Saturday, Jun 27, 2020

صفحه نخست » وقتی از بخارای آقای دهباشی سخن می گوییم، از چه سخن می گوییم؟؛ ف. م. سخن

51947D66-8ED2-4E29-8FEE-096FC9BC2E3B.jpegفرهنگ کشور ما فرهنگی ست کهنسال و پر شاخ و برگ، که شناخت هر گوشه اش، تلاشی جانانه و پر زحمت می طلبد.

بر خلاف تصور بسیاری از ما، فرهنگ فقط مختص آثار مکتوب نیست. حتی «آثار هنری» به جا مانده از قرون و اعصار گذشته تنها بخشی از فرهنگ ماست. از البسه تا پاپوش ها، و از زینت آلات زنان و دختران تا نحوه ی آرایش آن ها و هزاران چیز دیگر که در ذهن نمی گنجد، مجموعه ی فرهنگ یک کشور را به وجود می آورد.

اهمیت شعر و آثار نوشتاری از آن روست که بازتابی از تمام این اجزا ست و کلیاتی از فرهنگ را به ما نشان می دهد.

بخارای آقای دهباشی، نشریه ای ست که تلاش می کند اجزاء این فرهنگ را ثبت و ضبط کند و برای ما و نیز آیندگان اثرات این فرهنگ را باز نمایاند.

نوشته های بخارا، که با زحمت و مرارت بسیار توسط جناب استاد دهباشی جمع آوری و تدوین می شود، هر یک بازگشاینده ی صندوق های دربسته ی فرهنگ ایران زمین است.

این که اساتید ممتاز و درجه ی یک کشور ما به خاطر همت و پایمردی فرهنگی و نیز انسانیت آقای دهباشی نوشته های ناب و نایاب خود را در اختیار بخارا قرار می دهند، نتیجه ی سال ها تلاش خستگی ناپذیر ایشان است.

فکر کنیم که امروز کسی بخواهد با سرمایه و امکانات زیاد، نشریه ای بیافریند همتراز بخارای دهباشی. گمان می کنید چنین کسی می تواند حتی به اندازه ی ده صفحه مطلب از نویسندگان کنونی بخارا برای انتشار در نشریه ی خود دریافت کند؟

به ضرس قاطع نه. این که آقای دهباشی موفق به چنین کاری شده است، نتیجه ی زحمتی ست که طی سال ها کشیده و اعتماد نویسندگان بخارا را به خود جلب کرده است.

این اعتماد نزد خوانندگان بخارا نیز به وجود آمده هر چند تعداد و کمیت خوانندگان ایرانی بخارا، نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان ناچیز است اما کیفیت این خوانندگان اهمیتی به مراتب بیشتر از کمیت آن ها دارد.

این را هم باید در نظر داشت، که بخارا مجله ای برای خواندن و دور انداختن نیست؛ بخارا نه تنها در کتابخانه های بزرگ جهان بلکه نزد اکثر خوانندگان ایرانی خود نیز به عنوان «مرجع» باقی می ماند، و احتمالا نسل های متعددی به آن دسترسی خواهند داشت.

بخارای دهباشی، بدون تعارف و اغراق، آینه ای ست شفاف، در مقابل فرهنگ دیروز و امروز ما.

آقای دهباشی این آینه را یک تنه پاکیزه و سالم نگاه داشته و تا اینجای راه رسانده است.

این که فردا چه خواهد شد، به یقین می توان گفت که بسیار دوران ها باید بگذرد تا جامعه فردی مانند علی دهباشی به مردم اهل فرهنگ تقدیم کند.

جا دارد همان گونه که آقای دهباشی قدرشناس تک تک نویسندگان دانشمند بخاراست، ما نیز به عنوان مردمان فرهنگی، قدرشناس آقای دهباشی باشیم و کار سترگ او را قدر نهیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy