Friday, May 29, 2020

صفحه نخست » لوموند: هدف قالیباف چیست؟

ghalibaf_052820.jpgنه حقانیت که یکدست شدن کامل قدرت توسط اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

"لوموند"، روزنامۀ عصر پاریس، در شمارۀ امروز خود جمعه بیست و نهم ماه مه با اشاره به انتخاب محمدباقر قالیباف به ریاست مجلس شورای اسلامی مدعی شد که با این اتفاق محافظه کاران به قدرت بازگشتند و گام مهمی در جهت یک دست کردن قدرت به سود خود به جلو برداشتند.

«لوموند» نوشته است که رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران از هم اکنون و در واقع یک سال جلوتر پایان دورۀ حسن روحانی را اعلام کرده است. بی دلیل نیست که به نوشتۀ ستون نویس «لوموند» حسن روحانی چهارشنبه در صحن علنی مجلس جدید از نمایندگان آن خواست که در یک سال باقی مانده از عمر دولت با آن تفاهم و مدارا کنند، هر چند «لوموند» می افزاید که حسن روحانی پشتیبان چندانی در مجلس جدید ندارد، مضاف بر اینکه رئیس مجلس جدید نیز باید در این فاصله بستر پیروزی محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را فراهم کند.

«لوموند» یادآور شده است که محافظه کاران در انتخاباتی با پایین ترین نرخ مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مجلس یازدهم را فتح کردند. اما، به نوشتۀ «لوموند»، برای محمدباقر قالیباف که از ١٣٨٤ نامزد شکست خوردۀ سه انتخابات ریاست جمهوری بوده حقانیت و حمایت مردم مهمترین مسئله به شمار نمی رود. «لوموند» می افزاید : قالیباف نه یک مذهبی سنت گرا است و نه یک نظریه پرداز بنیادگرا. قالیباف، به نوشتۀ «لوموند»، نامش به بسیاری از پرونده های فساد طی دورۀ ریاستش بر شهرداری تهران گره خورده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مهمترین هدف او در حال حاضر ساماندهی ارودی محافظه کاران برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که قاعدتاً باید مجدداً به سود محافظه کاران تمام شود. امیر محبیان، عضو شورای سردبیری روزنامۀ بنیادگرای "رسالت" به خبرنگار «لوموند» گفته است : محمدباقر قالیباف تا زمانی که از حمایت رهبر جمهوری اسلامی ایران برخوردار است می تواند به عنوان رئیس مجلس صفوف محافظه کاران را منسجم نگه دارد. اما، او در عین حال باید کارآمدی و نفوذ کلام خود را در بین محافظه کاران اثبات کند. «لوموند» تصریح کرده است که همسویی قالیباف با رهبر حکومت اسلامی و رئیس قوۀ قضائیه تلاش های وی را در این جهت تسهیل خواهند ساخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy