Monday, Jun 1, 2020

صفحه نخست » منابع ایران‌وایر: فوتبال ایران تعلیق شد

fifa_060120.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

چند منبع معتبر به «ایران‌وایر» خبر داده‌اند که فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا تعلیق شده است. خبر رسمی تعلیق فدراسیون جهانی فوتبال در پایان این هفته یا روزهای ابتدایی هفته آینده رسما هم از سوی فدراسیون ایران و هم از سوی فیفا اعلام خواهد شد.

روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، خبرگزاری «مهر» و روزنامه «ایران ورزشی» با انتشار بخش‌هایی از نامه فوری فدراسیون جهانی فوتبال به ایران، مدعی شدند که اصلاحات جدید انجام شده در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران، مقامات فیفا را ناراضی کرده است.

مدیران فیفا در پاسخی تهدیدآمیز به ایران گفته بودند در صورتی ‌که مغایرت‌های اساسی متن جدید اساس‌نامه فدراسیون ایران با اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال برطرف نشود، تصمیمی جدید در قبال این نهاد ملی خواهند گرفت.

فیفا در این نامه به بیش از ۸۰ مورد نقض جدی اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال که باید از سوی فدراسیون‌های ملی و تابعه در کشورهای مختلف مورد قبول قرار بگیرند، اشاره کرده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

مهم‌ترین انتقاد فدراسیون جهانی فوتبال به از دست رفتن استقلال فدراسیون ایران در قبال حاکمیت، براساس نثر جدید بازمی‌گشت.

فدراسیون جهانی فوتبال خطاب به ایران نوشته بود: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده ۱۴ و ۱۹ بند یک اساس‌نامه فیفا را تحت‌الشعاع قرار دهند. این دو ماده به‌طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را به‌طور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند.»

از سوی دیگر، فدراسیون جهانی فوتبال تا روز جمعه ۱۶ خرداد به ایران فرصت داده است تا اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کند. در بخش پایانی این نامه آمده است: «در صورت عدم رعایت این بخش‌نامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط در فیفا ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری به این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارایه کمک‌های بیشتر هستیم.»

در حقیقت، اشاره فدراسیون جهانی فوتبال به تعلیق قطعی فدراسیون فوتبال ایران بود.

در صورتی که یک فدراسیون تعلیق شود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال به صراحت تاکید می‌کند تا زمانی که فیفا کارگروه مورد تایید خود با عنوان «کمیته انتقالی» را موظف به اصلاح اساس‌نامه نکند یا تا زمانی که فدراسیون کشور تابعه حاضر به اصلاح تمامی نقایص نشود، هرگونه فعالیت حرفه‌ای تیم‌ها، بازیکنان، مدیران، باشگاه‌ها و تیم‌های ملی آن کشور ممنوع خواهد بود.

تیم‌های باشگاهی و ملی از حضور در تمامی رویدادهای حرفه‌ای منع می‌شوند. برگزاری لیگ‌های داخلی تا زمان تشخیص فیفا ممنوع خواهد بود و حتی بازیکنانی که به «آی‌تی‌سی» (ITC) برای حضور در باشگاه‌های خارج از کشور نیاز دارند هم نمی‌توانند کارت بین‌المللی نقل و انتقالات را از فدراسیون کشورشان که تعلیق شده است، دریافت کنند.

در سال ۱۳۸۵، فدراسیون فوتبال ایران به دلیل آن‌چه دخالت حکومت در امور فوتبال ایران خوانده می‌شد، به حالت تعلیق درآمد. اما «محسن صفایی فراهانی» پذیرفت ریاست کمیته انتقالی برای تدوین و نگارش جدید اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران را برعهده بگیرد.

او بارها مورد حمله منتقدان سیاسی هم قرار گرفت. روزنامه «کیهان» در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ خورشیدی در بررسی عملکرد کمیته انتقالی در فدراسیون فوتبال، دو بار از عناوینی مانند «عامل نفوذی» و «دست‌نشانده غربی‌ها» برای صفایی‌فراهانی استفاده کرد. سال ۱۳۹۳ شخص صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو با روزنامه «ایران‌ورزشی» گفت: «روزی که سپ بلاتر با من تماس گرفت که مسوولیت کمیته انتقالی را بپذیرم، می‌دانستم در کشور خودم خائن خواهم شد. اما اگر قبول نمی‌کردم، یک تیم سه‌ نفره متشکل از کارشناسان فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی به ایران می‌آمدند.»

«محمود احمدی‌نژاد» در گفت‌وگوی پایان سال خود با صداوسیما گفت: «عوامل دولت قبل در فدراسیون فوتبال علیه ما و مردم کارشکنی می‌کنند. آن‌ها را به‌زودی به مردم معرفی خواهیم کرد.»

مقاومت صفایی‌فراهانی برای درج نشدن پیروی از قوانین حاکم بر کشور در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال سرانجام به این عبارت‌ها رسید: «با مراعات شوون اسلامی و منافع ملی».

حالا رایزنی‌ها برای مشخص شدن اعضای کمیته انتقالی هم آغاز شده است. محسن صفایی فراهانی نه دیگر علاقه‌ای به ورود به فدراسیون فوتبال دارد و نه حاکمیت به او اجازه خواهد داد.

با رسمی شدن تعلیق فدارسیون فوتبال ایران، در صورت آغاز به کار نکردن فوری کمیته انتقالی، تمامی رقابت‌های لیگ، حضور نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا و از همه مهم‌تر، حضور در ایران در بازی‌های باقی‌مانده انتخابی جام جهانی هم از دست نمایندگان باشگاهی و ملی ایران خواهند رفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy