Friday, May 22, 2020

صفحه نخست » نامه محرمانه لو رفته مرکز صیانت و حفاظت صداوسیما

irib_052120.jpgاختصاصی ایران وایر: نامه محرمانه مخالفت با میهمانان فرمول یک؛ از ابر بدهکار بانکی تا اصلاح‌طلب فتنه‌گر

ایران وایر به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد «مرکز صیانت و حفاظت» سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در نامه‌ای محرمانه و فوری، به «مرتضی میرباقری»، معاون سیمای ریاست این سازمان بابت حضور سه میهمان برنامه «فرمول یک» اعتراض کرده است.

نتیجه نامه‌نگاری «حمید رهبری‌فر»، رییس مرکز حفاظت و صیانت سازمان صداوسیما، اخطار کتبی و درج در پرونده و هم‌چنین توبیخ برای «علی ضیا»، تهیه کننده و مجری این برنامه و هم‌چنین تغییر خط و مشی کلی برنامه فرمول یک و سایر برنامه‌های زنده صداوسیما برای دعوت از میهمانان بوده است.

نامه‌‌ای که به دست «ایران‌وایر» رسیده، ازسوی حمید رهبری‌فر خطاب به مرتضی میرباقری نوشته شده است: «با احترام، با توجه به اتفاقات اخیردر برنامه فرمول یک مانند ۱- حضور آقای زنوزی مطلق، مدیر باشگاه تراکتورسازی تبریز و یکی از ابر بدهکاران مالی کشور ۲- دکتر حسین کرمان‌پور از فعالین فتنه ۸۸ از عناصر افراطی اصلاح‌طلب و معارض سیاست‌های نظام و از امضاکنندگان نامه موهن به بشار اسد ۳- صحبت‌های جهت‌دار و همسو با رسانه‌های معاندین نظام امیرحسین رستمی و احتمال اتفاقات مشابه در دیگر برنامه‌های نوروزی که گاهی منجر به موارد امنیتی می‌شود لذا خواهشمند است نسبت به استعلام مهمانان و کارشناسان از مرکز صیانت و حفاظت دستور اهتمام بیشتر را صادر فرمایید.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

نام مرکز صیانت و حفاظت از سال ۱۳۹۷ جایگزین «حراست» سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی شد. خرداد همین سال، «عبدالعلی علی‌عسگری»، رییس این سازمان حمید رهبری‌فر را به عنوان ریاست مرکز صیانت و حفاظت صداوسیما منصوب کرد.

001.jpgنخستین اقدام رهبری‌فر، برکنار کردن «سیدحسین حسینی»، مجری باسابقه برنامه «پیک بامدادی» از «رادیو ایران» بود. سه روز پس از برکنار شدن مجری این برنامه، یعنی روز هشتم دی ۱۳۹۷‌، رهبری‌فر جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان سیما برگزار کرد. «مشرق‌ نیوز» دلیل برگزاری این جلسه را اطلاع‌رسانی در مورد سیاست‌های جدید این مرکز در قبال برنامه‌های سازمان گزارش کرد.

دایره وظایف سازمان حراست سابق یا مرکز صیانت و حفاظت سازمان صداوسیما از حفاظت فیزیکی و نگهبانی درهای ورودی و خروجی سازمان و ساختمان‌ها آغاز می‌شود و تا نظارت به برنامه‌‌‌ها و حتی عملکرد مدیران ارشد، از جمله شخص رییس سازمان صداوسیما هم می‌رسد. به عبارتی، این مرکز بازوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در سازمانی است که به صورت مستقیم زیرنظر شخص رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود.

پس بی‌دلیل نیست که درست در روز نگارش و تحویل نامه محرمانه و فوری حمید رهبری‌فر به معاون سیما، این نامه خطاب به تمام مدیران شبکه‌های رادیو و تلویزیون رونوشت ‌شده است.

مواردی که حساسیت مرکز صیانت و حفاظت را برانگیخته است را از آخر به اول مرور کنیم. «امیرحسین رستمی»، بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه فرمول یک نسبت به خبررسانی در مورد شیوع ویروس کرونا در ایران انتقاد کرد. او پروازهای هواپیمایی «ماهان» را عامل اصلی ورود کرونا به ایران دانست. اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، در صفحه اینستاگرامشبه صورت رسمی بابت گفته‌های خود عذرخواهی کرد و حتی مدعی شد در تماس‌هایی که مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با او داشته‌اند، به پاسخ سوالاتش رسیده است.

حمید رهبری‌فر اظهارات امیرحسین رستمی را «صحبت‌های جهت‌دار و هم‌سو با رسانه‌های معاندین نظام» دانسته بود. دقیقا امیرحسین رستمی هم یک روز پس از توجیه شدن، در متن اینستاگرامی خود نوشت: «یک توصیه برای دوستان اونور آبی. ما مردمی هستیم که تو ایران یاد گرفتیم تو روزهای سخت کنار هم بایستیم و بجنگیم با مشکلاتمون، شما از اونور آب برامون تز ندین لطفا.»

دومین نفر، «حسین کرمان‌پور» است. او رییس بخش اورژانس «بیمارستان سینا» است که اواخر بهمن ۱۳۹۸ به کرونا مبتلا شد. ۱۴ روز خود را قرنطینه کرد و بلافاصله پس از بهبود، به محل خدمت خود، یعنی بیمارستان سینا بازگشت.
حسین کرمان‌پور در صفحه اینستاگرامش از تجربه‌های خود در زمینه مقابله با کرونا، روزهای قرنطینه و راه‌حل‌های پیش‌گیری و درمان برای مردم می‌گوید. اما حمید رهبری‌فر با حضورش به دلیل اصلاح‌طلب بودن، حمایت از جریان‌های مخالف ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» در سال ۱۳۸۸ و همین‌طور نامه‌‌ای که خطاب به «بشار اسد»، رییس جمهور سوریه نوشته، انتقاد کرده است.

نامه‌ای که از سوی رییس مرکز صیانت و حفاظت سازمان صداوسیما «موهن» خوانده شده، یک کلید واژه بیشتر ندارد؛ رسوایی: «استفاده از توپ و تانک علیه مردم بی‌دفاع، بدنامی و رسوایی همیشگی برای حکومت‌ها است.»

در این نامه که مهر سال ۱۳۹۰ به امضای ۲۰۵ پزشک ایرانی رسید، در دو زبان فارسی و عربی از بشار اسد خواسته شده بود که به کشتار مردم بی‌دفاع سوریه با ادوات سنگین جنگی پایان داده شود.

حسین کرمان‌پور البته در برنامه‌ فرمول یک، چیزی جز تجربه‌های خود در روزهای درگیری با ویروس کرونا نگفته بود.

آخرین مورد، «محمدرضا زنوزی»، مالک دو باشگاه «تراکتور» و «ماشین‌سازی» تبریز است؛ مردی که در دهه ۸۰ خورشیدی، «پژو» مشهور محمود احمدی‌نژاد را خرید و در دهه ۹۰ باشگاه تراکتور را از سپاه پاسداران.

محمدرضا زنوزی متولد سال ۱۳۴۶ است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد سر برآورد. پیش از سال ۱۳۸۴ خورشیدی، از سپاه پاسداران خودش را بازخرید کرد و یکی از مدیران فولادی ایران لقب گرفت. دلیل این لقب، سهام‏داری و راه‌اندازی یا تملک کارخانه‌ها و شرکت‌هایی مانند «ذوب‌آهن شمس تبریز»، «مجتمع آهن و فولاد سبلان»، «مجتمع‌فولاد صائب تبریز»، «گروه صنعتی توانگران سهند»، «مجتمع‌فولاد زنوز»، «صنایع فرآوری آهن و تیتانیوم آذربایجان» و بیش از ۱۰ شرکت و کارخانه اقماری دیگر بود.

او در حال حاضر ۳۰درصد سهام «بانک گردش‏گری» و ۳۴درصد «بانک سامان» و بخشی از سهام‏های «ایران خودرو» تبریز و مالکیت شرکت هواپیمایی «آتا» را در اختیار دارد.

رییس مرکز صیانت و حفاظت سازمان صداوسیما او را «ابر بده‌کار بانکی» معرفی کرده است. دلیل این اتهام به هشت سال قبل برمی‌گردد. محمدرضا زنوزی تیرماه سال ۱۳۹۱ به اتهام «دست داشتن در پرونده فساد مالی سه‌هزار میلیارد تومانی» دستگیر شد.

«غلامحسین محسنی اژه‌ای»، سخن‏گوی قوه قضاییه همان زمان از او با نام مختصر «م.ز» نام برد و بازداشتش را تایید کرد. اما مهرماه آن سال، «باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت: «آقای زنوزی از بزرگ‎ترین بده‌کاران بانکی است که مدتی قبل بازداشت شده بود. وی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شده است تا بتواند بدهی‌های خود را در زمان مقرر پرداخت کند.»

در ادامه همین گزارش آمده بود: «زنوزی تاکنون موفق به پرداخت یک هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان از بدهی خود به بانک‌های کشور شده است. هنوز بخشی از بدهی‌های وی معوق است.»

بعضی رسانه‌ها مدعی بودند مبلغ نهایی بدهی زنوزی به سیستم بانکی ایران ۱۲هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ یعنی چهار برابر کل فساد مالی منتسب به «محمودرضا خاوری».

از هشت سال قبل تا امروز اما محمدرضا زنوزی نه تنها با خطری از سوی دستگاه‌های قضایی مواجه نشده که حتی مورد اعتماد سپاه پاسداران قرار گرفته و دو باشگاه صنعتی و نظامی فوتبال ایران در آذربایجان شرقی را هم خریداری کرده است: «بند پنج ماده ۱۸ اساس‌نامه فدراسیون فوتبال می‌گوید هیچ‌یک از اشخاص حقیقی و حقوقی هم‌زمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند. در غیر این صورت، تمامیت یک مسابقه یا مسابقات زیر سوال خواهد رفت.»

این قانون البته در مورد تیم‌داری مردی که از سوی حمید رهبری‌فر به عنوان ابر بده‌کار بانکی معرفی می‌شود، هرگز اجرا نمی‌شود.

اگر فرض کنیم که سیستم قضایی ایران از هشت سال قبل تا امروز در حال بررسی پرونده زنوزی است، باز هم یک تناقض بزرگ در فعالیت مدیریتی او در فوتبال ایران وجود دارد؛ بند هشت ماده یک اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید: «کلیه ارگان‌ها و مقامات به صورت دقیق از اساس‌نامه، آیین‌نامه‌ها و قوانین داخلی و کدهای جدید انضباطی فیفا تبعیت کنند.»

کدهای جدید انضباطی فیفا خود یک حدیث مفصل است. بسیاری از قوانین جدید انضباطی که فدراسیون جهانی فوتبال وضع کرده است، ایران را با خطرات محرومیت و تعلیق مواجه می‌کند؛ ممنوعیت تبعیض جنسیتی، مبارزه با تبعیض نژادی و قومیتی، مبارزه با فساد اقتصادی و پول‌شویی و جلوگیری از تبانی‌های مالی.

نمونه آن سوی آبی محمدرضا زنوزی، «ساندرا راجوو»، يكی از دو نايب رییس «اتاق صدور حكم كميته اخلاق فیفا» است. آذر ۱۳۹۷، راجوو پس از پیاده شدن از پرواز زوریخ به کوالالامپور، توسط بازرسان «كميته ضد اختلاس مالزی» (MACC) دستگیر شد.

ساندرا راجوو که پیش از این حکم فساد اقتصادی «سپ بلاتر»، رييس سابق فيفا و «ميشل پلاتينی»، رييس پيشين اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) را صادر کرده بود، از سوی دولت مالزی به اتهام‌های «اختلاس» و «پول‌شویی» بازداشت شد. ۲۴ ساعت بعد «چه ئو وی»، وکیل او رسما اعلام کرد که راجوو به دلیل اتهامات قضایی صادر شده در کشور مالزی، از سمت خود در فیفا استعفا می‌دهد.

این بخشی از همان کدهای انضباطی فیفا است؛ شما نباید سابقه کیفری یا قضایی در موارد خاص داشته باشید.

پیش از این قرار بود محمدرضا زنوزی در آخرین روزهای دی‌ ۱۳۹۸ میهمان برنامه علی ضیا باشد که با مخالفت «مجید زین‌العابدین»، مدیر «شبکه یک» صداوسیما مواجه شد. اما سرانجام زور زنوزی و علی ضیا هر دو با هم به سیما چربید؛ ولو به قیمت توبیخ و درج در پرونده برای این مجری و تهیه کننده صداوسیما.

مدیر حراست یا همان مرکز صیانت و حفاظت فعلا تا اطلاع ثانوی باید تمامی میهمانان برنامه‌های زنده تلویزیونی را تایید کند. هر آن ‌که شما می‌بینید، فرد تایید شده حمید رهبری‌فر است. در غیر این صورت، برای او مجوز حضور در سازمان صادر نمی‌شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy