Monday, Mar 30, 2020

صفحه نخست » آتش‌سوزی، شورش و تیراندازی در زندان مرکزی اهواز

shooresh_033120.jpgبی بی سی - تصاویری از زندان شیبان یا زندان مرکزی اهواز به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که در آن ستون‌های دودی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد دلیل آن آتش‌سوزی در ساختمان و محوطه زندان باشد.

در ویدیوهایی که امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای تیراندازی هم از بیرون زندان شنیده می‌شود.

بنابر گزارش‌هایی که بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید آن نیست، زندانی‌ها به دلیل شیوع کرونا و از ترس ابتلا به بیماری در زندان شورش کرده‌اند.

زندان شیبان در شمال شرق شهر اهواز، مرکز استان خوزستان و در منطقه‌ای خارج از شهر واقع شده است.

در روزهای گذشته و هم‌زمان با افزایش نگرانی از شیوع ویروس کرونا زندانیان در زندان‌های مختلف ایران شورش و در مواردی از زندان فرار کرده‌اند.

روز دوشنبه هم زندان سپیدار اهواز شاهد شورش زندانیان در اعتراض به ندادن مرخصی و وضعیت بهداشتی زندان بود.

دیروز فرمانده انتظامی استان خوزستان خبر شورش در زندان سپیدار را تایید کرد و گفت: " تعدادی از زندانیان ۲ بند در زندان سپیدار اهواز قصد آشوب و ایجاد ناآرامی داشتند که با حضور به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش به زندان برگردانده شد."

این فرمانده پلیس گفت که شایعه فرار زندانیان این زندان "به هیچ وجه صحت ندارد و نیروهای امنیتی زندان و نیز نیروهای کمکی اجازاه نداده اند هیچ زندانی حتی از بندهای زندان هم خارج شوند."

اعتراض و فرار؛ زندان‌های ایران بعد از شیوع کرونا
***

قوه قضاییه ایران اعلام کرده است که تا کنون حدود بیش از ۸۰ هزار زندانی را به دلیل شیوع ویروس کرونا به مرخصی فرستاده یا به صورت مشروط آزاد کرده است.

با وجود این گروه‌های حقوق بشری و فعالان طرفدار حقوق زندانیان درباره نبود امکانات کافی در زندان‌های ایران و خطر شیوع در زندان‌های مختلف کشور هشدار داده‌اند.

از جمله سازمان سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه ۱۱ فروردین در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت زندانی‌ها در ایران گفت "بعضی از زندانیان به طور پیوسته از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب محروم شده‌اند و این مساله می‌تواند این افراد را در صورت ابتلای آنان به این بیماری، آسیب‌پذیرتر کند."

عفو بین‌الملل به طور خاص به زندانی‌های عقیدتی اشاره کرده و خواهان آزادی "بی‌درنگ و بدون قید و شرط" آنها شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy