Thursday, Jul 9, 2020

صفحه نخست » فایل صوتی جدید لو رفته در ارتباط با پرواز ۷۵۲ اوکراین

bb.jpgمقام‌های هواپیمایی کشوری از دقایق اول از حمله موشکی سپاه خبر داشتند

بی بی سی فارسی - بی‌بی‌سی فارسی به یک فایل صوتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد از همان ساعات اولیه سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی، مقام‌های هواپیمایی کشوری ایران در تماس با سپاه پاسداران، دریافته بودند که یک حمله موشکی انجام شده اما "به دلیل مسائل امنیتی" دستور داشتند چیزی نگویند.

در این فایل صوتی حسن رضایی‌فر، مدیرکل وقت دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی ایران، در خلال یک مکالمه تلفنی می‌گوید او در ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح از سقوط هواپیمای شرکت هوایی اوکراین خبردار می‌شود و بلافاصله در ساعت ۶:۳۵ دقیقه صبح با مسئولان سپاه پاسداران تماس می‌گیرد و از فرمانده هوا-فضای سپاه می‌پرسد که آیا "عملیات موشکی" به وقوع پیوسته یا خیر؟



آقای رضایی‌فر در این مکالمه تلفنی می‌گوید از این فرمانده سپاه پاسخ شنیده که عملیات موشکی روی داده اما به دلایل امنیتی اطلاع‌رسانی نشده است.

در این بخش از فایل صوتی که درباره "عملیات موشکی" صحبت می‌شود، به طور صریح به هواپیمای اوکراینی اشاره نشده است.

اما چون "عملیات موشکی" ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق چند ساعت قبل از این مکالمه انجام و درباره آن خبررسانی شده بود، به نظر می‌آید که این مکالمه به برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی اشاره دارد.

اخبار حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامی عراق در انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه از همان ساعات اول بامداد ۱۸ دی (هشتم ژانویه) به طور گسترده در ایران و جهان منتشر شده بود.

جواد سلیمانی که همسرش الناز نبیئی یکی از مسافران پرواز ۷۵۲ بود می‌گوید در خلال این مکالمه تلفنی با حسن رضایی‌فر، این مقام ایرانی به او گفته علت "پرواز ممنوع" نکردن آسمان ایران در شب حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های عراقی این بوده که مقام‌های سپاه "نگران لو رفتن عملیات" بوده‌اند.

بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین در نخستین ساعات بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

پرواز تهران-کی‌یف علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی شامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی بود.

چند روز پیش هم شبکه سی‌بی‌سی کانادا گزارش داد که به یک فایل صوتی ۹۰ دقیقه‌ای دست یافته که در آن حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی ایران گفته علت مسدود اعلام نکردن آسمان ایران در شب حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های عراقی میزبان نیروهای آمریکایی، این بوده که چنین کاری نقشه این حملات را برملا می‌کرده است.

سی‌بی‌سی همچنین گزارش کرد که به بازماندگان قربانیان این واقعه در بریتانیا طی ایمیلی خبر داده شده‌ که آقای رضایی‌فر از ریاست تیم تحقیقاتی ایران درباره علل ساقط کردن پرواز ۷۵۲ کنار گذاشته شده است.

سی‌بی‌سی عصر جمعه، سوم ژوئیه، در گزارشی اختصاصی نوشت: "یک فایل صوتی تازه حکایت از آن دارد که بالاترین مقام‌های ایران در مدت زمان انجام عملیات نظامی حساس به پروازهای مسافربری و تجاری اجازه پرواز به تهران و از تهران را داده‌اند چرا که بستن آسمان نقشه آنها برای حمله به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را برملا می‌کرده است. این همان زمانی است که پرواز ۷۵۲ (به مقصد اوکراین) ساقط شد."

این شبکه خبری کانادایی می‌گوید فایل صوتی که به دستش رسیده ۹۱ دقیقه است و محتوای آن مربوط به جلسه‌ای در روز هفتم مارس، میانه اسفند پارسال، میان حسن رضایی‌فر، رئیس کمیته تحقیقاتی ایران درباره چگونگی هدف قرار گرفتن پرواز ۷۵۲ اوکراین و یکی از اعضای خانواده‌های قربانیان آن پرواز است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy