Friday, May 22, 2020

صفحه نخست » دستگیری در بریتانیا، محاکمه در آمریکا؛ سجاد شهیدیان کیست؟

Shahidian.jpg ایران وایر - فرامرز داور ـ دادگستری امریکا یک صراف ۳۳ ساله ایرانی به نام «سیدسجاد شهیدیان»، معروف به «سهیل شهیدی» را که به خواست ایالات متحده در بریتانیا دستگیر شده بود، رسما در دادگاه به پول‌شویی، کلاه‌برداری بانکی و جعل هویت متهم کرده است.

شهیدیان مدیر «شرکت پیمنت ۲۴»، یک صرافی اینترنتی در ایران است. دادگستری ایالات متحده «وحید والی»، از مدیران این شرکت را هم به موارد مشابه، به علاوه دور زدن تحریمهای ایران متهم کرده اما او دستگیر نشده است و تحت تعقیب ایالات متحده قرار دارد.

شهیدیان در ایران به عنوان یک کارآفرین موفق و مدیر مالی توانمند معرفی شده که توانسته است ظرف مدت پنج سال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند.

پیمنت ۲۴ چیست؟

سیدسجاد شهیدیان در سال ۱۳۹۵، چند ماه پس از لغو تحریم‌های اتمی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، «شرکت تضامنی صرافی سیدسجاد شهیدیان و شرکا» را تاسیس کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

موضوع فعالیت این شرکت، خرید و فروش نقدی ارز، مسکوک طلای ضرب شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیربانکی مجاز داخلی و ارایه خدمات ارزی برون مرزی در چارچوب قوانین مقررات ارزی ایران بود.

هفت سال پیش از تاسیس این صرافی، شرکت پیمنت ۲۴ در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده بود که درزمینهٔ پرداخت‌های آنلاین بین‌المللی فعالیت می‌کرد. در این تاریخ هنوز تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شدت نگرفته بودند. اما پیمنت ۲۴ پس از شروع تحریم‌های مالی و بانکی علیه ایران هم‌چنان فعال ماند و موضوع فعالیت خود را «حل مشکلات پرداخت‌های ارزی هم‌وطنان» و «برداشتن موانع استفاده از روش‌های دریافت و پرداخت بین‌المللی» عنوان کرد.

در حالی که پرداخت‌های بین‌المللی شرکت‌های مالی، به ویژه موسسه‌های امریکایی ابتدا تحت محدودیت و سپس ممنوعیت ایالات متحده قرار گرفتند، پیمنت ۲۴ خدمات مختلفی مثل پرداخت‌های دانشجویی یا ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی، پرداخت‌های ارزی از طریق حساب‌های «پی‌پل» (PayPal)، خرید از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه وقت سفارت و نقد کردن درآمدهای ارزی ارایه می‌داد.

آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با تشدید تحریم‌های ایران، از دولت «محمود احمدی‌نژاد» خواسته بود راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها بیابد. پس از بازگشت تحریم‌های امریکا توسط دولت «دونالد ترامپ» هم «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۷، چند ماه پیش از دستگیری شهیدیان گفته بود جمهوری اسلامی از این پس با افتخار تحریمها را دور میزند.

به گفته دادستانی امریکا، پیمنت ۲۴ یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها بوده است. خدمات این شرکت در زمستان ۱۳۹۷، چند ماه پس از بازداشت شهیدیان در بریتانیا متوقف و وبسایت پیمنت ۲۴ از دسترس خارج شد.

شرکت تضامنی صرافی سیدسجاد شهیدیان و شرکا نیز یک سال پس از بازداشت شهیدیان در بریتانیا، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در مهرماه ۱۳۹۸ منحل شد. به دلیل بازداشت بودن سجاد شهیدیان در بریتانیا، یکی از مرتبطان این شرکت به سمت مدیر تصفیه حساب‌های شرکت منحل شده، انتخاب شد.

آیا دولت ایران از شهیدیان حمایت کرد؟

سیدسجاد شهیدیان اواسط سال ۱۳۹۷ در بریتانیا به درخواست امریکا بازداشت شد اما زمانی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی حمایت کنسولی بر آمد، او این کمک را رد و برای استرداد به خاک ایالات متحده و محاکمه اعلام آمادگی کرد.

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن کمتر از سه ماه پیش در توییتر خود نوشته بود که ماموران سفارت در دیدار با شهیدیان در زندان، خطرات پذیرش استرداد به امریکا را به او اطلاع داده بودند.

با این حال، سیدسجاد شهیدیان سرانجام ترجیح داد که از بریتانیا به امریکا مسترد شود اما جمهوری اسلامی ایران او را تحت حمایت کنسولی قرار ندهد. او روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ (هجدهم مه ۲۰۲۰) در «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا در دادگاه حاضر شد و پس از تفهیم اتهام، اعلام بی‌گناهی کرد.

در کیفرخواست چه گفته شده است؟

دستیار دادستان کل امنیت ملی و دادستان کل ایالات متحده در کیفرخواست صادر شده علیه سیدسجاد شهیدیان، وحید والی و شرکت پیمنت ۲۴، در مجموع شش عنوان اتهامی را علیه آن‌ها مطرح کرده‌اند.

طبق ادعاهای موجود در کیفرخواست، پیمنت ۲۴ یک شرکت خدمات مالی اینترنتی بوده و تقریباً ۴۰ کارمند در دفاتر خود در تهران، شیراز و اصفهان داشته است.

خدمات اصلی این شرکت، کمک به شهروندان ایرانی در انجام معاملات مالی ممنوع با مشاغل مستقر در ایالات متحده، از جمله خرید و صادرات غیرقانونی نرم‌افزار سرورهای رایانه‌ای از شرکت‌های ایالات متحده بوده است.
پیمنت ۲۴ برای دور زدن تحریم‌های امریکایی هزینه پرداخته است و ادعا دارد که میلیون‌ها دلار ارز به ایران وارد کرده است.»

دادستانی ایالات متحده می‌گوید پیمنت ۲۴ از طریق امارات متحده عربی خدمات مالی پی‌پل و کارت هدیه ویزا در ایران تامین می‌کرده است و شهیدیان و والی در ایالات متحده با اطلاعات جعلی، شامل نشانی پستی غلط، گذرنامه تقلبی و اسناد قلابی که با هویت به سرقت رفته افراد واقعی درست شده بودند، حساب‌هایی برای تبادلات مالی دلاری برای خود فراهم کرده بودند.

شهیدیان و والی به نقض چه قوانینی متهم هستند؟

دادستانی امریکا می‌گوید متهمان «قانون اضطراری قدرت‌های بین‌المللی اقتصادی» را نقض کرده‌اند. این قانون، صادرات مستقیم یا غیرمستقیم کالا، فناوری یا خدمات از امریکا به ایران را ممنوع کرده است.

پرونده تشکیل شده علیه شهیدیان، والی و شرکت پیمنت ۲۴، نتیجه تحقیقات پلیس فدرال بخش مینیاپولیس، دفتر امور بین‌الملل بخش جنایی و همکاری مقام‌های پلیس و دادگستری بریتانیا در استرداد شهیدیان است. اما بر اساس کیفرخواست صادر شده، تحقیقات درباره دیگر اقدامات احتمالی متهمان ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy