Sunday, Mar 29, 2020

صفحه نخست » اپلیکیشن‌های نسل جدید اسرائیل برای مقابله با ویروس کرونا

Corona_Israel.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - شرکت‌های اسرائیلی که در طراحی و فروش نرم‌افزار تبحر دارند، تمام توان خود را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیج کرده‌اند. یکی از اپلیکیشن‌های جدید اسرائیلی، بعد از تعیین مکان کاربَر (لوکالیزیشن)، به او خبر می‌دهد که آیا به تازگی با افراد آلوده به ویروس کرونا برخوردی داشته است یا خیر؟

اسرائیل که در ابداع اپلیکیشن‌ها پیشتاز است (مثلاً "ویز" - Waze - که توسط گوگل خریده شد)، بیش از ۹درصد جمعیت فعال خود را در بخش فن‌آوری‌های پیشرفته متمرکز ساخته است.

از اواخر ماه فوریه که شیوع اپیدمی کووید ۱۹ بدیهی شد، مهندسان و برنامه‌نویسان "درۀ سیلیکون" اسرائیل - معروف به "سیلیکون وادی"، به تقلید از "سیلیکون ولی" کالیفرنیا - بررسی روش‌های گوناگون را برای مقابله با ویروس کرونا آغاز کردند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی که تاکنون از این تحقیقات حاصل شده و به بهره‌برداری رسیده، "هاماگِن" (Hamagen) نام دارد که به معنای سپر است. هدف اصلی این نرم‌افزار، تعیین مسیر حرکت و جا به جایی افراد مبتلا به ویروس است. بدین ترتیب کاربر اپلیکیشن می‌تواند بفهمد که آیا به فرد آلوده‌ای نزدیک شده یا خیر.

این اپلیکیشن که با نظارت وزارت بهداشت ساخته شده، از آمار و اطلاعات همین وزارتخانه برای تعیین و مکان‌یابی افراد مبتلا به ویروس بهره می‌گیرد. وزارت بهداشت به کاربران توضیح داده است که در صورتی که "مسیر شما با مسیر یک فرد آلوده تلاقی داشته باشد، بلافاصله پیام هشدار و رهنمودها برای مراحل بعدی را دریافت خواهید کرد".

نرم‌افزار "هاماگِن" همچنین امکان می‌دهد که کاربران، مسیر خود را بر حسب "میزان خطر آلودگی" تغییر دهند و از مکان‌هایی که احتمال کثرت ویروس هست، پرهیز کنند. طی کمتر از یک هفته، اپلیکیشن "هاماگِن" بیش از یک میلیون بار "دانلود" شده است. اسرائیلی‌ها حالا برای فروش این نرم‌افزار به کشورهای دیگر تلاش می‌کنند. روز دوشنبه ۳۰ مارس/۱۱ فروردین، گفته شد که ایتالیا قصد دارد "هاماگن" را خریداری کند.

مقامات اسرائیلی تاکنون ۳۸۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا را در سراسر کشور رسماً گزارش داده و همگی را مکان‌یابی کرده‌اند. جمعیت کل اسرائیل حدود ۹ میلیون نفر است.

با اینحال برخی منتقدان داخلی می‌گویند که دولت اسرائیل از این اپلیکیشن، استفادۀ امنیتی می‌کند و با مکان‌یابی افراد مبتلا، حریم زندگی خصوص مردم را زیر پا می‌گذارد. اما وزارت بهداشت تأکید می‌کند که استفاده از "هاماگن" اجباری نیست.

تشخیص ابتلا از طریق صدا

در حال حاضر وزارت دفاع اسرائیل نیز به کمک یک شرکت نوبنیاد به اسم Vocalis Health شتافته که می‌خواهد اپلیکیشنی طراحی کند که ابتلا به ویروس کرونا را فقط از طریق صدای شخص ممکن می‌سازد. آقای تال وِندرو، بنیانگذار این شرکت کوچک اسرائیلی می‌گوید: "شبانه‌روز مشغول کار و آزمایش هستیم". در مرحلۀ اول، نمونه صداهای افرادی که در مراحل مختلف بیماری کوید ۱۹ قرار دارند، جمع آوری می‌شود تا با صداهای افراد سالم مقایسه شود. پس از گردآوری تعداد زیادی نمونۀ صدا، سعی می‌شود تا با استفاده از تکنولوژی‌های صوتی، ویژگی‌های صدای افراد مبتلا استخراج گردد. در واقع این پژوهشگران امیدوارند که "امضای صوتی" ویروس کرونا را پیدا کنند.

به طور کلی، پزشکان اسرائیلی تأکید می‌کنند که مهم‌ترین اصل، ایجاد فاصله میان بیماران و کادر درمانی است. در حال حاضر مرکز مدیریت کرونا در اسرائیل به طور گسترده از اپلیکیشنی به اسم "داتوس" (Datos) استفاده می‌کند که از طریق آن همۀ اطلاعات لازم برای یک معاینۀ ابتدایی (نبض، فشار خون...)، از راه دور به دست پزشکان می‌رسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy