Saturday, Jul 11, 2020

صفحه نخست » تظاهرات هزاران اسرائیلی علیه نتانیاهو

netenyahu_070920.jpgرادیو فردا - هزاران اسرائیلی بیکار شده به خاطر بحران کرونا و نگران از آینده معیشتی، شامگاه شنبه ۲۱ تیر با تظاهرات در شهر تل‌آویو و همچنین در ۱۷۰ بزرگراه این کشور به آنچه «سوء‌مدیریت» بنیامین نتانیاهو خواندند اعتراض کرده و خواهان دریافت کمک‌های مالی سریع شدند.

این تجمع‌ها در آخرین ساعات به خشونت و درگیری پلیس با شماری از تظاهرکنندگان و بازداشت آنها منجر شد.

اما صدها مددکار اجتماعی نیز روز یکشنبه ۲۱ تیر در جاده‌ها و همچنین در برابر دفتر نخست‌وزیری در بیت‌المقدس/اورشلیم دست به تظاهرات زدند.

101010.jpgآنها می‌گویند در حالی که کارشان در رسیدگی به خانواده‌های فقیر در دوره اخیر افزایش یافته، ولی حقوق‌شان همچنان اندک است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بیش از یک میلیون اسرائیلی، از میان حدود چهار میلیون شاغل، کار خود را از آغاز بحران کرونا از دست داده و نمایندگان آنها می‌گویند در مقایسه با انواع مالیات‌های سنگینی که در این کشور می‌پردازند، کمک دریافتی تا کنون «ناچیز» بوده و تنها شامل شمار اندکی از صاحبان کسب و کار شده است.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، شنبه شب هشدار داد که «بحران گرسنگان» به خشونت در جامعه منجر خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اسرائیل کاتز، وزیر دارایی روز ۱۹ تیر با وعده برنامه کمک‌ مالی یک‌ساله به این اقشار، خواهان آن شدند که معترضان از تظاهرات شنبه شب خودداری کنند.

آن‌دو روز ۲۰ تیر نیز با شماری از نمایندگان افراد بیکار شده‌ و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده دیدار کرده بودند.

آقای کاتز در مصاحبه‌هاییی گفته است: بحران کرونا زمانی آغاز شد که اسرائیل دارای اقتصاد قوی و ذخایر مالی چشمگیر بود و با رفع بحران کرونا، شکوفایی اقتصادی تکرار خواهد شد.

او در این مصاحبه‌ها تاکید کرد که درد مردم ضعیف شده را «درک می‌کند».

زاخی هانگبی، یک وزیر حزب لیکود، هفته گذشته گفته بود این که می‌گویند مردم چیزی برای خوردن ندارند، «حرف مفت» است اما در پی توفانی از اعتراض به این سخنان، بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که درد مردم واقعی است؛ این وزیر نیز از اظهاراتش پوزش خواست.

با وجود این، معترضان تاکید دارند با توجه به بروکراسی گسترده در سیستم اداری اسرائیل، به تحقق وعده‌های دولت «اعتماد ندارند»؛ بنیامین نتانیاهو اذعان کرده که یکی از دلایل اصلی عدم تحقق کمک به مردم، سخت‌گیری وزارت دارایی است که متقاعد کردن مسئولان ارشد این وزارتخانه کاری دشوار است.

سخنگویان تظاهرکنندگان در تجمع شنبه شب تاکید کردند که کمر قشر متوسط زیر بار فشار اقتصادی خم شده و بسیاری از خانواده‌های جوان دارای فرزند، از والدین سالخورده خود که مستمری یا پس‌اندازی اندک دارند کمک می‌گیرند.

در میان تظاهرکنندگان شماری از خوانندگان و سایر هنرمندان، صاحبان رستوران‌ها و مراکز تفریحی شناخته شده نیز دیده می‌شدند.

اما تومِر مور، نماینده رستوران‌داران و یکی از افرادی که برای تظاهرات تل‌آویو فراخوان داده بود، گفته است که نمایندگان بنیامین نتانیاهو از بامداد یکشنبه با او در تماس هستند تا برای تحقق خواسته‌های معترضان تلاش کنند.

با وجود اینکه بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رهبران احزاب لیکود و آبی-سفید دو ماه پیش ائتلاف دولت خود را برای مبارزه با کرونا اعلام کرده و آن را «کابینه کرونا» نامیده بودند، معترضان اسرائیلی می‌گویند که این ادعا تنها برای تکیه زدن سیاستمداران بر کرسی دولت بوده و بزرگ‌ترین کابینه تاریخ این کشور با ۳۶ وزیر و بار مالی سنگین برای مالیات‌دهندگان تشکیل شده است.

در موج اولیه مقابله با کرونا، دولت اسرائیل یکی از کشورهای پیشگام در کاهش شمار مبتلایان بود و پس از دو ماه قرنطینه، از نیمه اردیبهشت، سیاست گشایش محل‌های کسب و کار را در پیش گرفت.

اما در روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به شدت افزایش یافته و سومین کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی از نظر ابتلا قرار گرفته است؛ دولت از هفته گذشته برخی محدودیت‌ها را از سرگرفته است.

وزیران دفاع و آموزش عالی و همچنین رئیس ستاد ارتش از جمله آخرین مقاماتی هستند که به قرنطینه رفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو گفته است که مسئولیت شکست در مقابله با کرونا را «قبول می‌کند». اما به گفته وی، تدابیر دولت او در این بحران، مانند سایر کشورها، بر اساس «آزمون و خطا» بود و آماده است که «خطاها را جبران کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy