Tuesday, Apr 7, 2020

صفحه نخست » دو موضوع بی ربط: کشتن مقصر برخورد دو هواپیما بر فراز جنوب آلمان و سخنان اخیر نماینده مجلس پیرامون هواپیمای سرنگون شده اوکراینی ؛ ف. م. سخن

35465605-7FCB-4381-83C5-FFCEC8A04F74.jpegساعت یازده و سی و پنج دقیقه ی شب اول ژوییه ۲۰۰۲، دو هواپیما، بر فراز «Bodensee» در جنوب آلمان با یکدیگر برخورد کردند.

یکی از این هواپیماها، متعلق به شرکت «دی.اچ.ال» بود، و دیگری متعلق به خطوط هوایی «باشکیریان».

این حادثه ۷۱ قربانی داشت که ۴۹ تن از آن ها بچه های بین هشت تا شانزده سال بودند.

مقصر این حادثه کنترلر پروازی بود که در زوریخ در مرکز کنترل هوایی «اسکای گاید» مستقر بود. او تنها کسی بود که در اتاق هدایت پرواز به عنوان مسوول حضور داشت و چند کار را با هم انجام می داد. یک شخص هم به عنوان فرد کمکی حضور داشت که مجوز هدایت هواپیما نداشت.

**********

۲۴ فوریه ی ۲۰۰۴. کنترلر پروازی که مقصر برخورد این دو هواپیما بود در منزل اش، توسط ویتالی کالویف روس، که همسر و دو فرزندش را در حادثه ی برخورد دو هواپیما از دست داده بود با ضربات چاقو از پای در آمد.

این قاتل، در زمان محاکمه به «قاتل قهرمان» مشهور شد.

دادگاه کانتونِ زوریخ ابتدا او را به هشت سال زندان محکوم کرد. بعدا مدت این محکومیت به پنج سال و سه ماه کاهش یافت. بعد از گذراندن دو سوم حبس، کالویف آزاد شد.

بعد از آزادی و بازگشت کالویف به کشورش صدها تن از هموطنان او به استقبال اش شتافتند و جشن آزادی او را بر پا کردند. در سال ۱۸ ژانویه ۲۰۰۸ او به عنوان جانشین وزیر مسکن و معماری انتخاب شد.

*****

آخوندی به نام حسن نوروزی، نماینده ی مجلس بی آبروی شورای اسلامی، ۱۷ فروردین امسال به عنوان یکی از «مسوولان» بررسی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران طی اظهاراتی شنیع و غیر انسانی گفت:
«در پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت و کسی بازداشت نشده است...».

او همچنین اظهار داشت که:
« هواپیمای اوکراینی در اسرائیل دستکاری شده و در کنترل آمریکا بود... نیروهای نظامی به وظیفه خود در ساقط کردن هواپیما به خوبی عمل کرده اند... نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است... هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود... این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود... مسیر حرکت این هواپیما به جای اوکراین، به سوی تهران تغییر کرده بود.»

شناعت این گفتار غیر انسانی چنان بود که مقامات قضایی به صدا در آمدند و اظهار داشتند:
«...علیه نامبرده در مراجع قضایی ذی صلاح تحت عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اعلام جرم شده است و پیگیری لازم به عمل خواهد آمد.»

مشخص است که چنین اعلام جرم و چنین پیگیری یی نتیجه اش چه خواهد بود.

*****

البته هیچ ربطی میان کاری که کالویف روس با کنترلری که صرفا اشتباه کرده بود و قصدی برای ایجاد تصادم نداشت انجام داد و بازماندگان ۱۷۶ مسافر هواپیمای اوکراینی که طبق اظهارات نوروزی «عمدا» سرنگون شد، وجود ندارد و ما بی هیچ دلیل خاصی یادِ این دو داستان غیر مرتبط به هم افتادیم...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy