Saturday, Jun 20, 2020

صفحه نخست » کتاب‌هایی که ترامپ نمی‌خواهد خوانده شوند

DEF4AE6F-3391-405D-A7E7-9C452C3D16B8.pngبه گزارش الف به نقل از الجزیره٬ با انتشار قریب الوقوع کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ‌ سفید، تا کنون 8 کتاب از زمان به قدرت رسیدن ترامپ علیه وی منتشر شده است.احتمالا این کتاب در 23 ژوئن منتشر شود و دو کتاب دیگر در صف انتشار هستند. در آگوست آینده نیز اولین کتاب «ماری ترامپ»، برادرزاده دونالد ترامپ، منتشر خواهد شد. این کتاب شامل افشاگری‌هایی درباره اسرار این خانواده و به به ویژه رسوایی شخص ترامپ و فرارهای مالیاتی او است. یک ماه پس از آن نیز دومین کتاب با همین مضمون که نوشته ژنرال «اچ آر مک مستر»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا (که در آوریل 2018 استعفا داد) است به چاپ می‌رسد.

الجزیره نوشت: جان بولتون در کتاب خود با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد .. خاطرات کاخ سفید»، همه اطلاعات و مشاهدات خود را که طی 453 روز همکاری با ترامپ تجربه کرده است شرح می‌دهد. بخش‌های افشاشده از این کتاب، از آنجایی که حاوی اطلاعات محرمانه است به شدت دونالد ترامپ را به خشم آورده؛ به طوری که جان بولتون را تهدید به شکایت جنایی کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این اقدام بولتون در صفحه توییتری خود نوشت: «کتاب جان بولتون فقط یک مشت دروغ و داستان‌های ساختگی است که تنها می‌خواهد من را بدنام کند». البته این کتاب اولین کتابی نیست که خشم ترامپ را برانگیخته نیست و طبیعتا آخرین آن هم نخواهد بود.

کتاب «ترس»

طبق اطلاعات الجزیره٬ این کتاب نوشته «باب وودوارد» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی است که در ۴۴۸ صفحه در سپتامبر ۲۰۱۸ به چاپ رسید. نویسنده کتاب «ترس» یافته‌های خود را که از طریق مصاحبه با افراد خاص به دست آورده در این کتاب گردآوری کرده و می‌گوید در این زمینه وسواس زیادی داشت. وودوارد با استفاده از صدها ساعت مصاحبه با منابع دست‌اول، صورت‌جلسهٔ ملاقات، خاطرات روزانه و اسناد و مدارک این کتاب را نوشته است. جزئیات با دقت تمام و به‌صورت روزمره به ثبت رسیده‌اند. «ترس» به توصیف موضوعات کلیدی سیاست خارجی مانند کره شمالی، افغانستان، ایران، خاورمیانه، ناتو، چین و روسیه می‌پردازد. همچنین با تعمق، چالش‌های سیاست داخلی ترامپ مانند تجارت، تعرفه‌ها، مهاجرت، قانون مالیات‌ها، توافق پاریس و خشونت نژادی در شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ را تشریح می‌کند. او همچنین مطالبی تکان‌دهنده از مشروح مذاکرات بین وکلای ترامپ و رابرت مولر، بازرس ویژهٔ تحقیقات دربارهٔ روسیه را بیان کرده و برای نخستین بار جزئیات این مذاکرات را فاش می‌کند. نویسنده کتاب مذکور اشاره می‌کند که در حین انجام مصاحبه٬ برخی مشاوران ترامپ تلاش می‌کردند تا رئیس‌جمهور غیرقابل پیش بینی خود را کنترل کنند و ترامپ قبول نکرد که با وودورد صحبت کند و بیرون رفت تا بعدها بتواند بگوید این کتاب ساختگی است.

کتاب «آتش و خشم»

طبق اطلاعات الجزیره٬ موضوع کتاب آتش و خشم٬ که در اواخر ۲۰۱۷ به چاپ رسید٬ جزئیات زیادی از روش حکمرانی ترامپ است. «مایکل ولف» روزنامه نگار مشهور آمریکایی در نوشت این کتاب از «استیون بانون» مشاور سابق ترامپ کمک گرفته بود. در این کتاب آمده که دونالد ترامپ مظهر ترس و بی‌تجربگی و نابخردی در امور سیاست داخلی و خارجی است. این کتاب نیز به شدت موجب خشم ترامپ شده و گفته که اطلاعات آن شامل یک سری دروغ از منابع جعلی است و حتی وکیل ترامپ نیز برای جلوگیری از انتشار این کتاب٬ نویسنده را تهدید به شکایت کرد.

کتاب «ترامپ و ژنرال‌هایش»

الجزیره افزود: این کتاب به چگونگی برخورد ترامپ با بسیاری از مسائل و اتفاقات پیچیده‌ای که روزانه ترامپ بعد از رسیدن به کاخ سفید با آنها سرو کار داشت می‌پردازد.«پیتر بیرجن» کارشناس امور امنیت ملی آمریکا و نویسنده این کتاب می‌گوید که استیو بانون به مشاور امنیت ملی ایالات متحده هشدار می‌داد که با ترامپ مانند یک استاد یا کارشناس برخورد نکند؛ چرا که او هیچ استراتژی خاصی برای اداره کشور ندارد٬ در طول زندگی خود حتی یک کتاب هم نخریده و حتی یک یادداشت هم ننوشته است. نویسنده ادامه می‌دهد که دونالد ترامپ از آن دسته آدم‌هایی است که در دوران مدرسه و دانشگاه تنها شب امتحان درس می‌خواند؛ او اساتید دانشگاه را دوست ندارد و در مقابل آنها حاضر نمی‌شود. پیتر بیرجن در کتاب خود می‌نویسد کسانی که درباره بحران‌های نظامی خطرناک با ترامپ تشکیل جلسه می‌دادند می گویند که او اصلا معنای این بحران‌ها را نمی‌دانست. در این کتاب آمده که در نشست ترامپ با فرماندهان وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) درباره انفجار هسته‌ای کره شمالی به او گفته شد که هرگونه اقدام ضد کره شمالی با واکنشی شبیه به ویران کردن «سئول» پایتخت کره جنوبی همراه بوده و منجر به قتل عام میلیون‌ها نفر می‌شود٬ ترامپ پاسخ داد: همین الان شهر را خالی کنید! کسی نمی‌دانست او واقعا جدی است یا شوخی می‌کند.

کتاب «احمق»

الجزیره خاطرنشان کرد:«اوماروسا مانیژولت» معاون سابق ترامپ در این کتاب٬ رئیس جمهور ایالات متحده را یک فرد نژادپرست که دائما از کلمه «زنگی» (سیاه‌پوست) استفاده می‌کند توصیف کرده است. واژه سیاه‌پوست در عرف صحبت‌های آمریکایی‌ها و به ویژه میان سیاستمداران این کشور قابل قبول نیست و تنها سفیدپوستان نژادپرست از آن استفاده می‌کنند.

کتاب «تمسک به هرج و مرج»

طبق نوشته الجزیره٬ در این کتاب روابط پرتنش میان ترامپ و فرماندهان نظامی آمریکا افشا شده است. «جیمز متیس» وزیردفاع سابق آمریکا که نویسنده کتاب مذکور است در این کتاب ماهیت ارتباط خود با ترامپ و عواملی که منجر به استعفای او در دسامبر ۲۰۱۸ شد را شرح می‌دهد. البته متیس در این کتاب جسارت انتقاد کردن از ترامپ را نداشته و تاکید می‌کند تا زمانی که ترامپ هنوز در کاخ سفید است از او انتقاد نخواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy