Tuesday, May 26, 2020

صفحه نخست » سپاه و حزب الله از حمایت علی لاریجانی (رئیس جمهور آینده؟) قدردانی کردند

052620A_top.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

سرلگشر غلامعلی رشید، فرماندۀ قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، در نشست امروز سه شنبه هفتم خرداد ماه با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که به منظور "بررسی تهدیدات پیش رو" برگزار شد از حمایت های رئیس پیشین مجلس، علی لاریجانی، از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی "به ویژه محور مقاومت" قدردانی و سپاسگزاری کرد.

"محور مقاومت" در زبان رهبران جمهوری اسلامی ایران مرکب است از سپاه قدس، رژیم دمشق و حزب الله لبنان و دیگر گروه های مشابه شبه نظامی تحت حمایت ایران که در دفاع از رژیم دمشق و علیه اسرائیل یا آمریکا در عراق و منطقه می رزمند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

سرلشگر رشید توضیحی در مورد "تهدیدات پیش رو" که موضوع نشست امروز فرماندهان سپاه پاسداران بوده، نداد. اما، او با تأکید بر "ضرورت ارتقاء قدرت دفاعی و بازدارندۀ جمهوری اسلامی از طریق تأمین نیازهای نیروهای مسلح برای رویارویی با تهدیدات نظامی-امنیتی" گفت : باید در این زمینه "از نقش برجسته و تعیین کنندۀ علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در ادوار سه گانه تجلیل کرد."

خود علی لاریجانی در آخرین نطق خود در مجلس دهم که در سی و یک اردیبهشت گذشته ایراد کرد گفت : "سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلسی به اندازۀ مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد." لاریجانی سپس تأکید کرد : "این حمایت کمک مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحۀ بودجه از صندوق توسعۀ ملی به بنیه دفاعی کشور کرد."

لاریجانی همچنین گفت : پس از آنکه آمریکا سپاه پاسداران را گروهی تروریستی خواند همۀ نمایندگان مجلس "لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آنها نیز سپاهی هستند" و همزمان برای تقویت بنیه مالی و نظامی سپاه قدس قانون تصویب نمودند.

اظهارات سرلشگر رشید و نشست امنیتی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح همزمان است با نخستین روز کاری مجلس یازدهم که در آن سلطۀ نمایندگان اصولگرا و حضور فرماندهان سپاه پاسداران پیش از گذشته ملموس تر است به طوری که یکی از نامزدهای اصلی ریاست مجلس جدید سردار محمدباقر قالیباف از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است. به این ترتیب، سپاه پاسداران اعم از قرارگاه خاتم الانبیاء و سپاه قدس امیدوار است که حمایت های لجستیکی، مالی و اقتصادی مجلس جدید از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حتی فراتر از حمایت های مجلس دهم بروند.

گمانه‌زنی درباره آینده لاریجانی

صندلی ریاست جمهوری، سودای رئیسان مجلس

دویچه وله - سودای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری در میان رئیسان مجلس کم‌سابقه نیست گرچه تنها یکی از آنها، اکبرهاشمی رفسنجانی، در این کار موفق شده است.

علی اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی و غلامعلی حدادعادل از دیگر رئیسان مجلس بوده‌اند که قصد رئیس جمهور شدن داشتند اما ناکام ماندند. حدادعادل در انتخابات سال ۹۲، در میانه راه که وضعیت خود را در نظرسنجی‌ها بسیار نامطلوب دیده میدان را ترک کرد.

علی لاریجانی هم در سال ۸۴ که هنوز رئیس مجلس نبود بخت خود در انتخابات ریاست جمهوری را آزمایش کرد اما با کسب حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای در میان هفت نامزد اصلی در جایگاه ششم قرار گرفت.

بازگشت به ریاست سازمان صدا و سیما یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در مورد آینده لاریجانی مطرح می‌شود. او در فاصله سال‌های ۷۲ تا ۸۳ این سمت را بر عهده داشته و احتمال بازگشتش به آن چندان قوی به نظر نمی‌رسد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سابقه لاریجانی در سپاه

با توجه به سابقه عضویت و فعالیت علی لاریجانی در سپاه پاسداران انتصاب او به عنوان رئیس نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان نیز از سوی برخی مطرح شده که جدی به نظر نمی‌رسد.

رئیس سه دوره مجلس سال ۱۳۶۱ عضو سپاه پاسداران شد، در دهه ۶۰ سه سال معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت وقتِ سپاه را بر عهده داشت و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده است.

نامزدی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ می‌تواند جدی‌ترین و با توجه به سوابق، متناسبت‌ترین گزینه برای آینده سیاسی کسی باشد که ۱۲ سال سکاندار قوه قانونگذاری بوده است. اما تسلط اصولگرایان تندرو بر مجلس یازدهم و اختلاف‌های شدید آنها با لاریجانی شانس او را برای موفقیت در این انتخابات و تشکیل دولت بسیار اندک می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy