Wednesday, Apr 8, 2020

صفحه نخست » این شهروند پنجاه ساله اسرائیلی، اطلاعات حساس امنیتی را در اختیار مامور جاسوسی رژیم ایران گذاشته بود

spy_040820.jpgرادیو اسرائیل - به دنبال انتشار خبر بازداشت یک اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای حکومت اسلامی ایران، محافل امنیتی امروز (چهارشنبه) اطلاعات حساسی را در رابطه با اسرائیل در اختیار رژیم ایران قرار داده و مرتکب جرم وخیمی شده است. این محافل گفتند که تحقیقات از فرد بازداشت شده ادامه خواهد یافت. اسم او هنوز اعلام نگردیده، ولی یک دادگاه اسرائیلی ادامه بازداشت او را مورد تایید قرار داده است.

سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) روز گذشته (سه شنبه) از بازداشت این فرد پرده برداشت و یک رشته اطلاعات کلی در این باره منتشر ساخت. به موجب این گزارش، ماموران غیرایرانی که در خدمت رژیم اسلامی هستند، توانستند یک فرد اسرائیلی را به جاسوسی برای ایران بکشانند و از او اطلاعات مهمی در مورد اماکن حساس اسرائیل دریافت کنند و حتی او را برای انجام خرابکاری در این کشور آماده سازند.

11.jpg
وسائل رمزگذاری و رمزگشایی که مامور جاسوسی حکومت ایران در اختیار شهروند اسرائیلی گذشته بود که نتوانست آن ها را به کار اندازد
***

گمان می رود که این فرد برای مدت نامعلومی زیر نظر ماموران امنیتی کشور قرار داشته تا همه اطلاعات لازم در مورد افرادی که او با آن ها در ارتباط است و نوع ماموریتی که به عهده وی محول گردیده پاسخ های لازم به دست آید.

منابع اطلاعاتی می گویند که فرد بازداشت شده حدود پنجاه سال سن دارد و از جمله نزد او وسائلی برای رمزگذاری و رمزگشایی به دست آمده که از جانب حکومت ایران در اختیار او قرار گرفته بود. به درخواست وکیل مدافع فرد متهم، تا تصمیم بعدی دادگاه هویت او محرمانه نگاه داشته می شود.

رشته اتهاماتی که به این فرد وارد آمده، بسیار وخیم توصیف شده است که ممکن بود امنیت اسرائیل را به شدت به خطر اندازد.

به گفته مقامات سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) حکومت ایران از فرد متهم خواسته بود درباره همه نهادهای حساس و حیاتی اسرائیل که قابل خرابکاری باشد، اطلاعاتی در اختیار رژیم قرار دهد و در انجام عملیات خرابکاری علیه این نهادها، ماموریت لازم را به عهده گیرد. به او گفته شده بود که هدف از این اقدامات، نابودی اسرائیل و آزاد کردن "سرزمین فلسطین" است.

12.jpg
خالد یمانی شهروند لبنانی که شاباک می گوید او سرپرست جاسوس اسرائیلی به ماموریت از جانب حکومت ایران بود
***

در اتهام نامه ای که توسط شاباک انتشار یافت از جمله آمده است که فرد متهم در دو سال گذشته با یک عامل جاسوسی رژیم ایران در لبنان به نام خالد یمانی در ارتباط بوده است. این ارتباط ، از طریق فیسبوک انجام می گرفت و پس از مدتی آن دو در کشور دانمارک با هم دیدار کردند و پس از جندی، ملاقاتی نیز در پاریس انجام گرفت.

برحسب اتهام نامه شاباک، این فرد در دیدار با یمانی در پاریس که در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ انجام شد، برای وی فاش ساخت که او مامور جاسوسی حکومت اسلامی ایران است و ماموریت دارد وی را برای هدف های آن حکومت به کار گیرد و از همکاری او برای گردآوری اطلاعات امنیتی درباره اسرائیل برخوردار شود. از او همچنین خواسته شده بود که افراد بیشتری را برای انجام این ماموریت بسیج کند.

همچنین در جریان این ملاقات بود که چند دستگاه کوچک الکترونی به هدف رمزگذاری و رمزگشایی در اختیار او قرار گرفت. ولی پس از چند ماه، فرد متهم دوباره از طریق فیسبوک با یمانی تماس گرفت و به او به گفت که نتوانسته است وسائل دریافتی را به کار اندازد. یمانی کوشید او را از راه دور راهنمایی کند. ولی فرد متهم به نگرانی دچار شد که مبادا شناسایی شده باشد و از این رو وسائل دریافتی را به دور ریخت و کاغذهایی را که مطالبی در این باره روی آن ها یادداشت کرده بود سوزاند.

در ادامه اتهام نامه آمده است که کمتر از دو ماه پیش (فوریه) در شهر بوداپست پایتخت مجارستان، توسط یمانی با دو تن ملاقات داده شد که خود را ماموران وزارت اطلاعات ایران معرفی کرده بودند.

محافل امنیتی می گویند که رژیم ایران از ابتدای آغاز موجودیت خود، تلاش زیادی برای گردآوری اطلاعات حساس نظامی و امنیتی اسرائیل آغاز کرد که پس از آغاز برنامه های اتمی رژیم ایران و پیکار قاطعانه اسرائیل با این برنامه ها، به اوج تازه ای رسید.

رژیم ایران بیشتر تلاش کرده که اعراب شهروند اسرائیل و یا فلسطینی هایی را که به اسرائیل رفت و آمد دارد، به کار جاسوسی بکشاند. حزب الله لبنان یکی از عوامل اجرای این خواست رژیم ایران بوده است. در چند مورد، این تلاش ها به شکست کشانده شد. ولی در یک مورد نیز فردی که در گذشته برای مدت کوتاهی وزیر انرژی در اسرائیل بود، با رژیم ایران ارتباط برقرار کرد و اطلاعاتی در اختیار آن حکومت قرار داد. او اکنون در زندان به سر می برد.

***

گزارش رادیو فردا:

انتشار جزئیات بیشتر در اسرائیل درباره فرد مظنون به جاسوسی برای ایران

در پی انتشار بیانیه شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، در روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، در زمینه متهم کردن یک شهروند این کشور به اتهام «جاسوسی» برای جمهوری اسلامی، رسانه‌های اسرائیل جزئیات بیشتری در این باره منتشر کردند.

رسانه‌های اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، متهم را مردی ۵۰ ساله معرفی کردند که در مظان این اتهامات «وخیم» قرار گرفته است: «تماس با عوامل اطلاعاتی دشمن، تصمیم به خیانت، دادن اطلاعات به دشمن با نیت ضربه زدن به امنیت اسرائیل، دریافت پول، از بین بردن مدارک که تلاش برای مخدوش کردن روند قضایی» محسوب می‌شود.

این مرد متهم است که به عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران «قول» داده بود اطلاعاتی از اماکن «امنیتی و راهبردی اسرائیل» ارائه کند، «به نحوی که موجب تعمیق شکاف‌ها در جامعه اسرائیل» شود و افراد مایل به همکاری اطلاعاتی را از میان اعراب شهروند اسرائیل بیابد و معرفی کند.

فرد بازداشتی متهم است که این «ماموریت‌» را به نیت عملی کردن «اقدام تروریستی علیه اهداف اسرائیلی در راستای برنامه‌های جبهه خلق آزادی‌بخش فلسطین» برعهده گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گزارش وب‌سایت وای‌نت و هاآرتص بر اساس بیانیه سازمان امنیت این کشور، مظنون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با یک شهروند لبنانی به نام خالد یمانی از راه فیس‌بوک در تماس بود و او را در آوریل ۲۰۱۸ نیز در دانمارک و سپس در سپتامبر همان سال در پاریس ملاقات کرد و یمانی به او گفت که به نمایندگی از ایران در جستجوی همکارانی برای عملیات محرمانه علیه اسرائیل است.

بر اساس این گزارش‌ها، متهم در بازگشت به اسرائیل از طریق فیس‌بوک به یمانی اطلاع داد که در استفاده از تلفن رمزگذاری شده‌ای که گرفته، مشکل دارد و تلفن را به فاضلاب انداخت و آدرس ای‌میلی را که برای تماس گرفته بود، سوزاند.

این گزارش‌ها می‌افزاید، با میانجی‌گری یمانی، فرد مظنون در فوریه سال جاری،‌۲۰۲۰، در شهر بوداپست سه دیدار با دو تن از عوامل اطلاعاتی ایران انجام داد و تلفن رمزگذاری شده دیگری همراه با پنج هزار یورو برای تامین هزینه این سفر و مخارج آتی دریافت کرد و برای اطلاعات مورد علاقه ایران از اسرائیل توجیه شد.

سازمان امنیت اسرائیل گفته است که متهم در روزهای ۱۰ و ۱۱ مارس امسال، ماه گذشته میلادی، از طریق تلفن رمزگذاری شده در صدد تماس با عوامل ایرانی یاد شده برآمد و روز ۱۶ مارس از آنها پیامی گرفت اما باز موفق نشد که پیام رمزی آنها را بخواند.

شین‌بت این مرد را متهم کرده است که در روز دستگیری درصدد از بین بردن یک فلش حافظه و تلفن رمزگذاری شده برآمده است.

نام مظنون هنوز ذکر نشده، اما عکس خالد یمانی، شهروند لبنانی که رابط اولیه مظنون اسرائیلی بوده، در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده که احتمالا از فیس‌بوک او برداشته شده است.

معلوم نیست جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها صرفا بر اساس بیانیه سازمان امنیت داخلی اسرائیل است یا در متن کیفرخواست ارائه شده علیه این مظنون ذکر شده است.

شین‌بت در همین حال گفته است که بحران کرونا ایران را از تلاش برای ضربه زدن به اسرائیل بازنداشته است.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به بیانیه شین‌بت و گزارش رسانه‌های اسرائیلی در مورد بازداشت این مرد مظنون به «همکاری با ایران» واکنش نشان نداده است.

در ماجرای «جاسوسی» دکتر رونن سگو، وزیر اسبق اسرائیلی، که سال گذشته به اتهام جاسوسی برای ایران در دادگاه اسرائیل به یازده سال حبس محکوم شد، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، با تایید تلویحی به کار گرفتن یک مهره ارشد اسرائیلی، آن را نشان «اشراف» و توان بالای جمهوری اسلامی دانسته بود.

در یک دهه اخیر همزمان با تشدید خصومت میان ایران و اسرائیل، طرفین هرازگاهی از بازداشت شهروندان خود به اتهام جاسوسی برای حکومت مقابل خبر داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy