Saturday, Jun 6, 2020

صفحه نخست » گسترش حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران در نزدیکی مرز اسراییل

isr_060520.jpgتيم الاحمد - ایران وایر

برخی منابع نظامی در گفت‌وگو با سایت «ایران‌وایر» اظهار داشتند که علی‌رغم تضمین روسیه (مبنی بر حفظ آتش‌بس) ارتش رژیم سوریه برای انجام عملیات نظامی گسترده با کمک شبه‌نظامیان وابسته به ایران در استان «درعا» واقع در جنوب سوریه آماده می‌شود.

«ابوجابر» از فرماندهان نظامی اپوزیسیون سوریه در حومه غربی استان درعا در این زمینه به «ایران‌وایر» گفت: «شبه‌نظامیان وابسته به ایران جهت همکاری با نیروهای رژیم سوریه برای ورود به شهرک‌های حومه غربی درعا؛ مانند «طفس»، «المزيريب»، «تل‌شهاب»، «اليادودة»، «العجمی» و «وزيزون»، صبح یکشنبه ۱۷ می جاری وارد جنوب این کشور شده‌اند.»

وی همچنین توضیح داد که این شبه‌نظامیان در مناطق «باسل الأسد» در غرب شهر درعا، در محله «الصحافة» و «السبيل»، ورزشگاه «البلدی» و منطقه «البانوراما» (پانوراما)، استقرار یافته و ساختمان درمانگاه عمومی، مدارس آن اطراف و برخی خانه‌های شهروندان را پس از اخراج آن‌ها با زور، تصرف کرده‌اند.

از دیدگاه ابوجابر، «بخش وابسته به ایران در ارتش رژیم سوریه بر این حمله و ورود به منطقه یادشده اصرار دارد. این بخش شامل لشکر چهارم به فرماندهی ژنرال «علی محمود» و نیروهای «الغیث» به فرماندهی سرتیپ «غیاث دلة»، لشکرهای پانزدهم، پنجم و نهم و اطلاعات نیروی هوایی است.» به گفته او، شبه‌نظامیان وابسته به ایران؛ از قبیل حزب‌الله سوریه به رهبری حاج هاشم القیادی که از فرماندهان حزب‌الله لبنان نیز است، دو لشکر «فاطمیون» و «زینبیون»، تیپ «الرضوان» و گروه‌های بومی از اهالی استان درعا مانند «تیپ ۳۱۳» به فرماندهی «وسیم مسالمة» فرمانده سابق کمیته‌های مردمی نیز بخشی از محور مذکور هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

وی همچنین در مصاحبه خود با «ایران‌وایر» اشاره کرد که براساس منابع نظامی ما، ۵۰۰ عضو آماده ماموریت در لشکر چهارم (به فرماندهی الغیث) و نزدیک به ۷۰۰ نفر دیگر از بقیه یگان‌های نظامی با سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین، انواع موشک‌انداز و همچنین موشک‌های جولان و فیل (ساخت داخل) در این عملیات شرکت خواهند کرد.

اهداف و دلایل حمله نظامی به حومه غربی درعا

به نظر می‌رسد لشکرکشی رژیم سوریه و شبه‌نظامیان حامی آن به استان درعا برای تحقق اهداف زیر صورت می‌گیرد:

۱. تسلط بر مرز سوریه با اردن و سپس اسراییل و درنهایت دلتای یرموک -که کماکان در کنترل «کمیته مرکزی» حوران است- از طریق سیطره بر شهرک‌های حومه غربی درعا.

۲. تامین امنیت قاچاق مواد مخدر از لبنان به سوریه برای ارسال آن به اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس

۳. دستگیری قاسم الصبيحی ملقب به ابوطارق و گروه ۱۳ نفره‌اش که به دلیل ربودن و کشتن ۹ تن از ماموران پلیس بخش المزيريب در حومه غربی درعا تحت تعقیب هستند. آن‌ها این اقدام را در واکنش به حادثه قتل پسرش، شجاع الصبیحی و دامادش، محمد الصبیحی انجام داده بودند.

اهمیت استراتژیک این منطقه از سوریه برای ایران

در این زمینه، «ابومحمود الحورانی» مدير گروه رسانه‌ای «احرار» (آزادگان) حوران به خبرنگار «ایران‌وایر» گفت: «نیروهای وابسته به ایران به دلیل پذیرش توافق مستقیم (اپوزیسیون سوریه) با روسیه در تابستان ۲۰۱۸ هنوز وارد حومه غربی درعا نشده‌اند. این امر باعث شده که ایرانی‌ها و گروه‌های وابسته به آن به این منطقه چشم ویژه بدوزند.»

او اهمیت استراتژیک حومه غربی را مرزی بودن این منطقه دانست و اظهار داشت که ایرانی‌ها با تسلط بر آن به اهداف زیادی دست خواهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: رسیدن به مرز اردن، تسهیل در روند انتقال مواد مخدر به این کشور و سپس کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و همچنین نزدیک شدن به خط مرزی اسراییل در بلندی‌های جولان.

در ادامه، «نور الرفاعی» روزنامه‌نگار امور جنوب سوریه نیز در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» تصریح کرد: «رژیم سوریه قصد دارد واحدها و مراکز مختلف نظامی خود در جنوب کشور که پس از فوران انقلاب در سال ۲۰۱۱ آن‌ها را از دست داد و در سال ۲۰۱۸ با کمک روسیه و ایران این منطقه را باز پس ‌گرفت، دوباره تقویت کند.»

الرفاعی افزود: «عناصر ایران به‌منظور سیطره بر مرز جولان اشغالی و پنهان ماندن از دید هواپیماهای اسراییلی با لباس سربازان سوری و وسایل نقلیه آن‌ها در مراکز یادشده رفت‌وآمد می‌کنند. اسراییل بارها موضع ایران و شبه‌نظامیانش در این منطقه را هدف قرار داده که آخرین بار آن در روستای «حضر» واقع در شمال «القنيطرة» بود و بر اثر آن سامانه موشکی ساخت این کشور منهدم شد.»

نقش کمیته مرکزی و روند مذاکرات

سایت «ایران‌وایر» همچنین از طریق منابع نزدیک به «کمیته مرکزی» حوران به گزارش‌هایی دال بر مذاکرات متعدد و مستقیم این نهاد با روسیه و نمایندگان رژیم سوریه دست یافته است. بنا به اعلام منابع مذکور، اعضای این کمیته روز جمعه پانزدهم ماه مه ۲۰۲۰ با ژنرال الکساندر، فرمانده نیروهای روسیه در جنوب سوریه در شهر «إزرع» استان درعا دیدار و نسبت به عدم ورود نیروهای رژیم سوریه به این منطقه کسب اطمینان کرده‌اند.

الکساندر در این دیدار همچنین تاکید کرده که هدف از برنامه جدید در درعا، حضور مجدد نیروها در این منطقه، تقویت واحدهای نظامی و موانع بازرسی و دفاع از مرز است و روسیه به رژیم سوریه اجازه حمله جدید و نقض توافق را نخواهد داد.

منبع مذکور در ادامه همچنین اظهار داشت: «نشست‌های اعضای کمیته مرکزی حوران تنها با طرف روسی نبوده و آن‌ها به دیدار افسران رژیم در مرکز عملیات مشترک حومه درعا؛ مانند ژنرال علی محمود از لشکر چهارم و فرمانده عملیات نظامی، سرتیپ غياث دلة فرمانده نیروهای الغيث این لشکر، سرهنگ محمد العيسى، از شعبه امنیتی لشکر چهارم، سرهنگ عبدالقادر حمورة از این لشکر، ژنرال حسام لوقا، رئيس کمیته امنیتی درعا، سرتیپ لؤی العلی، رئيس شعبه اطلاعات نظامی جنوب سوريه رفته‌اند. موضوع این دیدار، بررسی دلایل و اهداف لشکرکشی بزرگ به درعا بوده است. افسران مذکور مبارزه با داعش را بهانه، اما اعضای کمیته مرکزی حضور این گروه را تکذیب و بر لزوم تمرکز بر حل مسالمت‌آمیز اختلافات و دور نگه‌داشتن منطقه از آتش مجدد جنگ تاکید کرده‌اند.»

اقدامات شدید نظامی در منطقه

یکی از مسئولین نظامی اپوزیسیون سوریه در شهرک «اليادودة» که به دلایل امنیتی نخواست نامش ذکر شود هم به خبرنگار «ایران‌وایر» گفت: «واحدهای نظامی رژیم صبح شنبه شانزدهم ماه مه ۲۰۲۰ با ورود به این شهرک به منازل شهروندان حمله و به آن‌ها زیان مادی وارد کرده و دو راس گوسفند را نیز کشتند، اما گروه‌های مسلح اپوزیسیون برای پرهیز از برافروختن آتش جنگ مجدد در منطقه، واکنش نشان نداده‌اند، چون به گفته او در حال حاضر توان لازم برای انجام آن را ندارند.»

او همچنین با بیان اینکه اقدامات نظامی رژیم سوریه تحریک‌آمیز و برای جلب واکنش نیروهای اپوزیسیون بود، اما آن‌ها هیچ‌گونه اقدام متقابل انجام نداده‌اند، تاکید کرد: «تحرکات نیروهای رژیم در شرق شهر «طفس»، ایستگاه‌های بازرسی «السرو» و «المفطرة» کاملا زیر نظر داریم. نیروهای رژیم و شبه‌نظامیان حامی آن با افزودن بر تعداد موانع حفاظتی و تسلط بر منازل و مزارع اطراف دو شهرک الیادودة و طفس برای تسلیم شهروندان این منطقه تلاش می‌کنند.»

واکنش افکار عمومی و شهروندان جنوب سوریه

در این زمینه نیز، «جاد العبدالله» از فعالان جنبش انقلابی در درعا به «ایران‌وایر» گفت: «پس از ورود ادوات و نیروهای نظامی جدید رژیم سوریه به درعا، فعالان مدنی مردم را به انجام تظاهرات گسترده فراخواندند. در همین راستا، شاهد تظاهرات شبانه در درعا البلد، طفس، الحراک، الشجرة، سحم، جلين، اليادودة، ناحتة، الكرک، أم ولد، المزيريب وتل‌شهاب بودیم.»

العبدالله در ادامه همچنین تصریح کرد: این تظاهرات به‌منظور محکوم کردن انگیزه نیروهای رژیم سوریه برای ورود نظامی به غرب درعا و علیه حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این منطقه صورت گرفته است.

واکنش‌های افکار عمومی در درعا

یکی از معتمدین درعا به‌ نام «ابوعلاء» نیز دراین‌باره به خبرنگار «ایران‌وایر» گفت: «رعب و وحشت ناشی از کمپین شایعاتی که رژیم راه‌اندازی کرده، اهالی مناطق غربی استان درعا را فراگرفته است. این رژیم، شهروندان را تهدید به قتل و آزار و شکنجه می‌کند و به سرقت، غارت و تخریب ساختمان‌ها و املاک و سوزاندن مزارع آن‌ها می‌پردازد. علاوه بر این‌، به دلیل افزایش نرخ دلار در مقابل لیر سوریه، این منطقه در رکود اقتصادی نیز به سرمی برد.»

ابوعلاء افزود: «بسیاری از تجار، کالاهای خود را از حومه غربی این استان به مناطق امن‌تر؛ مانند شهرهای درعا، داعل، نوى، تسيل و القنيطرة منتقل کرده‌اند. همچنین با نزدیک شدن زمان حمله گسترده رژیم سوریه به حومه غربی درعا، شاهد موج مهاجرت و خروج مردم از این منطقه نیز هستیم. نیروهای رژیم متوجه این رخداد شده‌اند.»

حساب‌های وابسته به رژیم سوریه در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از کاروان‌های نظامی و ویدیوهایی از شبه‌نظامیان در حال تهدید درعا و سردادن شعارهایی مذهبی و دادن وعده قتل تمام اهالی این استان به اتهام «برافروختن آتش فتنه» در کشور و «آغاز نبرد برای سرکوب» آن منتشر کرده‌اند. رسانه‌های رسمی سوریه نیز به‌منظور گسترش ترس در میان مردم و ایجاد بی‌ثباتی در استان درعا از ورود نیروهای نظامی و عقب‌نشینی مخالفان، به‌عنوان جنگ روحی با هدف نابود کردن پشتوانه مردمی اپوزیسیون سخن می‌گویند.

تجارت مواد مخدر و اهمیت استان درعا

پس از تسلط رژیم سوریه بر جنوب این کشور در تابستان ۲۰۱۸، اداره مناطق شرقی درعا با حمایت روسیه به «سپاه پنجم» به فرماندهی احمد العودة، فرمانده سابق نیروهای «شباب ‌السنة» (جوانان اهل ‌سنت) وابسته به ارتش آزاد و منطقه «درعا البلد» (بخشی از مرکز استان) و حومه غربی (شامل طفس و توابع) به نیروهای «کمیته مرکزی» واگذار و از حضور نیروهای شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این مناطق ممانعت شد. به همین دلیل است که آن‌ها برای رسیدن به مرز اردن، به‌ویژه پس از توقیف چندین محموله مواد مخدر در این منطقه، می‌کوشند.

به گزارش سایت «زمان الوصل»، ارتش اردن پس از درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور با سوریه، محموله‌ای؛ شامل ۲۸۳۱ بسته حشیش و ۲۰ هزار قرص کپتاگون را توقیف کرده و به نهادهای مربوط تحویل داده‌ است. قاچاقچیان نیز پس از این درگیری به داخل خاک سوریه گریخته‌اند.

یک منبع مسئول نیز که مایل به ذکر نامش نبود، در این زمینه به «ایران‌وایر» گفت: «تاکنون چندین عملیات قاچاق مواد مخدر از لبنان به سوریه خنثی شده و واحد مبارزه با مواد مخدر تعدادی از قاچاقچیان این کالا، ازجمله محمد مهاوش ابوسالم الخالدي، حمدان البادی و غيره را دستگیر کرده است، اما قاچاق ادامه دارد.»

وی همچنین با اعلام اینکه برخی از تجار مواد مخدر با پرداخت پول کلانی به افراد فاسد دستگاه‌های امنیتی رژیم سوریه از زندان آزاد شده‌اند، اظهار داشت: «اکثر قاچاقچیان مواد مخدر؛ از قبیل مصطفى الكسم، وسيم مسالمة، عماد ابوزريق و غيره در عمل تابع حزب‌الله لبنان هستند و این گروه در مراکز امنیتی از آن‌ها حمایت می‌کنند. روابط آن‌ها با مراکز یادشده موجب حمایت از آن‌ها برای فعالیت‌های مشکوکشان می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy