Wednesday, Jun 10, 2020

صفحه نخست » شبکه های برونمرزی صدا و سیما در آستانه ورشکستگی

presstv_061020.jpgبی بی سی - معاون برون مرزی صداوسیما گفته است به سبب عدم تامین بودجه شبکه‌های بین‌المللی صدا و سیما "انتظار داریم که طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف شوند".

پیمان جبلی، معاون برون مرزی صداوسیما در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: در پنج ماه گذشته، علی رغم پیگیری‌های بسیار جدی سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود، حتی یک دلار هم به صداوسیما داده نشده است.

اخیرا سه شبکه بین‌المللی حکومت ایران به سبب عدم پرداخت بدهی قطع شدند: شبکه تلویزیونی الکوثر به زبان عربی که امواج آن در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت بود، شبکه تلویزیونی سحر به زبان اردو که در منطقه شبه قاره پخش می‌شد و رادیو دری در افغانستان.

ماه گذشته توقف پخش شبکه الکوثر به سبب انباشت بدهی به ماهواره یوتلست خبرساز شده بود. الکوثر سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شد و تا پیش از آن به عنوان شبکه سحر عربی فعالیت می‌کرد. کانال اردو نیز از سال ۱۳۸۰ فعال بود.

آقای جبلی گفته گمان می‌رفت پس از توقف پخش شبکه الکوثر، مسئولان به تامین ارز و بودجه لازم توجه کنند اما "این شبهه روز به روز در حال پررنگ ‌تر شدن است که این بی‌توجهی تعمدی باشد تا با قطع شبکه‌های بین‌المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود".

پیمان جبلی صداوسیما را دستگاه مهم و استراتژیک حکومت ایران خواند و از "مقام‌ها و نهادهایی که مسئولیت تامین بودجه و ارز صداوسیما را دارند"، انتقاد کرد.

در مقابل اما سازمان برنامه و بودجه می‌گوید ارز موجود در صندوق توسعه ملی ین ژاپن، یا یوان چین و روپیه هند یا امثال آن است اما صدا و سیما مثلا دلار و یا یورو می‌خواهد که شاید نباشد و بانک مرکزی باید آن را تبدیل کند و در اختیارشان بگذارد.

جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی در مجلس دهم گفته بود: در بخش تحریم‌ها البته صداوسیما هم متحمل تحریم‌ها است اما این نهاد توانسته با این بضاعت شبکه‌های برون مرزی را سرپا نگه دارد. او گفته بود بنابر قوانین مجلس باید هفت درصد بودجه ایران به صدا و سیما تخصیص داده شود، اما در حال حاضر کمتر از سه درصد به این بخش بودجه اختصاص می‌یابد.

از دو سال پیش تا کنون آمریکا با اعلام برنامه فشار حداکثری، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است.

گفته می‌شود آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نیز از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما کمک می‌کند.

حکومت ایران ۱۵ شبکه‌ برون‌مرزی دارد.

اکنون معاون برون‌مرزی صداوسیما تعطیلی این شبکه‌ها را "ضربه‌ای کاری بر بُنیه تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور" خوانده است.

اخیرا شرکت گوگل حساب‌های دو شبکه برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بسته بود.‏ بدین ترتیب پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی ایران و هیسپان تی‌وی، شبکه اسپانیایی‌زبان آن، دسترسی به حساب‌های جی‌میل و یوتیوب خود را از دست داده‌اند.‏

سال ۱۳۹۱ شمسی هم یوتلست پخش ماهواره‌ای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی حکومت ایران را از ماهواره هاتبرد متوقف کرد. در آن زمان یوتلست گفت که دلیل این کار تحریم های اتحادیه اروپا و تصمیم دولت فرانسه برای ممنوعیت پخش شبکه سحر است که برنامه‌هایی به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه داشت.

در آن زمان شبکه های پرس تی‌وی، العالم، شبکه خبر، شبکه‌های سحر (۱ و ۲)، شبکه های جام جم (۱ و ۲)، شبکه الکوثر، شبکه قرآن و رادیو ایران برنامه های خود را از طریق این ماهواره برای بخش هایی از جهان پخش می کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy