Monday, Jun 22, 2020

صفحه نخست » پناهیان: قتل زنان و دختران محصول بی‌بندوباری در خانواده است

women_062120.jpgرادیو فردا - علیرضا پناهیان، مسئول اتاق فکر و مشاور رئیس نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، درباره قتل‌های اخیر زنان و دختران گفت: «این جنایت‌ها محصول بی‌بندوباری در خانواده است و بی‌بندوباری را آن گروهی از سیاسیون در کشور رواج دادند.»

او که روز یک‌شنبه دوم تیرماه با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگو کرده، توضیح بیشتری درباره این گروه از سیاسیون نداده ولی گفته است آنها «اهداف انتخاباتی» داشته‌اند.

این روحانی اصولگرا که عضو هیات امنای دانشگاه هنر است، همچنین گفته اینکه «کسی دختر خودش را با داس بکشد»، برای «جامعه اسلامی و دینی نیست». او در ادامه «وحشی‌گری» را «از اختصاصات فرهنگ غربی» تلقی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اشاره آقای پناهیان به ماجرای قتل رومینا اشراقی، دختر نوجوان تالشی است که به دست پدرش با داس سر بریده شد.

به گزارش رسانه‌ها، پدر رومینا در واکنش به فرار دخترش از خانه چنین جنایتی را رقم زد و پیش از قتل تحقیق کرده بود و فهمیده بود که طبق قانون مجازات اسلامی، «پدر، ولی دم است و قصاص نمی‌شود».

علاوه بر ماجرای رومینا اشرفی، رسانه‌ها در طول یک ماه گذشته از وقوع حداقل چهار قتل خانوادگی خبر داده‌اند که به «قتل ناموسی» شهرت یافته‌اند. عمده این قتل‌ها به دلایل مرتبط با فرهنگ سنتی و مذهبی انجام شده است.

اظهارنظرهای شبیه آقای پناهیان درباره ریشه جنایات در ایران سابقه‌دار است.

شهریور سال ۹۷، یک مقام قضایی استان خراسان رضوی، «عامل محرک» تعداد زیادی از پرونده‌های کودک‌آزاری را «لباس و ظاهر شیک» کودکان اعلام کرد.

به گفته مسئولان جمهوری اسلامی سبک زندگی غربی، یک عامل مهم در وقوع دسته‌ای از جرم و جنایت‌ها است.

بر همین اساس مقام‌های قضایی و نظامی ایران بارها در پرونده‌های آزار زنان در ایران، پوشش زنان را «عامل اصلی تحریک» مزاحمان معرفی کرده و در اظهارنظرها و حتی تبلیغات حکومتی، همواره بر رعایت پوشش اسلامی برای «به گناه نینداختن جامعه و مردان» تاکید شده است.

از آن جمله، پس از آنکه در سال ۹۰ گروهی از مردان به یک باغ شخصی در خمینی‌شهر اصفهان وارد شده و به زنان حاضر در آن باغ، تعرض جنسی کردند، رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفته بود زنانی که در این باغ حضور داشتند «از پوشش مناسبی برخوردار نبودند.»

به گفته حسین حسین‌زاده، «اگر در اين حادثه خانم‌ها حداقل حجاب را در اين باغ رعايت كرده بودند، شايد مورد آزار و اذيت قرار نمی‌گرفتند.»

موسی سالمی، امام جمعه این شهرستان هم گفته بود: «آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند» و از «۱۴ نفر» حاضر در این باغ «فقط دو نفرشان خانواده بودند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy