Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » اسرائیل ممکن است تولیت مسجد الاقصی را به عربستان بدهد

mosque_060120.jpgمذاکرات سعودی - اسرائیل پیرامون مسجدالاقصی

به گزارش ایسنا، روزنامه اسرائیل الیوم که بسیار به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است، نوشت، در کنار طرح آمریکایی معروف به "معامله قرن" و اهداف اسرائیل در اعمال حاکمیت بر غور اردن و مناطق دیگر کرانه باختری، از ماه دسامبر میان تل‌آویو و ریاض با میانجیگری آمریکا رایزنی‌هایی برای حضور نمایندگان سعودی در اداره اوقاف اسلامی قدس اشغالی در جریان است.

این روزنامه نوشت، دیپلمات‌های ارشد که از جزئیات این رایزنی‌ها مطلع هستند گفتند، رایزنی‌های بسیار حساس و محرمانه‌ای توسط تیم کوچکی از دیپلمات‌ها و مسؤولان امنیتی ارشد اسرائیل، آمریکا و عربستان به عنوان بخشی از رایزنی‌های مربوط به پیشبرد "معامله قرن" جریان دارد.

رادیو پیام اسرائیل نوشتُ به موجب پیمان صلح اسرائیل و اردن، نظارت بر محوطه مسجد الاقصی و قبۀ الصخره (مشهور به مسجد عمر) در تولیت ملک عبدالله دوم قرار دارد. ولی تصور می رود که او به خاطر دوستی و همکاری با دولت عربستان سعودی، و همچنین برخورداری از کمک های مالی از جانب دولت ریاض، اکنون پادشاه اردن ترجیح می دهد این وظیفه را به عربستان بسپارد.

یکی دیگر از مزایای این کار برای دولت اردن، رهایی یافتن از زیاده خواهی های عوامل تندرو فلسطینی می باشد که از جمله به تحریک و آشوب در میان فلسطینیان مقیم اردن نیز که بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند، می پردازند.

دولت عربستان سعودی، در مقام "خادم حرمین شریفین"، در جهان اسلامی به عنوان کلید دار مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه شناخته شده و اگر متولی مسجد الاقصی در اورشلیم نیز گردد، از احترام بیشتری در جهان اسلام برخوردار بود.

حکومت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در ترکیه، از طریق حمایت گسترده ای که نسبت به گروه تروریستی حماس در غزه نشان می دهد، فلسطینی ها را به سوی خود بکشد و به مسجد الاقصی نیز رخنه یابد. ولی اکنون عربستان سعودی گام جلو گذاشته و می خواهد این مقام را از آن خویش سازد.

رژیم ایران نیز بسیار تلاش کرده فلسطینیان را به سوی خود بکشد و در مسجد الاقصی جای پایی به دست آورد. در آخرین پوستری که در وبسایت علی خامنه ای قرار گرفت، تصویر کودکانه ای دیده می شود که در آن ظاهرا علی خامنه ای و حسن نصرالله و سران گروه های تروریستی فلسطینی، مسجد الاقصی را تصرف کرده اند و باهم عکس یادگاری می گیرند و تصاویر بزرگ علی خامنه ای را به عنوان "رهبر ارشد جهان اسلام" به روی دست بلند کرده اند.

آگاهان می گویند که اگر این توافق بین اسرائیل و عربستان سعودی انجام گیرد و تولیت مسجد الاقصی به دولت ریاض انتقال یابد، گام مهم دیگری در راه صلح بین دولت های ریاض و اورشلیم برداشته خواهد شد و نقشه سیاسی خاورمیانه دگرگون خواهد گردید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy