Sunday, Jun 14, 2020

صفحه نخست » آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران هشدار‌ داد

R_Grossi.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز، دوشنبه ۱۵ ژوئن با محوریت مسائل ایران برگزار می شود. آژانس در گزارش اخیر خود از ممانعت ایران برای دسترسی به چند سایت‌ هسته‌ای مورد تردید و فعالیت‌های هسته‌ای که احتمال می‌رود اعلام نشده باشد، "عمیقاً ابراز نگرانی" کرده است. در آستانه برگزاری این نشست ایران خواستار "واقع‌نگری" در خصوص پرونده ایران شده و هشدار داده که هرگونه "تصمیم غیرسازنده" در این نشست با "واکنش درخور ایران" روبرو ‌می‌شود.

نشست کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد. این نشست، به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار به شکل مجازی برگزار می‌شود. دراین نشست موضوع اصلی مورد بحث، پرونده هسته ای ایران و نحوه همکاری ایران با آژانس و راستی آزمایی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در این راستا گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم همکاری لازم جمهوری اسلامی در زمینه بازرسی‌ها در نشست شورای حکام آژانس بررسی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه ۱۶ خرداد در گزارشی که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام قرار داد از اینکه ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از دو مرکز هسته را نداده "عمیقاً ابراز نگرانی" کرده بود. در همین حال در این گزارش اعلام شده که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

یادآور می شویم که ایران براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ اجازه ذخیره حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را دارد. از سوی دیگر در برجام پیش‌بینی شده بود که ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصدی را ندارد.

در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده، ایران اکنون به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد.

ایران گزارش اخیر آژانس را رد کرد و هشدار داد

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری صبح امروز خود هشدار داد که « آژانس بین المللی انرژی اتمی قدر همکاری‌های ایران را بداند. تصمیم غیرسازنده آژانس با واکنش درخور ایران مواجه می‌شود.»

موسوی با انتقاد از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران گفت: «آنها تلاش دارند موضوعی که بسته شده است را بر مبنای ادعاهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخصیت نتانیاهو باز کنند.»

وی همچنین گفت: «جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های خوب و سطح بالای ایران با این سازمان بین المللی به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم و نظام ایران و نظام بین الملل برای همگان روشن است.»

موسوی گفت: «ما به آژانس توصیه می‌کنیم که کمی آینده‌نگری داشته باشد و قدر همکاری‌های ایران را بداند و امیدواریم نشست اخیر آژانس منجر به نتیجه‌ای شود که برای حفظ امنیت بین‌المللی مفید و سازنده است.»

سخنگوی وزارت خارجه هشدار داد: «اگر آژانس تصمیم غیر سازنده‌ای در مورد ایران بگیرد، امکان دارد که ایران واکنش درخوری نشان دهد و احتمالاً آنها خودشان حدس خواهند زد که این تصمیم چه خواهد بود.»

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه هیات دولت و در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: «مساله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود.»

حسن روحانی در این باره گفت: «اخیر آمریکایی ها شروع به تهدید آژانس بین المللی اتمی و شورای امنیت با هدف به استخدام گرفتن این نهادها کرده اند...امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده، عبور می‌کنیم.»

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز جمعه گذشته از تداوم کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی خبر داد.

وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود تصریح کرد: «آمریکا و برخی کشورهای غربی دنبال آن هستند که در صورت لزوم، امکان تصمیم گیری از جمله از طریق رأی گیری نیز در این نشست مجازی وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر عضو شورا مانند روسیه با این امر مخالفند.»

غریب آبادی پیش‌تر با ارسال نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص آنچه او "رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی" توصیف کرده بود، هشدار داده بود.

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در آن نامه تأکید کرده بود که « اقدامات متخلفانه آمریکا مغایر با مفاد مواد ۲ و ۳ اساسنامه آژانس، ماده ۴ معاهده عدم اشاعه، قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

وی با بیان اینکه «ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ کند»، از اعضای آژانس خواسته بود تا «به مسؤولیت خویش برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی آمریکا» عمل کنند.

شورای حکام یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ۳۵ کشور، از جمله آمریکا عضو این شورا هستند. نشست امروز شورای حکام به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ایران آمریکا را به کارشکنی در پرونده هسته‌ای ایران و تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس علیه جمهوری اسلامی متهم می‌کند.

اگر شورای حکام به دلیل عدم همکاری، قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر کند، اولین قطعنامه از این نوع از سال ۲۰۱۲ تا کنون خواهد بود. در همین حال تصویب قطعنامه‌ای انتقادی از سوی شورای حکام علیه ایران می تواند موضع ایران در شورای امنیت را برای دفاع از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تضغیف کند. این قطعنامه توافق اتمی و برجام را در سطح بین المللی تأیید کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy