Friday, May 22, 2020

صفحه نخست » واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا به «راه حل نهاییِ» رهبر ایران برای فلسطین

qods.jpg یورونیوز - انتشار پوستری در وبسایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در آستانه «روز قدس» و پیام‌ توییتری منتشر شده در حساب کاربری وی با مضمون «نابودی اسرائیل» با واکنش‌های زیادی همراه شده است.

نکته‌ای که در اغلب واکنش‌ها به انتشار پوستر یاد شده توجه معترضان را به خود جلب کرده، تمرکز بر عبارت «راه حل نهایی» است که از دیدگاه آنان به طرح پیشنهادی آلمان نازی برای توجیه کشتار نظام‌مند و برنامه ریزی شده یهودیان شباهت دارد.

این پوستر در آستانه روز قدس منتشر شده است، روزی که هر سال به ابتکار ایران در آخرین جمعه ماه رمضان به صورت راهپیمایی و با هدف حمایت از فلسطینیان برگزار می‌شود.

کاخ سفید در واکنش به انتشار این پوستر اعلام کرده است که همواره در کنار اسرائیل ایستاده و حق دفاع را برای این کشور به رسمیت می‌شناسد.

مطالب بیشتر در یورونیوز

شورای امنیت کاخ سفید با انتشار توییتی ضمن انتقاد شدید نسبت به انتشار این پوستر و «پیام تهدید آمیزی» که به اعتقاد واشنگتن در آن نهفته است آنچه «اظهارات یهودستیزانه» از سوی رهبر ایران خوانده را نیز به شدت محکوم کرده است.

در بخشی از پیام‌های توییتری شورای امنیت کاخ سفید همچنین با اشاره به سخنان پیشین دونالد ترامپ آمده است که ایالات متحده این فرصت را به دیکتاتور مروج شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نخواهد داد تا ایده فراخوان کشتار یهودیان را عملی کند.

اتحادیه اروپا: پیام رهبر ایران برای صلح و امنیت جهان تهدیدآمیز است

در پی انتشار پوستر یاد شده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله واکنش نشان داد و پیام منتقل شده در وبسایت علی خامنه‌ای را تهدید آمیز برای صلح و امنیت قلمداد کرد.

جوزپ بورل با انتشار توییتی اقدام رهبر جمهوری اسلامی ایران را نوعی دعوت به جنگ با اسرائیل تلقی و آنرا به شدیدترین حد ممکن محکوم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در ادامه امنیت اسرائیل را اولویتی مهم برای این نهاد اروپایی خواند و تاکید کرد که آنچه رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام داده تهدیدی آشکار بر ضد صلح وامنیت جهانی است.

جدا از جوزپ بورل برخی دیگر از سیاستمداران اروپایی نیز نسبت به انتشار این پوستر جنجالی واکشن نشان داده و خواستار تغییر رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران شده‌اند.

توضیحات توییتری رهبر ایران پس از انتشار پوستر

پس از واکنش‌های تند صورت گرفته به انتشار پوستر تبلیغی روز قدس در وبسایت رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای با انتشار پیامی توییتری نسبت به آنچه وی از آن به عنوان «راه حل نهایی» یاد کرده بود،‌ توضیحاتی ارائه کرد.

در پیام منتشر شده در حساب کاربری منتسب به رهبر جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است که منظور از نابودی اسرائیل از بین رفتن یهودیان نیست بلکه برچیده شدن دولت و نظام حاکم بر این سرزمین است.

رهبر جمهوری اسلامی در این پیام تصریح می‌کند: «محو اسرائیل» یعنی مردم مسلمان، مسیحی و یهودی #فلسطین، خودشان دولتشان را انتخاب بکنند و بیگانه‌ها و اوباشی مثل نتانیاهو را بیرون کنند.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار توییتی تلاش کرده تا برداشت‌های صورت گرفته از عبارت «راه حل نهایی» را از دیدگاه خود اصلاح کند.

وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز انزجار از واکنش‌های صورت گرفته به عبارت «راه حل نهایی» در پیام خود نوشت: «چندش‌آور است کسانی که تمدن آنها "راه‌حل نهایی" را در اتاقهای گاز یافته بود، به کسانی که در صندوق‌های رأی و از طریق همه‌پرسی به دنبال راه‌حلی واقعی هستند، حمله کنند.»

وزارت امور خارجه اسرائیل در صفحه فارسی زبان حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر ضمن محکوم کردن توضیحات ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه ایران در باره عبارت به کار رفته در پوستر وب‌سایت علی خامنه‌ای به مناسبت «روز قدس»، محمد جواد ظریف را «ماله کش اعظم» و رهبر ایران را «گشتاپو» خوانده است.

جدال لفظی مقامات و مسئولان دولتی در ایران و اسرائیل در حالی بالا گرفته است که تل‌آویو و برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی روز پنجشنبه، در آستانه روز قدس اعلام کردند که وب‌‌سایت‌های بسیاری از نهاد‌ها و مراکز دولتی در اسرائیل توسط هکرهای ایرانی مورد حمله قرار گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy