Saturday, May 23, 2020

صفحه نخست » مهاجرین افغان؛ از به دریا انداخته شدن در ایران تا مهمان نوازی در امارات متحده عربی

13B8E74E-D2EC-4281-8E88-18BE5D7F2988.jpegالعربیه فارسی

پس از آنکه امارات متحده عرب 166 تن از شهروندان افغان که برای بازگشت به کشورشان قادر به خرید بلیط هواپیما نبودند را به طور رایگان به کابل فرستاد، برخی شهروندان افغان این کار امارات را با به دریا انداختن مهاجرین افغان از سوی ایران مقایسه کرده و از این کار امارات «مهمان نوازی خوب» عنوان کردند.

روز جمعه 22 مه، 166 تن از افغان‌های کارگر که برای دریافت کار به کشور امارات رفته بودند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای بازگشت قادر به خرید بلیط هواپیما نبودند، به کمک دولت امارات متحده عربی به کابل آمدند.

پس از این اقدام امارات برخی از شهروندان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نوشتند، ایران باید از امارات متحده عربی کمی یاد بگیرد.

هدایت‌الله مجیب یکی از کاربران افغان در واکنش به این اقدام امارات نوشت: «بسیار کار عالی ما از امارات تشکری می‌کنیم ای کاش همسایه عزیز ما ایران کمی یاد بگیرد».

خالد لوگری یکی دیگر از کاربران افغان در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «به این میگن مهمان نوازی خوب».

حمیدالله وردک یک کاربر افغان دیگر در واکنش به این خبر نوشت: «شماها (ایران) که بجای تکت طیاره افغان‌های مسکین ده دریا انداختین».

گفتنی است که مرزبانان ایرانی حدود سه هفته پیش، 50 تن از کارگران افغان را بعد از شکنجه و دشنام به رودخانه هریرود انداختند. پس از آن، گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان 17 مه در پیام ویدئویی گفت، کمیساران ایرانی اسناد و شواهد در مورد غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران را نپذیرفتند و تحقیقات همه‌جانبه در این مورد وارد مرحله سوم شد.


هیوان اضافه کرد، تحقیقات اول توسط هیئت تحقیق افغانستان به ریاست محمد حمید طهماسی با بازدید از محل حادثه انجام شد که در این تحقیق اسناد و شواهد جمع آوری و مستند سازی گردیده و هویت قربانیان این حادثه نیز شناسایی شد. اما مقام‌های ایرانی همواره این حادثه را رد کرده و می‌گویند، این یک ماجرای «دروغ» و ساختگی است.

از جانب دیگر، سحام نیوز 16 مه نوشت، 250 تن از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری ایرانی داخل و خارج از ایران طی بیانیه‌ای فاجعه جنایت‌ بار علیه مهاجران افغان در مرز دو کشور را محکوم کرده و از آن اظهار شرمساری کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تاسف بار است که ظلم و جنایتی که هر از چندی در مرزهای غربی کشورمان نسبت به کولبران کرد ایرانی تکرار می‌شود این بار در مرزهای شرقی کشور نسبت به مهاجران مظلوم افغانستانی اعمال گردیده است».

در این بیانیه نوشته شده: «ما امضاکنندگان این بیانیه خواهان معذرت‌خواهی رسمی دولت ایران از خانواده‌های قربانیان، مردم و دولت افغانستان، همکاری همه‌جانبه برای روشن شدن همه ابعاد این جنایت و نیز کشف بقیه اجساد، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان، مجازات خاطیان و جلوگیری از تکرار این گونه فجایع هستیم. حکومت ایران باید بدون هر گونه اهمال، تعلل و سرپیچی به پروتکل‌های بین‌المللی در باره مهاجران پایبند باشد و قوانین همسو با آن را تصویب و اجرا نماید».

در همین حال، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران 19 مه با اشاره به جان باختن گروهی از کارگران افغان در منطقه مرزی دو کشور گفت، مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل‌گیری این رخداد نداشته اند. شمخانی گفت، در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری این رخداد غم بار نداشته‌اند، فضای خبری سنگین و غیرمستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه‌های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.

حمله شدید نماینده پارلمان افغانستان

مریم سماء، عضو کمیسیون امور بین المللی پارلمان افغانستان، دولت ایران را مورد هجوم و انتقاد شدید خود قرار داد که نیروهای مرزی آن، متهم به قتل 18 کارگر افغان پس از وادار کردن آنها به گذشتن از رودخانه هریرود هستند که منجر به غرق شدن شماری از این کارگران در اوایل مه جاری شد.

این نماینده افغان با اشاره به کلیپ ویدئویی نشر شده از سوی سایت اصلاح طلب « سحام نیوز» در شامگاه یکشنبه 17 مه، تاکید کرد: «در زمانی که دولت ایران در پاسخ به اعتراض‌های مردمی، اقدام به آتش گشودن به طرف مردم خود می‌کند، چطور می‌توان انتظار داشت که نسبت به مردم ما، احساس تاسف داشته باشد؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy