Thursday, Apr 9, 2020

صفحه نخست » افشاگری یک منبع مطلع از جزئیات کشته شدن دانیال زین‌العابدینی

voa_040820.jpgصدای آمریکا - تنها چند روز پس از جان‌باختن دانیال زین‌العابدینی، «کودک-مجرم» زندانی محکوم به اعدام که در جریان اعتراضات اخیر از زندان مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شده بود، یک فرد مطلع به صدای آمریکا گفت که شواهد حاکی از بی‌جان بودن او پیش از انتقال به زندان میاندوآب است.

یک فرد مطلع در گفتگو با صدای آمریکا گفت که خانواده روز پنجشنبه ۱۴ فروردین با تماسی که از طرف زندان میاندوآب با آنها گرفته شده بود از خبر مرگ دانیال زین‌العابدینی مطلع شده‌اند. به آنها گفته شده بود برای گرفتن جنازه به این زندان مراجعه کنند؛ اما‌ این در حالی بود که دانیال زین‌العابدینی پیش از آن در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان مهاباد بوده است.

این فرد مطلع می‌گوید که پس از این اتفاق خانواده از طریق گفتگو با دیگر زندانیان زندان مهاباد مطلع شدند که این کودک زندانی روز دوشنبه ۱۱ فروردین به دلیل حضور در شورش زندان به دلیل عدم آزادی موقت زندانیان در پی شیوع ویروس کرونا، پس از کنترل شورش با دست و پای بسته به سلول انفرادی منتقل و تا صبح روز بعد توسط رئیس زندان و نیروهایی که به گفته زندانیان از بیرون به زندان منتقل شده بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

بر اساس اطلاعات موجود دانیال در آخرین تماس خود با یکی از اعضای خانواده که از طریق تلفن همراه یکی از سربازهای زندان صورت گرفته بود در حالی که صدای ضعیف و بی‌جانی داشته است،‌ از خانواده خود درخواست کمک کرده و گفته است «تو را خدا بهم [به من] برسید، این‌ها می‌خواهند این‌جا من را بکشند.»

این فرد مطلع به صدای آمریکا گفت،‌ دانیال در این تماس که روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین صورت گرفته، از محلی که در آن حضور داشته ابراز بی اطلاعی کرده و گفته بود در حالی که چشم‌های او بسته و حالت بیهوشی داشته با یک ماشین به مکان دیگری منتقل شده است.

به گفته این فرد مطلع زمانی که خانواده این کودک زندانی روز پنجشنبه ۱۴ فروردین به زندان میاندوآب مراجعه می‌کنند به آنها اعلام شده که جنازه شبانه به «بیمارستان فاطمه‌الزهرا» میاندوآب منتقل شده است؛ با مراجعه خانواده به این بیمارستان و درخواست تحویل پیکر دانیال زین‌العابدینی ماموری که در آنجا حضور داشته با تحویل فرمی به آنها برای تکمیل کردن اعلام کرده است که در صورت نداشتن شکایت می‌توانند جنازه را تحویل بگیرند و در غیر این صورت جنازه به پزشکی قانونی منتقل خواهد شد.

این فرد مطلع همچنین گفت،‌ خانواده چون به خاطر مرگ دانیال و نوع کشته شدن او شکایت داشتند در خواست کالبد شکافی کردند و همان روز دکتر پزشک قانونی حاضر در بیمارستان با حضور بر پیکر بی‌جان دانیال زین‌العابدینی بدون بررسی صحیح جنازه اعلام کرده است که او بر اثر «مسمومیت مواد مخدر» جان خود را از دست داده که این نظریه پزشک بدون انجام کالبد شکافی و نمونه برداری با واکنش خانواده همراه بوده است.

پس از این اتفاق و واکنش خانواده، با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته و به دستور قاضی رسیدگی به پرونده جسد دانیال برای کالبدشکافی و پیدا شدن دلیل مرگ به پزشکی قانونی ارومیه منتقل و در حال حاضر خانواده منتظر جواب کالبدشکافی هستند.

مرگ این کودک زندانی واکنش بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل را به همراه داشته است؛ این سازمان در آخرین بیانیه خود از مقامات ایران خواست بلافاصله تحقیقات مستقلی را در مورد مرگ وی آغاز کنند و افراد مسئول را پاسخگو نگاه دارند.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

سید دانیال زین‌العابدینی، متولد ۱۹ مرداد ۱۳۷۹، زمانی که ۱۷ سال داشت، به اتهام مشارکت در قتل و آتش زدن صادق برمکی به همراه سه جوان دیگر که در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ اتفاق افتاده بود، بازداشت و از سوی دادگاه کیفری یک مهاباد به اعدام محکوم و این حکم در شعبه ۳۷ دیوان عالی کشور به تایید رسیده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy