Tuesday, Jun 9, 2020

صفحه نخست » شش نفر در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند

crash_060820.jpgرادیو بین المللی فرانسه - غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در ارتباط با بخش قضایی پرونده هواپیمای اوکراینی سرنگون شده توسط موشک‌های سپاه، گفت: در این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل ذیربط بازداشت شده‌اند که در روز‌های اخیر سه نفر از متهمان بازداشت شده با قرار تامین آزاد شدند و سه نفر دیگر کماکان در بازداشت هستند. سخنگوی قوه قضاییه ایران روز ۳۰ اردیبهشت، گفته بود: یک نفر در ارتباط با این پرونده در بازداشت است و افراد دیگری مورد تحقیق قرار گرفتند و فعلا آزاد هستند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد، با اشاره به بازداشت ۶ نفر در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی سرنگون شده بر فراز آسمان تهران توسط موشک‌های سپاه، گفت: به محض وقوع حادثه، دستور رییس قوه قضاییه برای رسیدگی جدی به این موضوع صادر شد و در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و دادسرای نظامی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده تعیین و اقدامات متعدد در خصوص معاینه محل و تحقیقات محلی و دستور لازم برای حفظ اشیای باقی مانده در صحنه سقوط صادر گردید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

چند روز پس از انتشار اخبار نادرست مبنی بر چگونگی سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز آسمان استان تهران، روز شنبه ۲۱ دی ماه، «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، بطور رسمی مسئولیت شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی را برعهده گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه، با بیان اینکه ۷ گروه کارشناسی و ۱۲ گروه بررسی سانحه، کار بررسی را آغاز کردند، افزود: از ناحیه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان این حادثه می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه و هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری ادعا و شکایات‌های خود را مطرح کنند.

به گفته این مقام قوه قضاییه ایران، تاکنون حدود «۷۰ خانواده ادعاهای خود را نزد بازپرس پرونده مطرح کرده‌اند و گروهی هم ملاقات‌هایی با دادستان نظامی و مسئولان سازمان قضایی نیروهای مسلح» داشته‌اند.

غلامحسین اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون هنوز ۳ نفر از ۶ نفر از عوامل بازداشت شده، کماکان در بازداشت به سر می‌برند، گفت: تداوم بازداشت این افراد با گذشت قریب شش ماه از وقوع حادثه بیانگر اهتمام، جدیت و قاطعیت مراجع قضایی در رسیدگی به این پرونده است.

سرنوشت مبهم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه ایران، سه روز پیش، تاکید کرد: تحقیقات از سانحه سقوط هواپیما تمام شده است و ایران برای برخورد با مقصران صلاحیت انحصاری دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محسن بهاروند، معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی گفت: تحقیقات پایان یافته و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد و ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است؛ البته یک مرحله از تحقیقات فنی باقی مانده و آن، خوانش جعبه سیاه هواپیماست که انجام نشده اما هر روز و هر ثانیه آمادگی خوانش آن را داریم.

این مقام وزارت امور خارجه ایران، در عین حال، از آمادگی این کشور برای تحویل جعبه سیاه هواپیما خبر داد. مقامات کشورهای کانادا و اوکراین بارها برای تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده به ایران فشار آوردند.

ایران با وجود اینکه بارها برای تحویل جعبه سیاه اعلام آمادگی کرده است اما از تحویل آن خودداری می‌کند.

در پی سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه، تعدادی از خانواده‌های جانباختگان، که بدنبال «روشن شدن حقیقت و برقراری عدالت» هستند، اقدام به تنظیم یک دادخواست، زیر عنوان «آسمان ایران امن نیست»، نموده و خواستار جلوگیری از پرواز هواپیماهای اروپایی در کریدورهای هوایی ایران شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy