Monday, Jun 22, 2020

صفحه نخست » نخستین مأموریت سردار نجات: حمله به موسسه خیریه فرودستان

nejat_062220.jpgحسین نجات «فرودستان» را تهدید موجودیتی برای جمهوری اسلامی دانسته بود

مجتبی دهقانی - ایندیپندنت فارسی

یک روز پس از آنکه حسین نجات اداره قرارگاه امنیتی ثارالله تهران را در دست گرفت، نخستین مأموریت مشترک این قرارگاه با قوه قضائیه انجام شد؛ دستگیری سه عضو اصلی جمعیت خیریه امام علی.

شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس، مرتضی کی‌منش مسئول رسانه‌ای و کتایون افراز بازرس علی‌البدل جمعیت امام علی سه نفری هستند که روز گذشته پس از یورش مأموران سازمان اطلاعات سپاه به محل کار و زندگی‌شان دستگیر شده‌اند.

جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی یک خیریه غیروابسته به حکومت است که از سال ۱۳۷۸ و در دانشگاه شریف تهران شکل گرفت و سپس به یک خیریه سراسری تبدیل شد. دو دفتر اصلی این جمعیت خیریه در دانشگاه‌های شریف و تهران است و بیش از ۱۰ هزار نفر عضو فعال در سراسر کشور دارد.

در سال ۱۳۸۹ این خیریه با ثبت مقام مشورتی به عضویت شورای امور اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل درآمد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

حسین نجات که اکنون اداره امنیتی و نظامی تهران را برعهده دارد، همان کسی است که در دی‌ماه سال گذشته در تحلیل اعتراضات سراسری آبان‌ماه، «فرودستان» را تهدید موجودیتی برای جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: «مدل براندازی غرب در مقابل ما طی این ۴۰ سال تغییر کرده است. مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

از ابتدای امسال و با گسترده‌شدن مشکلات اقتصادی در ایران، گروه‌های مختلف در درون حکومت نسبت به قیام فرودستان و فقرا هشدار داده‌اند.

در فروردین‌ماه امسال گروهی از اقتصاددانان عمدتاً نزدیک به سپاه و جریان اصولگرایی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشتند که با ادامه وضعیت کنونی اقتصاد در نیمه دوم سال ۹۹ «امکان شکل‌گیری هسته‌های ناآرام و ناخشنود در حاشیه شهرها» به وجود خواهد آمد و «سال ۱۴۰۰ را به دوره‌ای پر بحران تبدیل خواهد کرد».

شاید همین تحلیل نسبت به خطر فرودستان و حاشیه‌نشینان سبب شد که حسین نجات در نخستین روز جلوسش بر صندلی جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله، فرمان حمله به موسسه‌ای را صادر کند که مستقل از حکومت به معضلات حاشیه‌نشین‌ها، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و فرودستان می‌پرداخت و برخلاف خیریه‌های موجود و وابسته به بخش های مختلف حکومت، نسبت به حوادث اجتماعی و سیاسی هم بی‌تفاوت نبود.

در سال‌های گذشته، این کیهان و موسسه پژوهشی او بودند که نسبت به فعالیت یک موسسه غیروابسته در میان حاشیه‌نشین‌ها و فقرا به حکومت هشدار دادند. کیهان که نماینده رهبر جمهوری اسلامی آن را اداره می‌کند و سخنگوی امنیتی‌ترین بخش بیت علی خامنه‌ای است حتی در حمله به این جمعیت خیریه پای پدر مؤسس آن را نیز به میان کشید و نوشت که « محمدحسین میمندی‌نژاد، یکی از چهره‌های تأثیرگذار و مخرب در فرهنگ و سیاست صد سال اخیر ایران است که متأسفانه در سایه عدم اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول؛ تاریخ‌نگاران مغرض داخلی و خارجی با صرف هزینه‌های گزاف، وجهه نامطلوب وی را پوشیده نگه داشته و به عنوان دانشمند به افکار عمومی معرفی و در تاریخ ایران ثبت کرده‌اند.»

روزنامه کیهان، شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس این جمعیت را نیز «مروج افکار انحرافی پدر» معرفی کرده بود که «در قالبی دیگر هماهنگ با سازمان‌های بین‌المللی ضدایران، با برنامه‌هایی گسترده و چندجانبه، به‌شدت در سطح دانشگاه‌ها و مدارس فعال شده و به تحریف و تخریب باورهای دینی جوانان پرداخته است.»

گرچه فشار دستگاه‌های امنیتی و سازمان اطلاعات سپاه در چند سال گذشته به این موسسه همواره ادامه داشته ولی حمله اردیبهشت‌ماه لشکر سایبری سپاه به حساب‌های کاربری اعضای فعال این موسسه نخستین نشانه برای عزم سپاه در برخورد با آن‌ها بود. این دومین حمله گسترده سایبری به اعضای این جمعیت در دو سال گذشته بود.

از قضا این دو حمله نیز در واحدی انجام شد که زیر نظر حسین نجات اداره می‌شد.

سردار نجات در سمت قبلی خود به‌عنوان معاون فرهنگی و جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مبتکر راه‌اندازی واحد مشترک عملیات جنگ روانی و حمله سایبری است و سازمان فضای مجازی سراج و واحدهای استانی آن، برای تحقق این ایده او راه‌اندازی شد.

سازمان سراج مسئول به‌کارگیری، تأمین مالی، و هماهنگی میان کاربران طرفدار سپاه و آیت‌الله خامنه‌ای و مرتبط کردن آن‌ها با واحد عملیات جنگ سایبری در تشکیلات رسمی سپاه است. این افراد در فضای مجازی به «کاربران ارزشی» مشهورند و معمولاً به‌صورت هماهنگ و بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده فعالیت می‌کنند.

نخستین واکنش رسمی به بازداشت اعضای جمعیت امام علی را نیز خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انجام داد.

این خبرگزاری در متن خبرش نوشته که شارمین میمندی‌نژاد «در سال‌های اخیر با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکار عمومی کرده است».

اما نگرانی از قیام حاشیه‌نشینان و فرودستان که منجر به دستگیری اعضای این خیریه شده است در بخش دیگری از نوشته خبرگزاری وابسته به سپاه به‌روشنی دیده می‌شود. تسنیم مدعی شده که جمعیت امام علی «مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوق‌بشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی» را بهانه‌ای برای «تحت فشار قرار دادن کشور و ملت ایران» قرار داده و در این راستا «اقدامات گسترده‌ای را علیه جامعه ایرانی رقم زده است».

قدرت حسین نجات در سپاه پاسداران به‌واسطه حضور دائم او در بخش امنیتی-اطلاعاتی سپاه و اعتماد گسترده علی خامنه‌ای به او ایجاد شده است.

سردار حسین نجات پیش از اداره قرارگاه ثارالله، معاونت فرهنگی سپاه را برعهده داشت. او همچنین جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه و فرمانده سپاه ولی‌امر بوده است. سپاه ولی‌امر، واحدی مستقل در سپاه پاسداران است که وظیفه حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی، همسر و فرزندان او را برعهده دارد. فرمانده این واحد، از میان نزدیک‌ترین افراد به آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شود.

به نظر می‌رسد حمله به موسسه خیریه امام علی بیش از آنکه به پرونده‌سازی‌های همیشگی کیهان برای فعالان اجتماعی ربط داشته باشد ناشی از هراس جمهوری اسلامی از وقایعی است که می‌تواند در نتیجه بحران اقتصادی کنونی رخ دهد؛ شورش فرودستان و حاشیه‌نشین‌ها.

شاید به همین دلیل است که حسن کرمی، فرمانده یگان ضدشورش پلیس که وظیفه مقابله با اعتراضات مردمی را برعهده دارد در اردیبهشت امسال گفت که حمایت ویژه و بی‌نظیری از نیروهای ضدشورش انجام شده و این نیرو آماده سرکوب اعتراضات سال ۹۹ است: «طی سال‌هایی که در این یگان خدمت کردم، می‌توانم بگویم سال ۹۹ بیشترین پشتیبانی از این یگان شد و امسال در اوج آمادگی از نظر آموزشی، تجهیزات و اشراف اطلاعاتی نسبت به تهدیدات دشمن در حوزه‌های مختلف قرار داریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy