Tuesday, May 12, 2020

صفحه نخست » واکنش ها به خودزنی نیروی دریایی راهبردی

rahbordi_051120.jpg- شدت انفجار پس از برخورد موشک به حدی بود که تعدادی از نیروهای مستقر روی عرشه شناور کُنارک به دریا افتادند.

- ناوشکن «جماران» ۳۰ اسفند ۸۸ چند ساعت به تحویل سال نو کاملا شتابزده با حضور علی خامنه‌‌ای افتتاح شد آنهم در حالی که هنوز بخش‌هایی از آن تکمیل نشده بود و نقص فنی و سیستم داشت.

-پیش از ساختن «جماران» شماری از افسران ارتش به خامنه‌ای هشدار داده بودند که قید این پروژه را بزند اما او گوش نکرد.

- هنوز مشخص نیست که علت واقعی شلیک به شناور «کُنارک» خطای فردی و سهل‌انگاری بوده یا خطای سیستم و یا دلیلی دیگر! در هر حال، چنین حادثه‌ای به هر علتی اتفاق افتاده آنهم در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی در همان حوالی به عملیات ایذائی دست می‌زند.

کیهان لندن - در اثر شلیک ناوشکن «جماران» متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به شناور لجستیک «کُنارک» در حوالی بندر جاسک در دریای عمان تعدادی از پرسنل ارتش کشته و زخمی شدند.

عصر یکشنبه ۲۱ اردیبهشت در حین اجرای یک تمرین، ناوشکن «جماران» به اشتباه شناور کُنارک را هدف قرار داد.

شدت انفجار پس از برخورد موشک به حدی بود که تعدادی از نیروهای مستقر روی عرشه شناور کُنارک به دریا افتادند. با سرایت آتش به بخش‌های دیگر شناور تعداد دیگری از پرسنل نیز مجبور شدند خود را به داخل آب بیاندازند.

گفته می‌شود این شناور هدف تمرینی را دنبال خود می‌کشیده اما به علت عدم رعایت فاصله کافی با هدف اشتباه گرفته شده و مورد اصابت قرار می‌گیرد.

شلیک به شناور خودی در حین تمرین برای ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان آن و علی خامنه‌ای رهبر حکومت دینی یک آبروریزی تمام‌عیار است. عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی می‌گفت ساختن ناوشکن «جماران» نقطه عطفی در نیروی دریایی ارتش بود.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

شلیک اشتباه از این ناوشکن یا ناشی از خطای پرسنل است و یا خطای فنی در تشخیص هدف که هر دو ادعا به هر حال توان و ظرفیت این ناوشکن را زیر سوال می‌برد. به ویژه آنکه این حادثه چهار ماه پس از شلیک موشک توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز تهران اتفاق افتاده که در آن فاجعه همه‌ی ۱۷۶ سرنشین آن هواپیما کشته شدند.

اینکه نیروهای مستقر روی ناو نتوانند به هر دلیل از جمله نقص فنی در رادارها یا سیستم‌‌های الکترونیک هدف را بطور دقیق در سطح دریا تشخیص دهند بسیار فاجعه‌بار است. هنوز مشخص نیست علت واقعی شلیک به شناور «کُنارک» خطای فردی و سهل‌انگاری بوده یا خطای سیستم و یا دلیلی دیگر! در هر حال، چنین حادثه‌ای به هر علتی اتفاق افتاده آنهم در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی در همان حوالی به عملیات ایذائی دست می‌زند.

ناوشکن «جماران» ۳۰ اسفند ۸۸ چند ساعت به تحویل سال نو کاملا شتابزده با حضور علی خامنه‌‌ای افتتاح شد. خبرگزاری فارس افتتاح این کشتی جنگی را «عظیم‌ترین پروژه دفاعی کشور» توصیف کرده بود. سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و اتهام تقلّب در انتخابات آسیب جدّی به مشروعیت جمهوری اسلامی وارد آورده بود و نظام به شدت به یک دستاورد جنجالی نیاز داشت. از این رو برای ساختن و افتتاح این ناوشکن که به علت کمبود قطعات و نواقص فنی تکمیل آن به تاخیر افتاده بود اصرار می‌شد.

حبیب‌الله سیاری که آن زمان فرمانده نیروی دریایی ارتش بود در مصاحبه‌ای نقل کرده است «در طول این مدتی که ناوشکن در حال ساخت بود بطور مستمر از رهنمودهای رهبر معظم استفاده می‌شد!»

سیاری در این مصاحبه بارها به کمبودها در پروژه ساختن این ناوشکن اشاره می‌کند و می‌گوید «همه مشکلات موجود برای ایشان بازگو می‌شد و دائما با اقتدار تاکید می‌کردند که بروید و دنبال کنید، این مشکل هم حل می‌شود... هرجا با کمبود و کسری مواجه می‌شدیم، شاید بگویم مهم‌ترین مسئله وضعیت روحی و روحیه‌‌ی کارکنان و متخصصان بود که معمولاً با تزریق روحیه‌ای که حضرت آقا در این رابطه‌ها می‌کردند، پرسنل و دست‌اندرکاران بیشترین تأثیر و انرژی را می‌گرفتند... اعتماد به نفس و توکل برخدا مهمترین فاکتورهای مدنظر ایشان بود!»

اصرار علی خامنه‌ای به ساختن شناورهای بومی نظامی بدون در نظر گرفتن امکانات محدود و ظرفیت ناکافی نیروی دریایی ارتش و رویای او برای ایجاد «نیروی دریایی راهبردی» و اقتدار دریایی در سال‌های اخیر بلای جان پرسنل نظامی شده است. دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در اثر برخورد ناوشکن دماوند متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ۶ نفر از پرسنل کشته شدند، اما به دلیل همزمانی آن با جانباختن ۳۲ خدمه نفتکش سانچی، از رسانه‎‌‌‌‌‌ای شدن مرگ پرسنل این ناوشکن جلوگیری شد.

ابتدا ادعا شد برخورد این ناو با موج‌‌شکن در اثر «تغییرات ناگهانی وضعیت جوّی» و «افزایش سرعت باد و توفان شدید» بوده اما چند روز بعد مشخص شد «نقص فنی در یکی از موتورها» و کم‌تجربگی کاپیتان اول ناوشکن عامل این حادثه بود که در نهایت به غرق شدن ناو منجر شد.

داخل نظام گروهی از نظامی‌ها که آگاهی بیشتری نسبت به کمبودها و نقائص داشته‌اند در مورد ساختن این ناوشکن به علی‌ خامنه‌ای هشدار داده بودند اما گوش نکرد. رهبر جمهوری اسلامی در روز افتتاحیه ناوشکن خطاب به آن افسران با کنایه می‌گوید: «آن روزی که اینجا توی همین کارخانجات نیروی دریایی در بندرعباس، مسئله‌ی ساخت یک ناوشکن با ابعاد قابل قبول برای دریای عمان، برای اقیانوس هند، با تجهیزات مناسب مطرح شد، به نظرم می‌رسد که در همان دیدار، بعضی‌ها بودند که به نظرشان می‌رسید این کار شدنی نیست. نه فقط شدنی بود، بلکه نسبت به همتی که امروز شما برای کارهای بزرگ دارید، این یک کار چندان بزرگی هم به حساب نمی‌آید!»

امروز، ۲۲ اردیبهشت ۹۹، نیروی دریایی ارتش ادعا کرده پس حادثه برای شناور کُنارک یک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند اما شنیده‌ها حاکیست تعداد تلفات بیشتر از اینهاست و حال شماری از پرسنل نیز وخیم است.

در تمام این سال‌‌ها علی خامنه‌ای برای رسیدن به توهمات اقتدارگرایانه‌ی خود در دریاها روی جاه‌طلبی حبیب‌الله سیاری حساب می‌کرد. سیاری می‌گوید «بازگشت به دریاها» استراتژی خامنه‌‌‎ای است و وی قول داده ناوشکن‌های ایرانی را به غرب اقیانوس اطلس برساند!

طبق آخرین گزارش‌ها، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرده است: «عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.»

بر اساس این گزارش، ۱۹ تن در این «شلیک موشکی» کشته شده و ۱۵ نفر نیز مجروح شده‌اند که وضعیت آنها «مناسب» اعلام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy