Thursday, Jun 4, 2020

صفحه نخست » چرا خامنه‌ای تلاش می‌کند بگوید انتخاب او برای رهبری، قانونی بوده است؟

rahbar_060420.jpgفرامرز داور - ایران وایر

۳۱ سال پس از جانشینی رهبری، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» هنوز در تلاش است تا ثابت کند انتخابش در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از سوی مجلس خبرگان رهبری، بی‌نقص و ایراد بوده است.

در تازه‌ترین تلاش وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، یک فایل مستندگونه منتشر شده است که در آن صدای علی خامنه‌ای شنیده می‌شود که می‌گوید «روح‌الله خمینی» پیش از مرگ او را جانشین مناسب خود خوانده و گفته بود: «شما رهبر بشوید.»

با وجود این که آیت‌الله خمینی در وصیت‌نامه خود که علی خامنه‌ای آن را در حضور خبرگان خواند، تاکید کرده بود که هیچ نقل قولی جز اظهاراتی که صدا و تصویر آن وجود دارد یا دست‌خط تایید شده او است، سندیت ندارد، «اکبر هاشمی رفسنجانی» در مجلس خبرگان رهبری جمله‌ای نقل کرد مبنی بر این که آیت‌الله خمینی پس از عزل آیت‌الله «حسینعلی منتظری»، علی خامنه‌ای را فرد مناسب جانشینی‌ خود معرفی کرده است. بر اساس همین نقل قول تایید نشده هم اعضای مجلس خبرگان رهبری را متقاعد به رای دادن به خامنه‌ای کرد. هرچند تا سال ۱۳۹۷ کسی مطلع نبود که قرار بوده این رهبری ۱۰ ساله و‌موقت باشد و‌نشده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اما و اگرهای متعددی درباره مشروعیت انتخابات آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران در ۳۱ سال گذشته مطرح بوده است اما این تردیدها در سال‌های اخیر بیشتر هم شده‌اند.

دی ماه ۱۳۹۶، فیلمی از مذاکرات ناشنیده مجلس خبرگان رهبری منتشر شد که نشان می‌داد انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان جانشن رهبر جمهوری اسلامی تا زمان تغییر «قانون اساسی»، به شکل موقت انتخاب شده بودو این انتخاب موقت به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی از افکار عمومی پنهان نگه داشته شد.

در این فیلم، سیدعلی خامنه‌ای می‌گوید شرط مرجعیت را برای رهبری ندارد و به حال آن جامعه‌ای که کسی هم‌چو او نامزدی رهبری آن باشد، باید خون گریست چرا که انتخاب او به جانشینی آیت‌الله خمینی، یک رهبری صوری خواهد بود.

انتشار این فیلم، بزرگ‌ترین ضربه و ایجاد تردید در نحوه انتخاب او به عنوان دومین رهبر جمهوری اسلامی از زبان خود آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

در تلاشی برای رد تاثیرات و شبهاتی که این فیلم ایجاد کرده، سایت آیت‌الله خامنه‌ای گفت‌وگویی با «محمد محمدی نیک ری‌شهری»، وزیر اطلاعات وقت و نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری منتشر کرده است.

ری‌شهری می‌گوید نه تنها آیت‌الله خمینی به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود علی خامنه‌ای فرد مناسب جانشینی او است بلکه وقتی «احمد خمینی» نام «عبدالکریم موسوی اردبیلی»، رییس وقت دیوان عالی کشور را آورده، آیت‌الله خمینی دوباره بر نام خامنه‌ای تاکید کرده بود.

ری‌شهری در ادامه، نقل قولی از دختر آیت‌الله خمینی می‌گوید مبنی بر این که پدرش در جمع خانوادگی هم خامنه‌ای را جانشین مناسب خود معرفی کرده بود؛ یعنی این که این موضوع صرفا محدود به ذکر خاطره هاشمی رفسنجانی نبوده است و اعضای خانواده آیت‌الله خمینی در «جماران» هم از رهبر بعدی اطلاع داشته‌اند. اما ری‌شهری از ذکر نکته مهمی خودداری می‌کند.

چهار سال پیش از انتشار فیلم دیده نشده مذاکرات مجلس خبرگان رهبری، «سیده زهرا مصطفوی»، دختر آیت‌الله خمینی خرداد ۱۳۹۲ در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود پدرش هم‌زمان با این ‌که او را مناسب جانشینی می‌دانست، هاشمی رفسنجانی را هم واجد شرایط رهبری عنوان کرده بود: «همان روزی که تأیید امام بر رهبری حضرت‌عالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام، تأیید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم. زیرا امام بعد از نام جناب‌عالی، نام ایشان را هم ذکر کردند.»

متعدد شدن مستندات در سست بودن انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران باعث شده است از سه سال پیش تاکنون با صرف بودجه‌های فراوان حکومتی، کتاب‌ها و مستندات فراوانی در اثبات صحت این انتخاب منتشر شود. انتشار کتاب «روایت رهبری» و مستند ساخته شده بر اساس آن که نوشته «یاسر جبرئیلی»، از موسسان خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، تازه‌ترین تلاش‌ها از این دست به شمار می‌رود که هم‌زمان با سی و یکمین سالگرد شروع رهبری آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده ‌است و سایت رسمی رهبر آن‌ را تبلیغ می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ۸۱ سالگی دست به تلاش‌های متنوعی می‌زند تا شبهه تازه ایجاد شده درباره مشروع بودن انتخابش را در زمان حیات برطرف کند. اینک هیچ کدام از هم‌نشینان او با آیت‌الله خمینی که هاشمی رفسنجانی از جلسه آن‌ها نقل قولی را عنوان کرد، در قید حیات نیستند و یگانه راوی زنده آن جمع، خود او است. اما ظاهرا تلاش‌های این سال‌ها را برای اثبات مشروعیت انتخابات کافی نمی‌داند و از آن‌چه انجام شده است، او یا اطرافیانش راضی به نظر نمی‌رسند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy