Friday, Jul 3, 2020

صفحه نخست » پزشک جنجالی فرانسوی به ادای «شهادت دروغ» متهم شد

frenchDR_070220.jpgیورونیوز - دیدیه رائولت، پزشک سرشناس فرانسوی که ماه‌هاست از موثر بودن داروی «کلروکین» برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دفاع می کند، به ادای «شهادت دروغ» متهم شد.

مارتین هیرش، مدیر مجموعه کمک‌های عمومی بیمارستان‌های ‍پاریس (AP-HP) در نامه‌ای به ریجارد فران، رئیس مجلس ملی فرانسه نوشته است که پرفسور دیدیه رائولت در جریان حضورش در برابر کمیسیون تحقیق مجلس ملی فرانسه درباره کووید-۱۹، «شهادت دروغ» داده است.

مارتین هیرش در این نامه نوشته است: «ضروری به نظر می رسد که کار کمیسیون بر روی داده‌هایی که غلط هستند ‍پایه گذاری نشود.»

یکی از مواردی که مورد اعتراض مارتین هیرش قرار گرفته است، این گفته دیدیه رائولت در برابر کمیسیون است که «میزان مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های پاریس ۴۳ درصد است در حالی که در شهر ما مارسی این میزان ۱۶ درصد است.»

آمار ارائه شده از سوی دیدیه رائولت از این منظر به پرسش کشیده شده که صحبت کردن از نرخ خام مرگ و میر هیچ معنایی ندارد و باید این نرخ را در ارتباط با شدت بیماری سنجید چرا که هر اندازه وضعیت بیماران وخیم باشد، نرخ مرگ و میر هم بالاتر می رود. بنابراین نمی‌توان بدون توجه به تی‍پولوژی بیماران، نرخ مرگ ‌و ‌میر آنها را مقایسه کرد.

نکته دیگر مورد اعتراض در سخنان این عفونت شناس سرشناس اهل مارسی این است که او ادعا کرده نرخ مرگ ‌ ومیر بیماران در بیمارستان‌های پاریس ۵ برابر بیشتر از مارسی است.

این ادعای او از سوی ‌ژان فرانسوا برگمن، معاون کمیسیون صدور مجوز برای پخش داروها در ‌آژانس ملی امنیت دارویی و محصولات مرتبط با سلامتی، به پرسش کشیده شده است.

برگمن گفته است: «در مارسی، آنها غربالگری می کنند تا ببینند چه کسانی کووید-۱۹ دارند و آنهایی که بیمار هستند تحت درمان قرار می گیرند اما اینها کسانی هستند که جوانند و وضع سلامتی خوبی دارند بنابراین نرخ مرگ‌ومیر در میان آنها کم است. وقتی میزان مرگ‌ومیر در یک خانه سالمندان را با یک مدرسه راهنمایی مقایسه می کنید، خیلی طبیعی است که میزان مرگ ‌و میر در خانه سالمندان بیشتر باشد.»

آلن دوکردونه، پزشک مورد مشورت شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» فرانسه نیز می گوید که «عدد ۴۳ درصد نرخ مرگ‌ومیر در بخش مراقبت‌های ویژه پاریس یک واقعیت است و وقتی دیگر بیمارستان‌های فرانسه را هم نگاه می‌کنیم این رقم حدود ۴۱ درصد است که خیلی نزدیک به رقم پاریس است. اما رقم ۱۶ درصد دیدیه رائولت را در میان مطالعات رسمی پیدا نمی‌کنیم، این یک رقم شخصی از سوی رائولت است.»

با این حال برونو مگربان، رئیس سرویس مراقبت‌های ویژه در بیمارستان «لریبوازیر» پاریس می گوید که نرخ مرگ‌ومیر در بخش مراقبت‌های ویژه در منطقه پاریس هنوز ناشناخته است و این نرخ هنوز منتشر نشده و باید منتظر پایان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ شد تا نرخ قابل اتکا منتشر شود.

انتقاد دیگر به دیدیه رائولت سخنان او درباره نخستین بیمار مبتلا به کووید-۱۹ است که در خاک فرانسه درگذشت. این پرفسور عفونت شناس گفته بود که بیمارستان از این فرد چینی آزمایش نگرفته بود و او به چین بازگشت و هفت روز بعد به فرانسه آمد و در همان بیمارستان فوت کرد.

در مقابل مارتین هیرش این اتهام را نادرست دانست و افزود: «تنها بیمار چینی ۸۰ ساله که دیدیه رائولت به آن اشاره می کند در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ در بیمارستان بستری شده و او هرگز به خانه‌اش فرستاده نشده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy