Saturday, May 30, 2020

صفحه نخست » حمله قالیباف به روحانی: جهادی نیستید و از انقلاب فاصله گرفته‌اید

31964854-7E36-4686-8E88-9C127C04BA29.pngایندپندنت فارسی

نخستین نطق رسمی قالیباف در جایگاه رئیس مجلس انتقاد شدید از دولت روحانی بود

محمدباقر قالیباف که در چند روز گذشته در توییتر بارها از آرزوی خودش برای شهادت و تداوم مسیر قاسم سلیمانی نوشته‌ بود، امروز هم نطق مفصلی در تجلیل از موفقیت‌های جمهوری اسلامی انجام داد و دولت را مسئول همه ناکامی‌ها دانست.

این نخستین نطق رسمی او در جایگاه ریاست قوه مقننه بود.

قالیباف در سخنرانی خود، دولت را فاقد «تفکر جامع، منسجم و نظام‌مند نسبت به اقتصاد ملی» و سرچشمه مشکلات کشور دانست و گفت که مجلسی که او اکنون در رأسش قرار دارد بر اساس «نقشه راه ترسیم‌شده از سوی رهبر حکیم و فرزانه» بنا است تا کشور را متحول کند.

او گفت که مجلس یازدهم «اجازه سهل‌انگاری» را به دولت نمی‌دهد و آن‌ها باید در «اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم» است از خود جدیت نشان دهند.

اما طعنه‌آمیز‌ترین بخش سخنان قالیباف آنجا بود که با تکیه به شعار انتخاباتی‌اش در سال‌های ۹۲ و ۹۶ گفت که دولت روحانی غیرجهادی، ناکارآمد و آشفته است و نگاهش به بیرون معطوف شده: «آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریت جهادی نیز باور ندارد.»

«مدیریت جهادی» یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی قالیباف در زمانی بود که سودای ریاست‌ جمهوری داشت.

او همچنین دولت روحانی را تلویحاً مایل به «مذاکره و سازش با آمریکا» دانست و گفت که مجلس او این رویکرد را «بی‌حاصل و پرضرر» ‌می‌داند.

این سخنان قالیباف در حالی بیان شده است که موضوع «مذاکره مستقیم با آمریکا» یک‌ سال پیش از روی کار آمدن دولت روحانی و با هدایت علی خامنه‌ای آغاز شده بود.

در سال ۱۳۹۱، نخستین دور این مذاکرات به‌ شکل کاملاً محرمانه در ویلای ساحلی پادشاه فقید عمان میان ویلیام برنز و علی‌اصغر خاجی برگزار شد و طرف ایرانی محتوای مذاکرات را راسا با رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ می‌کرد.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این مذاکرات به‌صورت علنی در سطح وزرای خارجه دو کشور ادامه یافت تا نهایتاً در سال ۹۴ به توافق هسته‌ای برجام منتهی شد.

محمدباقر قالیباف روز یک‌شنبه همچنین راهبرد مجلس یازدهم در مواجهه با آمریکا را این‌ گونه شرح داد: «راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است، کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین‌الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست آمریکا از منطقه تکمیل خواهد شد.»

رئیس مجلس یازدهم در نخستین نطق رسمی‌اش بارها از علی خامنه‌ای و «رهبری حکیمانه» او یاد کرد و مجلس جدید را پیروی بی‌چون‌وچرای «ولایت مطلقه فقیه» دانست.

تأکید بر تبعیت از علی خامنه‌ای پیشتر از زبان رضا تقوی، رئیس سنی مجلس یازدهم نیز اعلام و وجه تمایز این دوره پارلمان، «ولایتمداری اعتقادی» خوانده شده بود.

قالیباف در بخش دیگری از حملاتش به دولت گفت که دستگاه اجرائی تحت نفوذ جریان غرب‌زده‌ای قرار گرفته که به خارج امید بسته است.

او گفت که کاهش سرمایه اجتماعی و نارضایتی مردم از نظام جمهوری اسلامی نیز به دلیل «ناکارآمدی اشباع‌شده مدیریتی و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب» ایجاد شده است.

با توجه به نقش رهبر جمهوری اسلامی در تعیین رئیس مجلس، سخنان قالیباف را می‌توان بازتاب نگاه علی خامنه‌ای به دولت روحانی و برنامه‌های او برای ایجاد تغییری اساسی در ساختار دولت آینده جمهوری اسلامی دانست.

نطق صبح امروز قالیباف در انتقاد از دولت روحانی معنای دیگری نیز داشت؛ دولت دوازدهم و رئیس آن در یک‌ سال آینده، کار دشواری برای هماهنگ شدن با دو قوه‌ای در پیش دارد که رقبای انتخاباتی سابق روحانی اکنون بر صندلی ریاست آن‌ها تکیه زده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy