Saturday, May 30, 2020

صفحه نخست » ترامپ ورود چینی‌ها به آمریکا را تعلیق و امتیازات تجاری و مسافرتی هنگ‌کنگ را لغو کرد

2DAF97CA-DDDC-434C-8C52-88EDED391AD1.jpegالعربیه فارسی

در پی تنش‌های میان ایالات متحده آمریکا درباره تعدادی از پرونده‌ها و از جمله آنها پیش‌نویس قانون چینی جدال‌برانگیز درباره امنیت ملی در هنگ کنگ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا جمعه 29 ماه مه 2020 اعلام کرد که واشینگتن به دلیل عملکرد‌ چین به امتیازات تجاری و مسافرتی که در تعامل ویژه با هنگ‌کنگ قائل بوده، پایان خواهد داد.

ترامپ جمعه در یک کنفرانس خبری در واشینگتن گفت که «گام‌هایی هست که باید اتخاذ شود که در ارتباط با اوضاع نگران کننده در هنگ کنگ است».

ترامپ در ادامه گفت: «تحریم‌هایی را علیه مسئولانی در هنگ کنگ اعمال خواهیم کرد و لغو امتیازات تجاری و مسافرتی که برای هنگ‌کنگ قائل بودیم را آغاز خواهیم کرد».

دونالد ترامپ همچنین «تعلیق ورود چینی‌هایی که خطری احتمالی برای امنیت ملی آمریکا تشکیل می‌دهند را اعلام کرد».

او همچنین افزود که « چین توافق‌نامه با بریتانیا درباره هنگ کنگ را نقض می‌کند»، و اشاره کرد به این‌که «دخالت چین در هنگ کنگ نشان می‌دهد که دیگری (هنگ کنگ) دیگر مستقل نیست».

ترامپ همچنین افزود:« چین نظام هنگ کنگ را به نظام واحدی در دو کشور تبدیل کرده و به تعهداتش مبنی بر احترام به خودمختاری در هنگ کنگ پایبند نیست».

قطع رابطه آمریکا با سازمان جهانی بهداشت

از سویی و در ارتباط با پاندمی کرونا ترامپ گفت که « پنهان‌کاری چین درباره ویروس ووهان باعث پاندمی جهانی (کرونا) شد».

ترامپ در ادامه تشدید کرد که «پکن سازمان جهانی بهداشت را کنترل می‌کند» و تاکید کرد: «تصمیم به قطع رابطه با سازمان جهانی بهداشت گرفتیم».

ترامپ افزود: «بدلیل این‌که آنها در انجام اصلاحات لازم و مطلوب شکست خوردند ما به رابطه‌مان با سازمان جهانی بهداشت پایان داده و این اموال را برای برآورده کردن نیازهای دیگری در زمینه بهداشت عمومی در جهان هزینه خواهیم کرد».

جاسوسی چین برای سرقت اختراعات آمریکا

افزون بر این ترامپ گفت که «چین حقوق مالکیت فکری و توافق‌نامه تجارت را نقض کرده است».

ترامپ افزود که «چین در طول سال‌ها برای سرقت اختراعات‌مان جاسوسی کرده است و من امروز برای محافظت از بازارهای مالی‌مان در برابر چین اقدام می‌کنم».

هشدار چین

از سویی جانگ جون سفیر دائم چین در سازمان ملل متحد جمعه طی جلسه‌ غیر رسمی مجازی شورای امنیت هشدار داد که هر گونه « تلاش جهت استفاده از هنگ کنگ برای دخالت در امور داخلی چین، محکوم به شکست است».

بنا به بیانیه صادره از نمایندگی دیپلماتیک چین، این دیپلمات چینی طی این جلسه که بنا به دعوت آمریکا و بریتانیا درباره قانون جدال برانگیز چین درباره امنیت ملی در هنگ کنگ منعقد شده بود از «ایالات متحده آمریکا و بریتانیا خواست تا از نسبت دادن اتهام‌های بی اساس به چین خودداری کنند».

شایان ذکر است روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا که اساسا از ماه‌ها پیش در عرصه‌های مختلف از جمله انتشار ویروس کرونا، اقتصاد و مسأله تایوان بحرانی شده بود با بحرانی شدن مسأله هنگ کنگ نیز وارد فاز تازه‌ای از بحران شده و با تشدید اختلافات میان این دو کشور همچنان شاهد تنش‌های فزاینده‌ای است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy