Thursday, Apr 2, 2020

صفحه نخست » رژیم ایران ممکن است در سایه کورونا، به ساخت بمب اتم روی آورد

Abomb_040120.jpgرادیو اسرائیل - شماری از کارشناسان امور اطلاعاتی در اسرائیل ابراز نگرانی می کنند که رژیم ایران، زیر پوشش مبارزه با کورونا، و در همان حال که ذهن جهانیان همچنان متوجه این فاجعه بزرگ است، به فعالیت خود برای رسیدن به ساخت بمب هسته ای ادامه می دهد.

رژیم ایران در هفته های اخیر یک کارزار بین المللی به راه انداخته که به بهانه لزوم مبارزه با کورونا، ایالات متحده ناچار شود تحریم های کمرشکن اقتصادی علیه رژیم ایران را، دست کم به طور موقت، لغو کند. ولی پرزیدنت ترامپ با صراحت گفته است که به چنین اقدامی دست نخواهد زد - گرچه حاضر است برای کمک به مبارزه علیه کورونا، کمک های لازم را در اختیار ایران قرار دهد.

رژیم ایران حدود دو ماه پیش اعلام کرد که به عنوان گام پنجم در راه نقض تعهدات برجامی، قصد دارد غنی سازی اورانیوم را به هر مقداری که دلش بخواهد بالا برد. به موجب مقررات برجام، رژیم ایران تعهد داشت که غنی سازی از سطح ۶۷ر۳ درصد فراتر نرود و میزان اورانیوم ذخیره شده، از مقدار معینی بالاتر نرود تا نتواند به ساخت بمب هسته ای نزدیک شود.

رژیم ایران هنوز اعلام نکرده که به اجرای گام پنجم روی آورده، و همچنین اژانس بین المللی انرژی اتم هم که وظیفه نظارت بر فعالیت های هسته ای کشورهای مختلف را چنین خبری را منتشر نساخته، ولی در اسرائیل ابراز نگرانی می شود که به علت کورونا، فعالیت نظارتی آژانس محدود شده و رژیم ایران با استفاده از این فرصت، مخفیانه فعالیت های غیرقانونی اتمی را دنبال می کند.

یکی از استنادهای این گروه از کارشناسان اسرائیلی آن است که رژیم، با گسترش ویروس کورونا و مشکلات مالی و تحریم اقتصادی، آینده و موجودیت خود را سخت در خطر می بیند، و بر این گمان است که اگر به بمب اتمی دست یابد، نوعی بیمه برای خود ایجاد خواهد کرد که شبیه کره شمالی خواهد بود و کشورهای دیگر را از حمایت از خیزش مردم ایران دور خواهد ساخت.

در آخرین گزارش شورای حکام آژانس بین المللی که حدود دو ماه پیش انتشار یافت، درباره برخی فعالیت های مشکوک اتمی رژیم ایران ابراز نگرانی شده بود و از رژیم خواسته شد به پرسش هایی پاسخ گوید. ولی این درخواست تاکنون بی جواب مانده و مقامات رژیم به طور مبهم، اتهامات را نادرست خوانده اند.

رکن اطلاعات ستاد کل ارتش اسرائیل حدود سه ماه پیش ارزیابی کرده بود که اگر رژیم ایران به روند کنونی غنی سازی و ذخیره آن ادامه دهد، به زودی خواهد توانست اورانیوم غنی شده کافی برای تولید نخستین بمب هسته ای خود داشته باشد. حکومت ایران هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که سطح غنی سازی را افزایش داده و آژانس نیز پس از آخرین گزارش خود، مطلبی درباره چنین امکانی انتشار نداده است.

حکومت ایران همچنین از ساخت سانتریفوژهای جدیدی خبر داده که سرعت آن چندین برابر دستگاه های قدیمی می باشد. ولی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای دیگر، هنوز فاش نساخته اند که آیا این سانتریفیوژها به کار افتاده یه هنوز در دست بررسی می باشد. پیشتر حکومت ایران اعلام کرده بود که شماری از سانتریفیوژهای نسل جدید را در مرکز اتمی فردو نصب کرده است. این مرکز، در استان قم و زیر کوه بنا شده تا از بمباران احتمالی در امان باشد.

منابع آگاه خبری می گویند: اسرائیل با ابراز نگرانی از این که رژیم ایران زیر سایه کورونا برنامه های اتمی خود را گسترش دهد موجب شده که سازمان های اطلاعاتی این کشور بر تلاش خود پیرامون ابعاد فعالیت های اتمی کنونی رژیم ایران بیافزایند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy