Monday, Jun 15, 2020

صفحه نخست » جزئیات تازه درباره کشته شدن قاسم سلیمانی، نقش ۶ نفر در دمشق و بغداد

061420B_top.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

در حالی که مقامات ایران برغم اظهارات ضد و نقیض خود در مورد نقش محمود موسوی مجد در قتل قاسم سلیمانی، او را به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم کرده اند، به گفتۀ شبکۀ تلویزیونی "ان بی سی" و "رویترز" و منابع اطلاعاتی در عراق شش نفر در دمشق و بغداد در کشته شدن فرماندۀ پیشین سپاه قدس دست داشتند و خبر سفر قاسم سلیمانی به بغداد را در سوم ژانویه گذشته افرادی در دمشق در اختیار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار دادند.

در همان زمان و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی منابع تحقیق و اطلاعاتی در عراق به خبرگزاری "رویترز" گفتند که ایالات متحد آمریکا از کمک دو مأمور امنیتی در فرودگاه بغداد، دو کارمند خطوط هوایی سوریه، یک جاسوس در فرودگاه دمشق و یک تن دیگر که در هواپیمای حامل قاسم سلیمانی به سر می برده برخوردار بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

منابع اطلاعاتی عراق به رویترز گفته بودند که چهار فردی که خبر سفر سلیمانی به دمشق را مخابره کردند اعضای گروه گسترده تری هستند که اخبار و اطلاعات را در اختیار ارتش آمریکا می گذارد.

بنابراین معلوم نیست که چگونه دستگیری محمود موسوی مجد در ایران که به گفتۀ مقامات این کشور ماهها پیش از کشته شدن فرماندۀ سپاه قدس دستگیر و زندانی شده در شناسایی جاسوسان دخیل در قتل قاسم سلیمانی در سوریه و عراق به مقامات تهران یاری رسانده است.

نکتۀ مهم دیگر این است که به گفتۀ مقامات جمهوری اسلامی محمود موسوی مجد هم برای آمریکا و هم برای اسرائیل جاسوسی کرده است. برخی رسانه های آمریکا نظیر شبکۀ تلویزیونی "ان بی سی" و "واشنگتن پست" دخالت سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در قتل قاسم سلیمانی را تعیین کننده خوانده بودند. با این حال معلوم نیست که چرا جمهوری اسلامی ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی پایگاه های آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد - بی آنکه البته این حملات، تلفات جانی به بار آورد - ولی هیچ پاسخ یا اقدام تلافی جویانۀ مشابه و رسمی علیه اسرائیل انجام نداد.

در روزهای گذشته در فایل صوتی که به محمود موسوی مجد نسبت داده شد و در شبکه های اجتماعی منتشر گشت، نامبرده ضمن رد کلیۀ اتهامات ایراد شده علیه خود گفت که تلاش برای اعدام وی تمهیدی است تا " متهمان اصلی در ترور سردار سلیمانی از چنگال عدالت رها شوند."

طی هفتۀ گذشته عالیترین مقامات جمهوری اسلامی ایران سه روایت متضاد دربارۀ محمود موسوی مجد اعلام کردند که از سوی جمهوری اسلامی ایران به اتهام جاسوسی برای سرویس های امنیتی اسرائیل و آمریکا محکوم به اعدام شده و قرار است این حکم به زودی اجرا شود.

نخست سخنگوی قوۀ قضائیه ایران اعلام کرد که محمود موسوی مجد در قتل قاسم سلیمانی در سوم ژانویه گذشته توسط ارتش آمریکا نقش اطلاعاتی داشته است. ساعتی بعد مرکز رسانه های قوۀ قضائیه با تکذیب اظهارات سخنگوی این نهاد گفت : "محمود موسوی مجد ماه‌ها پیش از کشته شدن فرماندۀ پیشین سپاه قدس، دستگیر شده و در زندان بسر می‌برده است. "

در پی این تکذیب، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوۀ قضائیه در روز شنبه ٢٤ خرداد، سخنان پیشین خود در بارۀ دستگیری محمود موسوی مجد و کشته شدن قاسم سلیمانی را پس گرفت و تائید کرد که "دستگیری این فرد ربطی به ترور سردار شهید سلیمانی نداشته است". با اینحال وی در اظهاراتی جدید مدعی شد که "بخشی از فعالیت‌های موسوی مجد مربوط به مخابره وضعیت ترددهای سردار سلیمانی در سال‌های ٩۶ و ٩٧ بوده است."

به گفتۀ غلامحسین اسماعیلی محمود موسوی مجد "اطلاعاتی را از وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد قرار می‌داد". زیرا، به گفتۀ وی، متهم "با تعدادی از نیروهای مستشاری ایران در سوریه ارتباط داشته و از این طریق اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار می‌داده است." به گفتۀ اسماعیلی، محمود موسوی مجد و خانوادۀ وی "مقیم سوریه بوده‌اند." اسماعیلی سپس افزود که «این پرونده چند متهم دیگر دارد "که فعلاً جزئیات مرتبط با آنها را در خاطر " ندارد.

تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران امروز دوشنبه بیست و شش خرداد نوشت که محمود موسوی مجد عضو سپاه پاسداران و سازمان بسیج نبوده و نامبرده بیست و شش ماه پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط حزب الله لبنان به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در سوریه دستگیر شد و دستگیری او نیز ربطی به کشته شدن قاسم سلیمانی نداشته است. تسنیم با این حال، مدعی شده که محمود موسوی مجد به عنوان "رانندۀ نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه مشغول به کار بوده" و از همین طریق دربارۀ این نیروها اطلاعات جمع آوری می کرده و در ازای پنج هزار دلار حقوق ماهانه در اختیار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل می گذاشته است.

در این فاصله بازرگان لبنانی، نزار زکا، که به اتهام جاسوسی برای آمریکا چهار سال در زندان های ایران به سر برده، اعلام کرد که با محمود موسوی مجد در زندان اوین همبند بوده و کلیه اتهامات ایراد شده علیه وی بی اساس است. نزار زکا محمود موسوی مجد را دانشجوی ایرانی ساکن لبنان دانسته که توسط حزب الله این کشور ربوده و با هواپیما به ایران منتقل شده و در اختیار نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفته است.

در تابستان گذشته، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هفده تن در این کشور به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا دستگیر شدند. هنوز معلوم نیست که آیا محمود موسوی مجد از جملۀ همین متهمان دستگیر شده بوده است یا نه.

جزئیات تازه درباره جاسوس قاسم سلیمانی

ایندیپندنت فارسی - خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، امروز یک‌شنبه ۲۵ خردادماه در گزارشی کوتاه به شرح جزئیاتی تازه از محمود موسوی‌مجد، جاسوس قاسم سلیمانی پرداخته است.

تسنیم ادعا کرده که «سید محمود موسوی‌مجد نظامی یا پاسدار نبوده و همچنین جزو نیروهای بسیجی که بصورت داوطلب عازم سوریه می‌شدند نیست بلکه پیش از انقلاب و در سنین کودکی همراه با خانواده از ایران خارج شده و بزرگ‌شده کشور سوریه است».

بنا به نوشته خبرگزاری تسنیم «وی در سوریه با برخی مستشاران ایرانی ارتباط می‌گیرد و به عنوان راننده مشغول به‌کار می‌شود و در پوشش راننده اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تسنیم نوشته است که براساس اطلاعات تازه‌ای که این خبرگزاری به دست آورده متهم به جاسوسی از قاسم سلیمانی، اطلاعات به دست آمده از مستشاران جمهوری اسلامی ایران در سوریه را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا می‌فروخته است. تسنیم مدعی‌ست که این سرویس‌های امنیتی در قبال این اطلاعات ماهانه ۵ هزار دلار به سید محمود موسوی‌مجد می‌پرداختند.



براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، دستگیری این فرد ۲۶ ماه پیش صورت گرفته و درواقع هیچ ارتباطی به قتل قاسم سلیمانی نداشته است: «او همان ۲۶ ماه قبل توسط نیروهای حزب‌الله لبنان، که اشراف ویژه‌ای روی سرویس‌ موساد دارد، شناسایی و دستگیر و به ایران تحویل داده شده و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد».

در پایان گزارش خبرگزاری تسنیم آمده است که «حکم اعدام این جاسوس تایید شده و در زمان خود اجرا خواهد شد».

روز گذشته بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود «محمود موسوی مجد که به جرم جاسوسی به اعدام محکوم شده است از نیروهای مستشاری ایران در سوریه بوده است».

سخنانی که حالا و با ادعای خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران نقض می‌شود.

روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که اسماعیلی از صدور حکم اعدام برای محمود موسوی مجد به جرم جاسوسی از قاسم سلیمانی و انتقال اطلاعات امنیتی سپاه قدس به موساد و سیا خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که او «در سنوات قبل» ارتباطاتی با «سپاه قدس» داشته و «اطلاعاتی در حوزه دفاعی و نظامی ما به ویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و تردد‌ها و اقامت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را به سرویس سیا و موساد داده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy