Friday, May 15, 2020

صفحه نخست » طلای ونزوئلا در ازای نفت ایران و هشدار مسئول آمریکایی

Iran_Venezuela.jpg العربیه - روابط ایران و ونزوئلا برأساس فرمول «نفت در ازای طلا»، کاملا برملا شده؛ به ویژه پس از گفته الیوت آبرامز، مسئول پرونده ونزوئلا در دولت آمریکا در این خصوص که ایران، هواپیماهایی را برای حمل طلا در مقابل ارائه خدمات به کاراکاس ارسال می‌کند و این هواپیماها حامل تجهیزاتی هستند که بخش نفتی ونزوئلا فاقد آنهاست و در ازای ارائه این تجهیزات، طلا دریافت کرده و به ایران بازمی گردند.

نکته تازه‌ای که پنجشنبه ۱۴ مه، از زبان یک مقام مسئول آمریکایی به خبرگزاری رویترز مطرح شده، حاکی از این است که دولت آمریکا در حال بررسی اجرای تدابیری در پاسخ به ارسال محموله‌های سوخت از ایران به ونزوئلا، پس از اطلاع از داده‌های شرکت «رفینیتو ایکون» در ردیابی کشتی‌ها است که نشان داد، دست کم یک نفتکش حامل سوخت از بندر ایران به سوی ونزوئلا برای کاستن از مشکلات ناشی از کمبود بنزین در این کشور، در حال حرکت است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

بر أساس این داده‌ها، نفتکش «کلافل» با ظرفیت متوسط و در حالی که پرچم ایران را بر افراشته است، روز چهارشنبه ۱۳ مه پس از بارگیری سوخت در آواخر مارس در بندر عباس، از کانال سوئز عبور کرده است.

برمبنای همین داده‌ها، ۴ نفتکش دیگر نیز با همین ظرفیت و با افراشتن پرچم ایران، پس از بارگیری سوخت در بندر عباس یا منطقه‌ای نزدیک به آن، پس از عبور از کنال سوئز در حال گذشتن از اقیانوس اطلس هستند ولی مقصد پایانی آنها هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که به گفته یک منبع آگاه، یکی از این نفتکش‌ها با نام «فورشین»، در فهرست نفتکش‌هایی است که قرار است وارد یکی از بنادر ونزوئلا بشود.

به گفته چهرهای سیاسی اوپوزسیون، اطلاعاتی در دست است مبنی بر این که هر ۵ نفتکش به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند.

گزینه‌های روی میز ترامپ

یک مقام مسئول در دولت ترامپ بدون فاش کردن نام خود، از مشخص سازی تدابیر متقابل در حال بررسی، خودداری کرد اما عنوان نمود که گزینه‌هایی به ترامپ ارائه خواهند شد.

او خطاب به رویترز تاکید کرد که آمریکا «کاملا بر این باور است» که دولت نیکولاس مادورو، چندین تن طلا را در ازای دریافت سوخت در اختیار ایران می‌گذارد.

شایان توجه است که بخش نفت ایران و ونزوئلا، در زیر تحریم‌های سفت و سخت آمریکا قرار داشته و ونزوئلا برای گذاران فعالیت‌های روزمره خود و در بحبوحه فروپاشی اقتصادی بوجود آمده در دوران مادورو، نیاز بسیار مبرمی به بنزین و دیگر حامل‌های انرژی دارد.

ظرفیت شبکه پالایشگاهی ونزوئلا، ۱. ۳ میلیون بشکه در روز است اما به علت ضعف سرمایه گذاری و کاستی در عملیات نگهداری و بروز سازی در سال‌های اخیر، به صورت نیمه ویران در آمده است.

ایران تکذیب می‌کند

این در حالی است که ایران بارها این موضوع را تکذیب کرده و علی ربیعی سخنگوی دولت، موضع آمریکا در محکوم کردن کمک‌های مخفیانه ایران به ونزوئلا برای برطرف سازی کمبود نفت را مورد انتقاد قرار داده است.

ربیعی چند روز پیش درنشست خبری، در پاسخ به سئوالی پیرامون اقدام ایران به اعطای کمک‌های مهندسی به ونزوئلا در ازای دریافت شمش‌های طلا عنوان نمود که «روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و برمبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد».

ربیعی افزود: «کشورهای ثالث و به‌ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد. تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور‌ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم».

گفتنی است که دولت ترامپ همچنان درکار اعمال بیشترین فشار برای سرنگون کردن نیکولاس مادورو بوده و خوان گوایدو رهبر اپوزسیون ونزوئلا را رهبر قانونی این کشور می‌داند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy