Sunday, Jun 14, 2020

صفحه نخست » پیش‌بینی ظریف از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

zarif_061320.jpgوزیر امور خارجه ایران شانس پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بالای ۵۰ درصد دانست.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای نخستین بار در یک لایو اینستاگرامی مشترک با فرید مدرسی، روزنامه نگار ایرانی در پاسخ به سوال این خبرنگار در خصوص وضعیت آینده ایالات متحده با وجود ناآرامی‌های اخیر و امکان انتخاب مجدد دونالد ترامپ، اظهار داشت: هنوز شانس انتخاب آقای ترامپ بیش از ۵۰ درصد است.

وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: در علوم انسانی بزرگترین اشتباه مخصوصا در مسائل سیاسی و مسائل سیال، پیش‌بینی است. اما من می‌خواهم پیش بینی کنم که هنوز شانس انتخاب آقای ترامپ بیش از ۵۰ درصد است؛ البته شانس ایشان نسبت به ۴-۵ ماه گذشته به صورت جدی کاهش پیدا کرده است اما یک واقعیتی در مورد آقای ترامپ وجود دارد و آن این است که ایشان یک پایه ۳۵ درصدی در جامعه آمریکا دارد که این پایه هنوز تکان نخورده است.

ظریف گفت: تا زمانی که این پایه رای آقای ترامپ تکان نخورده است، هنوز شانس انتخاب شدن مجدد دونالد ترامپ از نظر من به عنوان یک تحلیل گر، وجود دارد. البته آقای ترامپ اشتباهات زیادی داشتند و در سیاست خارجی حتی یک حوزه موفق نداشتند و در سیاست داخلی، موضوع کرونا، نحوه برخورد با ناآرامی‌های جدید در ایالات متحده، نحوه برخورد با مهاجرین و نحوه برخورد با اقلیت‌ها، نقاط بسیار جدی ضعف دونالد ترامپ است.

گفت‌وگو با ظریف درباره‌ی ۱۴۰۰، مذاکره، برجام و...

نخستین گفت‌وگوی لایو اینستاگرامی «جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران با فرید مدرسی، روزنامه‌نگار برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز نکات مهم مطرح شده از سوی آقای ظریف در این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* الان وضعیت دنیا در حال تغییر است. مشکلات فقط مربوط به ایران نیست. اما شرایط ما ویژه است و‌ علاوه بر کرونا با فشار تحریم که تروریسم اقتصادی است مواجه هستیم.

* اشتباه‌هایی هم ما داشته‌ایم اما در نهایت آنچه باعث این فشارها است اینکه ما روی پای خود ایستادیم و برخی به این علاقه ندارند.

* سیاستی که در دولت یازدهم و دوازدهم انتخاب کردیم تعامل با جهان بود. که مخالفانی در داخل و خارج داشت.

* طرح اسرائیل و آمریکا در سال‌های اخیر این بود که ایران را تبدیل به تهدید امنیتی کنند. در سخنرانی اولی که در مجلس برای رای اعتماد داشتم گفتم که بالاترین هدف ما پایان دادن به همین طرح امنیتی سازی ایران است که با برجام این مهم انجام شد.

* هدف ترامپ بازگرداندن همان طرح امنیتی سازی ایران است.

* البته این مسائل اشتباه‌های ما مثلا در درگیری‌های داخلی را توجیه نمی‌کند و مشکلات امروز تنها ناشی از فشارهای خارجی نیست.

* ما در حوزه دیپلماسی یاد می‌گیریم که تنها در یک حوزه تخصص داریم. خیلی دیدم که دیگرانی که در حوزه من تخصص ندارند به من درس داده‌اند، ترجیح می‌دهم در موضوعاتی که حوزه تخصصی‌ام نیست نظر ندهم.

* در حوزه‌های دیگر مثل هر شهروندی نظر دارم و در کابینه یا شورایعالی امنیت ملی نظرم را در حوزه‌های غیر تخصصی هم مطرح می‌کنم اما نظرات من کارشناسی نیست.

* خبر خودکشی یک انسان به علت فقر هر کسی را به هم می‌ریزد و من با خودم می‌گویم که به‌عنوان وزیر امور خارجه چه جاهایی کم کاری کردم و موانع را بر نداشتم که چنین حادثه‌ای رخ داده. هر یک ریال و دلار حقوق ما از جیب آن کارتن‌خواب و فقیر می‌آید و باید مراقب باشیم وظیفه‌مان را درست انجام دهیم.

* با وجود همه این مشکلات دوستان ما در دولت با توجه به آمارها تلاش خود را می‌کنند و به نسبت گذشته وضعیت روستاها و اینترنت و ... بهتر شده. البته هنور مشکلات بسیاری هست.

* [در پاسخ سوالی درباره انتخابات ۱۴۰۰] من به خاطر مردم حاضرم فدای آنان شوم اما از خطبه متقین حضرت علی یاد گرفتم که «هر کسی خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد» و از مولانا یاد گرفتم که «هر کسی را بهر کاری ساختند». پس بهتر است در همین مسئولیتی که بلد هستم باشم. درس دادن و دیپلماسی را بلدم.

* خود را دارای صلاحیت برای رئیس‌جمهور شدن نمی‌دانم. فقط همین کار وزارت امور خارجه و درس دادن در دانشگاه را بلدم.

* مسئول نهایی تصمیمات سیاست خارجی مقام معظم رهبری است. در حوزه کارشناسی بدون خودسانسوری باید نظر خود را به مقامات بگوییم اما در اجرا، سیاست‌های نظام را اجرا کنیم. وظیفه دارم به‌عنوان یک شهروند صریح و صادقانه به رهبری گزارش دهم اما در مقام اجرا باید یک سیاست را اجرا کنیم.

* همه دولت‌ها در جهان منافع آرمانی دارند و منافع ملی و آرمانی را در راستای هم قرار می‌دهند. البته ممکن است در انتخاب و اجرای این منافع اشتباه کنید اما این به معنای کنار گذاشتن آرمان‌ها نیست.

* اشکال‌های محاسباتی، طیفی از خود بزرگ بینی و خود کم بینی است. باید حرکت کنیم، اما دقیق؛ آرمان‌خواه باشیم اما واقع‌گرا.

* شرایط بین‌المللی ویژه است. آمریکایی‌ها نگران دنیای پسا غربی هستند و یکی از موانع دائمی کردن منافع آمریکا، چین و در حد خودش ایران است. جمهوری اسلامی دنبال درگیری و دشمنی با کسی نیست و همواره راه تعامل را انتخاب کرده البته گاهی طرف مقابل آمادگی تعامل نداشته مثل دولت فعلی آمریکا.

* شانس انتخاب آقای ترامپ هم‌چنان بیش از پنجاه درصد است و احتمال انتخاب او به صورت جدی وجود دارد. در سیاست خارجی و داخلی موفق نبوده و نقاط ضعفش زیاد است اما با نگاهی واقع‌نگر باید گفت که شانس ترامپ تغییر چندانی نکرده است. چون پایه‌ی جامعه رایش عوض نشده.

* دی ماه ۹۶ سیگنال غلط به ترامپ بود و برخی نیز مشاوره‌های غلطی به او دادند. مثلاً آقای بولتون به او گفته بود جمهوری اسلامی شش ماهه ساقط می‌شود. ترور سردار سلیمانی هم ادامه‌ی همین مشورت‌های غلط بود.

* شهادت سردار سلیمانی، برادر خیلی خوبم خسارت بزرگی بود؛ از عقل و شجاعت سردار خاطره‌های بسیاری دارم. واقعا آدم عاقلی بود و گرفتار شعار نبود.

* آقای ترامپ دیگر دروغ‌هایی مثل «پایان جمهوری اسلامی» را باور نمی‌کند اما سیاست اشتباه را با اشتباهی دیگر ادامه داده است و برای جبران اشتباه گذشته باز هم اشتباه دیگری می‌کند مثل تهدید تحریم دیوان دادگستری بین‌المللی.

* در سال ۸۱ به دفتر رهبری دعوت شدم و ایشان فرمودند که «از طرف آقای خرازی به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل انتخاب شده‌ای ولی در موضوعی نظر تو با نظر من متفاوت است»؛ در پاسخ گفتم «بله، همینطور است اما نظر کارشناسی خود را باید بگویم اما در اجرا نظر شما اجرا می‌». رهبری فرمودند «اگر در موضوعی صدوهشتاد درجه نظر مخالفی داشتید حتما بگویید.»

* من ضد هیچ جا نیستم، نه آمریکا، نه اروپا. من طرفدار منافع ملی مردم هستم. اگر منافع ملی ایجاب کند مذاکره می‌کنیم. در مذاکره و سیاست خارجی اصلا بحث اعتماد نیست. در روابط بین‌الملل بحث اعتماد نیست. روزی منافع ملی مستلزم مذاکره است و گاهی هم نه.

* ممکن است من درباره مذاکره یا موضوعات دیگر تحلیلی را ارائه دهم اما تصمیم چیز دیگری باشد، من باید همان تصمیم را اجرا کنم.

* هیچ وقت معتقد نیستم که دیپلماسی باید پایان پیدا کند. جنگ هم یک ابزار دیپلماسی است و بر خلاف آن چه می‌گوید جنگ پایان دیپلماسی نیست.

* دبیرخانه سازمان ملل درباره منشاء ایرانی تسلیحات به کار رفته علیه آرامکو تحت تاثیر تهدید آمریکا قرار گرفت.

* کشورهای منطقه به جای آن که در گذشته زندانی باشند بیایند و درباره‌ی آینده گفت‌وگو کنیم.

* اگر پرونده هسته‌ای به شورای امنیت برود جمهوری اسلامی در پاسخ گزینه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها خروج از برجام و NPT است اما تصمیم عاقلانه و عزتمندانه می‌گیریم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy