Thursday, Jul 9, 2020

صفحه نخست » آمریکا سلاح‌های ارسالی ایران در راه یمن را ضبط کرد

weapons_070720.jpgدویچه وله - وزیر خارجه آمریکا با اشاره به توقیف یک کشتی حامل سلاح‌های ایران برای شبه‌نظامیان حوثی یمن گفت، ایران به مقررات تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل که چهار ماه دیگر به پایان می‌رسد پایبند نیست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، نیروهای آمریکایی و شرکایشان یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی برای شورشیان حوثی در یمن را در ۲۸ ژوئن توقیف کرده‌اند. نامی از این شرکا ذکر نشده است.

به گفته او، این سلاح‌ها شامل ۲۰۰ قبضه آر‌پی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ قبضه کلاشینکف، ۲۱ فروند موشک سطح به هوا و موشک‌های زمینی، چندین فروند موشک ضد تانک و سایر سلا‌ح‌ها و موشک‌های پیشرفته می‌شد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

پمپئو روز چهارشنبه ۱۸ تیر (هشتم ژوئیه) در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا با اعلام این مطلب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را ضروری دانست و گفت: «شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید و از منازعات بیش‌تر در منطقه جلوگیری کند.»

او افزود: «هیچ انسان جدی‌ای نمی‌تواند باور کند که ایران از سلاح‌های دریافتی برای اهداف صلح‌آمیز استفاده خواهد کرد.»

پمپئو کارزاری را پیش می‌برد که شورای امنیت سازمان ملل متحد را ترغیب به تمدید این تحریم‌ها می‌کند؛ تحریم‌هایی که قرار است در نیمه اکتبر (۲۶ مهر) به پایان برسد.

آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق اتمی با ایران (برجام) بیرون آمد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این رابطه تقدیم شورای امنیت کرده است.

پمپئو هفته گذشته مستقیما از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کنند. اما روسیه و چین که از قدرت‌های دارای حق وتو در شورای امنیت هستند با این درخواست مخالفت کردند.

شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، از سال ۲۰۱۵ با دولت یمن که از حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برخوردار است در جنگ‌اند.

پمپئو خاطرنشان ساخت، گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در هفته گذشته تأیید کرد، سلاح‌هایی که نیروهای آمریکایی در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ ضبط کرده بودند "مبدأ ایرانی" دارند. آمریکا گفته بود، این سلاح‌ها متعلق به ایران است و قرار بود به دست حوثی‌های یمن برسد.

نمایندگی جمهوری اسلامی گزارش گوترش را "حاوی نقایص جدی، بیدقتی و ناسازگاری" خواند.

پمپئو همچنین به ترور هشام الهاشمی، روزنامه‌نگار برجسته عراقی و منتقد نقش و دخالت‌های ایران در عراق اشاره کرد و گفت: «او در روزهای منتهی به مرگش بارها توسط گرو‌ه‌های مسلح مورد حمایت ایران تهدید شده بود.»

هشام الهاشمی عصر دوشنبه ۱۶ تیر (ششم ژوئیه) هنگام خروج از خانه خود در بغداد توسط موتورسواران نقاب برچهره ترور شد.

او که در سطح بین‌المللی نیز شناخته‌شده بود گزارش‌های متعددی درباره گروه‌های تندرو و نقش ایران در عراق منتشر کرده بود و درباره فعالیت گروهای تندرو در عراق تحقیق می‌کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy