Sunday, May 3, 2020

صفحه نخست » رائفی پور سوپرمن است

superman_050320.jpgزهرا منصوری، انصاف نیوز

صادق زیباکلام می‌گوید چون علوم انسانی در ایران عقب مانده است، بنابراین رواج تئوری‌های توطئه در ایران بسیار زیاد است، آقای رائفی پور هم از این قائده مستثنی نیست و هرچیری مخالف طبع او باشد کار غربی‌ها است؛ از سوی دیگر وحید هروآبادی، از روحانیون نزدیک به جریان احمدی نژاد می‌گوید «جامعه انحصار را برنمی‌تابد، رائفی پور حرفش را بزند اما دیگران هم مثل او فرصت بیان نظرات خود را داشته باشند. اصلا خود آقای رائفی پور بیاید و بگوید دگراندیش‌ها هم تربیون داشته باشند».

چندی پیش روزنامه‌ی فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد که توسط اصولگرایان اداره می‌شود نقدهایی را به علی اکبر رائفی پور -سخنران اصولگرا- مطرح کرده که با واکنش‌های حامیانش در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. برخی، بخش اعظم سخنان علی اکبر رائفی پور را علمی و دینی نمی‌دانند اما او سال‌ها است صاحب تریبون است و در همه جا سخنرانی می‌کند. این پرسش به وجود می‌آید که آیا این تریبون برای دیگر افرادی که صاحب اندیشه‌ای هستند، وجود دارد؟ آیا یک فرد عادی یا نهایتا یک سخنران، می‌تواند به تولید مسلسل و دستگاه ارسال پارازیت بپردازد؟ چگونه او به ایمیل شخصی یک فعال محیط زیست دسترسی دارد؟ این موارد شبهاتی را درباره‌ی رائفی‌پور ایجاد می‌کند و برخی آن را غیرطبیعی می‌خوانند. گفت‌وگوی انصاف نیوز با وحید هروآبادی از حامیان محمود احمدی نژاد و فعال سیاسی و صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این مورد را در ادامه بخوانید:

زیباکلام: اگر کسی مثل رائفی پور بود، با او برخورد می‌شد

صادق زبیاکلام درباره‌ی اینکه آیا همه‌ی افراد مثل آقای رائفی پور می‌توانند مسلسل و دستگاه ارسال پارازیت تولید کنند و یا به ایمیل شخصی افراد دسترسی داشته باشند به انصاف نیوز گفت: «افراد دیگری نمی‌توانند اینکارها را انجام دهند، مثل دسترسی به ایمیل شخصی دیگران، اگر هم دانش آن را داشته باشند و از تکنولوژی آن برخوردار باشند تا بتوانند دسترسی داشته باشند، قطعا مورد مواخذه قوه قضاییه و دستگاه امنیتی قرار می‌گیرند.

در عین حال هستند سایت‎ها، مطبوعات و افرادی که هر امری را انجام دهند که گویی خلافی مرتکب نشده‌اند، کسی با آنها کاری ندارد؛ انگار از یک جور مصونیت برخودار هستند. البته نمی‎‌دانم آقای رائفی پور دقیقا به چه چیزهایی دسترسی داشته است. اما گمان می‌کنم فرد دیگری مرتکب این کارها شده بود قطعا مسئولین به سادگی از کنار آن عبور نمی‌کردند. تربیون‌های حکومتی از آن اشخاص حکومتی است، مثل صدا و سیما، برخی از سایت‌ها و مطبوعات. با اینکه پول آن را مالیات دهندگان می‌دهند اما یک عده‌ی مخصوصی از این‌ها بهره می‌برند.»

او درباره‌ی اینکه «صحبت‌های آقای رائفی پور دینی و علمی است؟» می‌گوید: «من در جایگاهی نیستم که بگویم دینی و علمی است یا خیر. اگر مورد مشخصی باشد، می‌توانم اظهار نظر کنم اما به صورت کلی نمی‌دانم حرف‌های‌شان چقدر درست است. درباره‌ی توهم توطئه‌ی آقای رائفی پور بگویم، دلیلش عقب‌ماندگی علوم انسانی در ایران است. به همین خاطر رواج تئوری‌های توطئه در ایران بسیار زیاد است. موضوعی اگر مورد موافقت نظام نباشد، قطعا به تئوری‌های توطئه نسبت می‌دهند. به هر حال داعش، طالبان و کرونا را آمریکایی‌ها ساخته‌اند، ۱۱ سپتامبر، جنبش سکوت ۸۸، آبان ۹۸، دی ماه ۹۶ را آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند؛ این در جامعه‌ی ما امر متداولی است و هر چیزی باب طبع نباشد به غربی و خارجی ها نسبت می‌دهند، آقای رائفی پور هم از این قائده مستثنی نیست و هرچیزی مخالف طبع او باشد کار غربی‌ها است و هر چیزی موافق طبع او باشد، می‌گوید نتیجه‌ی مبارزات مردم مسلمان ایران است.»

هروآبادی : رائفی پور سوپرمن است

گزارشی در روزنامه‌ی فرهیختگان منتشر شده بود و به مسائلی درباره‌ی آقای رائفی پور اشاره کرده بود و اینکه چگونه یک فرد عادی به ایمیل‌های کاوه مدنی فعال محیط زیست دسترسی دارد، در حالی که این کار یک دستگاه امینتی است، یا ماجرای تولید مسلسل و یا ساخت دستگاه ارسال پارازیت هم کار یک فرد عادی نیست و غیر طبیعی به نظر می‌رسد، به هر حال در هر کشوری درباره‌ی مسائل امنیتی خط قرمزهایی وجود دارد..

یک انسان عادی نیستند، سوپرمن هستند. فارغ از این دسترسی‌های آقای رائفی پور که شما درباره‌ی آن صحبت می‌کنید، مدل و میزان همکاری نهادهایی مثل دانشگاه‌ها و رسانه‌ها با ایشان هم کاملا نشان می‌دهد که ایشان از حمایت سازمان‌هایی که قدرت و امکانات دارند، برخوردار هستند. این موضوع درباره‌ی آقای رائفی پور بر کسی پوشیده نیست. اینطوری نیست که خودش با دوستانش هیئتی دارند و سخنرانی می‌کنند.

یعنی از جانب چه کسانی حمایت می‌شوند؟

این ساختارها از نیروهای اطلاعاتی بر می‌آید. اینکه با کدام نهاد ارتباط بیشتری دارد و پروژه برای کدام انجام می‌دهد و با کدام همکاری دارد را نمی‌دانم. البته طبیعی است آدم‌هایی که یک گفتمانی که منحصر به چند نفر و یک مجموعه‌ی کوچک است را ترویج می‌کنند، با نهادهای امنیتی همکاری کنند؛ پیچیده نیست و در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد. اما جایی که احتمالا پول تزریق می‌شود و انحصار ایجاد می‌شود، این موارد است که جامعه را اذیت می‌کند.

به آقای رائفی پور یک تریبونی داده شده است و حرف‌هایی را می‌زنند که به عقیده‌ی برخی علمی و حتی دینی نیست، از نظر شما این حرف‌ها با دین و علم چقدر مطابقت دارد؟

باید در این حوزه، موردی برخورد کرد؛ یک ویدئویی چند روز پیش از آقای رائفی پور دیدم که می‎‌گفتند اگر سد فلان‌جا را خراب کنیم، کشورهای عربی را آب می‌برد مثلا از این موردها دیده‌اند، به هر حال هر گوینده و خطیبی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد؛ اما آن چیزی که جامعه را اذیت و ناراحت می‌کند این‌ها نیست، بلکه انحصاری است که وجود دارد. مثلا من به عنوان وحید هرو آبادی اگر در دانشگاهی درباره‌ی برابری حقوق اجتماعی زنان صحبت کنم، آیا این برنامه مجوز می‌گیرد؟ درباره‌ی بهار و آزادی مطلق صحبت نمی‌کنم، بلکه درباره‌ی متن اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر صحبت کنم. وقتی تمام این‌ها در نهادهای فرهنگی خط قرمز می‌شود و یکی به راحتی با دسترسی فراوان هر حرفی می‌زند و انحصار وجود دارد این واکنش‌ها را در پی دارد. اصلا ایشان بیاید حرفش را حتی خلاف اسلام بزند، یکی دیگر هم بیاید به او پاسخ دهد، چه اشکالی وجود دارد؟ مشکل این است که فقط تریبون را به یکی می‌دهی و مانع بقیه هم می‌شوی. این جامعه را مشمئز کرده است. در ایام اخیر کسی گفت باید ادرار شتر نوشید و کسی ضریح را لیس زده است، چه اشکالی دارد؟ جامعه خودش اینها را قضاوت می‌کند. بعد از یک هفته می‌گویند اشتباه کردیم، اما وقتی انحصار ایجاد می‌شود و راه دیگران را برای تعامل با فضای آکادمیک می‌بندید، این جامعه را اذیت می‌کند؛ اصلا فردی فقط روایت قرآنی می‌خواند و هیچ تفسیری هم ندارد اما جامعه واکنش نشان می‌دهد، وای به حال اینکه تئوری‌های عجیب و غریب هم بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: [email protected] تبلیغات: [email protected] Cookie Policy