Wednesday, Jun 10, 2020

صفحه نخست » کارگری خود را کنار چاه نفت هویزه در خوزستان کشت

suicide_061020.jpgبی بی سی - یکی از کارگران فعال در میدان نفتی یادآوران هویزه، در غرب خوزستان ایران، پس از آنکه نتوانسته دستمزد معوقه‌اش را بگیرد خود را در محوطه یکی از چاه‌های نفت کشته است.

خبر خودکشی کارگر میدان نفتی را روز چهارشنبه سایت مدارا در ایران منتشر کرد و خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنجشنبه این خبر را تایید کرده است.

کارگری که خود را کشته از کارکنان شرکت "نظم آفرینان ایمان" بوده است. این شرکت پیمانکار امور نگهبانی و حفاظت بوده است.

به گفته کارگران این شرکت قرارداد استخدامی را در ماه‌های اخیر تغییر داد ولی کارگرانی که به قرارداد جدید معترض بودند با شکایت به اداره کار قرارداد را امضا نکرده بودند و به همین دلیل حقوقشان پرداخت نشده بود.

یکی از همکاران کارگری که خودکشی کرده به ایلنا گفته او "به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود که هیچ پولی را دریافت نکرد."

کارگری که خودکشی کرده خود را در محوطه میدان نفتی حلق‌آویز کرده است.

یکی دیگر از کارکنان شرکت "نظم‌آفرینان ایمان" گفته پس از سال‌ها کار برای این شرکت، مدیران از کارگران خواسته‌اند که قراردادی شش ماهه امضا کنند که یک برگ آن سفید بوده است.

او گفته نیمی از کارکنان ناچار به امضای قرارداد با برگ سفید شده‌اند.

البته محمد حجازی، مدیرعامل شرکت، گفته چنین ادعایی "کذب" است.

این در حالی است که سرپرست اداره کار هویزه تایید کرده که بررسی قرارداد جدید این شرکت نشان داده که "بندهای این قرارداد اشکال داشته و هیچ اعتبار اجرایی و قانونی ندارد."

مدیرعامل شرکت همچنین گفته که "حقوق کارگران به موقع پرداخت شده است" و فردی که خودکشی کرده "تنها یک ماه حقوق دریافت نکرده بود."

او گفته "تعدادی مشغول به تنش و جوسازی" بوده‌اند.

آقای حجازی گفته شرکتش طرف قرارداد شرکت چینی سینوپک بوده و از آبان ماه سال گذشته از آن پولی دریافت نکرده است.

مدیرعامل شرکت نظم‌آفرینان به ایلنا گفته: "شرکت سینوپک از آبان‌ماه سال گذشته بخاطر کرونا به چین برگشته".

آقای حجازی در حالی می‌گوید شرکت سینوپک از آبان ماه به دلیل شیوع کرونا به چین بازگشت که تا اوایل دی ماه ویروس جدید کرونا ناشناخته بود و تنها در نیمه دوم دی ماه بود که این ویروس جدید شناسایی و مرگ بیمارانی بر اثر ابتلا به آن ثبت شد.

قراردادهای موقت و دستمزدهای معوقه از مشکلات مزمن کارگران ایرانی است.

در بسیاری موارد اعتراض کارگران به این مشکلات یا تلاششان برای ایجاد سندیکاهای مستقل با خشونت سرکوب می‌شود و قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی با وجود تبلیغاتی که درباره مبارزه با فساد و حمایت از کارگران می‌کنند، به طور مستمر با فعالان کارگری و روزنامه‌نگاران این حوزه برخورد می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy