Wednesday, May 13, 2020

صفحه نخست » آیا آمریکا و اسرائیل سرگرم هماهنگ کردن راهبرد خود در قبال ایران هستند؟

US_IS.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - به گزارش آسوشیتدپرس دولت آمریکا حکومت اسلامی ایران را به نقض توافق اتمی سال ۲۰۱۵ متهم کرد و گفت که پرتاب اخیر موشک ماهواره بر سپاه پاسداران در واقعیت توسعۀ برنامۀ موشک‌های بالستیکی جمهوری اسلامی است که از سوی قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل منع شده است.

آمریکا همچنین تهران را متهم می‌کند که با ارسال اسلحه برای "گروه‌های تروریستی" در سوریه، یمن، لبنان، عراق، بحرین و دیگر جاها تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل را نیز نقض می‌کند.

نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل این مطالب را در نشست غیررسمی کمیتۀ کارشناسان شورای امنیت ایراد کرد که وظیفه‌اش نظارت بر حُسن اجرای قطعنامۀ سازمان ملل در مورد تحریم تسلیحاتی ایران و توافق اتمی با این کشور است.

برگزاری این نشست همزمان بود با سفر یک روزۀ مایک پمپئو به اسرائیل که طی آن وزیر امور خارجۀ آمریکا دربارۀ همین موضوع‌ها و حضور نظامی ایران در سوریه با رهبران اسرائیل گفتگو کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان نشست غیررسمی دیروز شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را "گروهی تروریستی" خواند که در پس آزمایش موشک‌های ماهواره بر خود سرگرم توسعۀ موشک‌های بالستیکی است.

دو مسئول ارشد وزارت امور خارجۀ آمریکا که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، در حاشیه سفر مایک پمپئو به اسرائیل گفتند که وزیر امور خارجۀ آمریکا در اوج بحران کرونا دوازده ساعت به اسرائیل سفر نکرد تا در مورد الحاق بخش هایی از کرانۀ باختری رود اردن با رهبران اسرائیل گفتگو کند و حکومت اسرائیل نیز مراسم تحلیف دولت ائتلافی این کشور را یک روز به عقب نانداخت تا با وزیر امور خارجۀ آمریکا در مورد الحاق اراضی فلسطینی تبادل نظر کند.

همین منابع افزوده‌اند که به غیر چین، ایران و حملات اسرائیل به مواضع نظامی جمهوری اسلامی در سوریه موضوع اصلی گفتگوهای مایک پمپئو در ملاقات‌های جداگانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع جدید اسرائیل، و ژنرال گابی اشکنازی بوده که در دولت جدید اسرائیل ریاست وزارت امور خارجه را عهده دار خواهد بود.

مقامات دیپلماتیک آمریکا افزوده‌اند که حکومت اسلامی ایران علاوه بر توسعۀ برنامۀ موشک‌های بالستیکی، به فعالیت‌های اتمی خود نیز شتاب بخشیده است. اگر چه برخی مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در حال عقب نشینی از سوریه است، اما تصاویر جدید ماهواره‌ای اسرائیلی نشان می‌دهند که ایران سرگرم احداث تاسیسات زیرزمینی جدید در شرق سوریه، در نزدیکی مرز عراق برای انبار کردن سلاح و مهمات است.

شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان دیروز چهارشنبه سیزدهم ماه مه در اظهاراتی تلویزیونی گفت که اسرائیل از حضور نظامی ایران در سوریه "وحشت زده" است. حسن نصرالله سپس افزود که اسرائیل سرگرم "جنگی خیالی" برای بیرون راندن ایران از سوریه است. رهبر حزب الله لبنان سپس تأکید کرد: "خواهیم دید" که این خیال اسرائیل برآورده نخواهد شد و "حملات اسرائیل [به مواضع ایران در سوریه] کمترین اثری در این زمینه نخواهند داشت. "

رهبر حزب الله لبنان در جای دیگری از سخنانش مدعی شد که جمهوری اسلامی نه نیروی نظامی، بلکه مستشار نظامی در سوریه دارد" و "سیاست جمهوری اسلامی فقط جلوگیری از فروافتادن سوریه در قیمومیت آمریکا و اسرائیل است. " با این حال، حسن نصرالله تصریح کرد که "تنها در یک مورد آنهم در نبرد راهبردی حلب در سال ۲۰۱۶ نیروهای نظامی ایران شرکت کردند. "



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy