Wednesday, Apr 1, 2020

صفحه نخست » پدر روح‌الله زم از انزوای کامل فرزندش خبر داد

zam.jpg ایندپتندنت فارسی - محمدعلی زم به وب‌سایت انصاف نیوز گفته است که از زمان بازداشت فرزندش تا کنون به او و هیچ‌کدام از اعضای خانواده اجازه ملاقات و تماس تلفنی با روح‌الله زم را نداده‌اند.

محمدعلی زم که خود سال‌ها به‌عنوان کارگزار جمهوری اسلامی در مناصب مختلف حضور داشته در این مصاحبه گفته است: «قاضی گفته بود برای دیدار او درخواست بدهید و ما هم به صورت کتبی درخواست را ارائه دادیم اما متأسفانه عکس‌العملی نشان ندادند.»

او گفته که دختران روح‌الله زم و بقیه اعضای خانواده نیز در شش ماه گذشته نتوانسته‌اند با او ملاقات و تماس داشته باشند و یا حتی خبری از او بگیرند.

روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در روز ۲۲ مهرماه سال گذشته دستگیر شده است. اطلاعات سپاه ادعا کرده که او را در عملیاتی پیچیده به داخل کشور هدایت کرده است. عالی‌ترین فرماندهان نظامی ایران نیز از این اقدام اطلاعات سپاه به‌عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند تقدیر کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندپتندنت فارسی

پدر روح‌الله زم گفته است که در جریان پرونده و جزییات آن قرار ندارند: «از او هیچ اطلاعی نداریم، حتی در حد صحبت کردن با او ارتباطی نداریم، از جریان پرونده‌ هم بی‌خبریم. به ما خبری ندادند، اما ظاهراً خود دادگاه برای او وکیلی تسخیری تعیین کرده، از طریق وکیل او درخواست برای دیدار را دادیم. از کلیات و جزییات پرونده به‌طورکلی بی‌خبر هستیم.»

در شش ماه گذشته، روح‌الله زم در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه و در وضعیت انزوای کامل قرار داشته است و تنها در بهمن‌ماه برای حضور در دو جلسه دادگاه به خارج از زندان منتقل شده است.

براساس کیفرخواست قرائت‌شده در این دو جلسه، آقای زم با ۱۷ اتهام امنیتی شدید روبه‌رو شده است. این سنگین‌ترین کیفرخواست صادره برای یک مخالف سیاسی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است.

«افساد فی‌الارض»، «جاسوسی به نفع آمریکا، اسرائیل، فرانسه و یک کشور منطقه»، «اجتماع و تبانی»، «همکاری با دولت متخاصم»، «تحریک نیروهای نظامی به تمرد» و «توهین به رهبر فعلی و سابق ایران و مقدسات» تنها بخشی از اتهامات مندرج در کیفرخواست آقای زم است.

پس از انتشار جزییات این دو جلسه دادگاه، گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای از خطر اعدام آقای زم ابراز نگرانی کرد. این نهاد بین‌المللی دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران در بیانیه خود نوشت که اتهام «افساد فی‌الارض» و «جاسوسی» که در کیفرخواست ۱۷ بندی علیه زم آمده است، طبق قانون مجازات اسلامی می‌تواند منجر به صدور حکم «اعدام» برای او شود.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرد که عکس‌های زم در دادگاه نشان می‌دهد که او چهره‌ای درهم و خسته دارد.

اشاره به سوابق ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، بخش دیگری از این بیانیه بود. گزارشگران بدون مرز، صلواتی را «جلادی برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» لقب داده بود.

گزارشگران بدون مرز از انیس کلامرد، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای اعدام‌های غیر‌قضایی، سه اونگ فیل اونگ، رئیس کارگروه بازداشت‌های خودسرانه، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران در شورای حقوق بشر، خواست تا به‌صورت فوری در این امر مداخله کنند.

روح‌الله زم در سال‌های اخیر مقیم فرانسه بود و کانال آمد‌نیوز را اداره می‌کرد. کانال آمدنیوز در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و اطلاع‌رسانی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy