای از جمله "حمله بیولوژیک" و "حضور اجنه در صف دشمن" و همچنین مواردی چون اخراج پزشکان بدون مرز از ایران تاکید کردند که "جان و حیات تک تک شهروندان ایران به گروگان رهبر نظام، مشاورانش و نیروهای نظامی- امنیتی درآمده" و دولت "گوش به فرمان نیز دنباله‌رو همین سیاست شده" است.

برخی از مقامات وزارت بهداشت حکومت ایران اذعان کرده‌اند که ویروس کرونا از اوایل بهمن در ایران شیوع پیدا کرده است. مقامات جمهوری اسلامی بهمن‌ پارسال شیوع ویروس کرونا در ایران را تکذیب کرده بودند. برخی از چهره‌های اصول‌گرا نیز هدف از گزارش‌ها درباره شیوع کرونا را تاثیرگذاری بر انتخابات می‌دانستند.

علی خامنه ای در سومین روز از ماه فروردین بدون ارائه هیچ توضیح یا شواهدی، دولت آمریکا را به "ساخت ویروس کرونا" متهم کرد. او پیش از این هم برای منحرف کردن اذهان مردم شیوع کورونا را یک حمله بیولوژیک دانسته وبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دستور داده بود یک رزمایش پدافند بیولوژیک برای مقابله با آن انجام شود.

نویسندگان این بیانیه این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا صندوق توسعه ملی "می‌بایست صرف سپاه قدس گردد و نباید در امر حیاتی سلامت مردم هزینه شود" و همچنین چرا سرمایه موسسات اقتصادی زیر نظر علی خامنه‌ای برای مقابله با کرونا صرف نمی‌شود.

در بیانیه یاد شده همچنین این پرسش مطرح شده که «چرا رهبر و نیروهای امنیتی و قوه قضائیه تحت فرمانش در ارتباط با آزادی همه زندانیان سیاسی لجبازی و مانع‌تراشی می کنند و در این شرایط نیز دست به بازداشت کسانی می‌زنند که به گردش آزاد اطلاعات یاری می رسانند؟»

امضا کنندگان این بیانیه پرسیده‌اند: «آیا حکومتی که کوچکترین اعتراض مردمی را سرکوب می‌کند نمی‌تواند تردد درون شهری و بین شهری را کنترل و به حداقل ممکن برساند؟»

دولت ایران طرح‌های مطرح شده توسط کارشناسان از جمله تعطیلی ادارات دولتی و ممنوعیت سفر را به دستور علی خامنه ای و سپاه پاسداران اجرا نکرد.

همزمان بیش از ۱۳۰ نفر از فعالان مدنی و روشنفکران ایرانی نیز با امضای بیانیه‌ای مشترک ضمن انتقاد از "پنهان‌کاری" مقام‌های حکومتی و "ناموفق"‌ خواندن رژیم در مدیریت بحران کرونا، خواستار تغییر ساختاری در کشور شدند.

در این بیانیه نوشته‌اند: بهتر است حکومت اسلامی به جای "سوء‌استفاده‌های ایدئولوژیک" به سوی "تغییر ساختاری" گام بردارد.

در قسمتی از متن نیز به ارائه راهکارهایی از جمله توقف تمامی کارهای غیر ضروری، تست گسترده کرونا از شهروندان،‌ نظارت مردمی بر مدیریت بحران، بیمه همگانی و تخصیص درآمد پایه به افراد کم‌درآمد، ملی کردن ظرفیت‌های تولید، و آزادی زندانیان سیاسی-عقیدتی پرداخته شده است.

گفته شده است که بیش از ۱۳۰ نفر از جمله اساتید دانشگاه، فعالان حقوق بشر، زندانیان سیاسی پیشین،‌ روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی این بیانیه را امضا کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy