Monday, Jul 13, 2020

صفحه نخست » حوثی‌ها از حمله موشکی به «تأسیسات بزرگ نفتی» سعودی خبر دادند

saudi_071320.jpgرادیو فردا - سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن روز دوشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد که نیروهای حوثی شامگاه گذشته با موشک و پهپاد به یکی از تأسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف به رهبری سعودی که با حوثی‌ها مبارزه می‌کند نیز خبر داده که در منطقه جیزان چهار موشک و شش پهپاد انفجاری حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

بیانیه ائتلاف سعودی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد می‌گوید که محل شلیک این موشک‌ها شهر صنعا، منطقه تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت ایران، بوده است.

در بیانیه ائتلاف سعودی محل رهگیری این موشک‌ها و پهپادها ذکر نشده و همچنین اشاره‌ای به آسیب احتمالی به تأسیسات نفتی نشده است.

شرکت نفتی سعودی آرامکو، در شهر جیزان در نزدیکی مرز با یمن، پالایشگاهی با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز دارد. به نوشته رویترز، شرکت آرامکو هنوز به خبرنگاران در مورد این حمله پاسخی نداده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، روز دوشنبه گفت که «نیروهای مسلح ما با شمار زیادی پهپاد یک هواپیمای نظامی، اقامتگاه خلبان‌ها و سامانه‌های پاتریوت را در خمیس مشیط هدف قرار دادند و اهداف نظامی دیگری را نیز در فرودگاه‌های ابها، نجران و جیزان هدف گرفتند.»

او گفت که «علاوه بر این، تأسیسات عظیم نفتی در منطقه صنعتی جیزان را نیز مورد هدف قرار دادیم و این حمله‌ای دقیق بود.»

جیزان، نجران، خمیس مشیط و اَبها همگی در جنوب غربی عربستان و در نزدیکی مرز با یمن قرار دارند.

منابع خبری حوثی نیز می‌گویند که نیروهای ائتلاف روز دوشنبه به مناطق مختلف تحت کنترل نیروهای حوثی حمله هوایی کرده‌اند.

حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به مواضع مختلف در داخل خاک سعودی از اواخر ماه مه که تاریخ آتش‌بس موقت توافق‌‌شده به خاطر بحران کرونا به پایان رسید، افزایش یافته است.

اواخر ماه ژوئن موشک‌های حوثی‌ها حتی به ریاض، پایتخت عربستان، نیز رسیدند.

سازمان ملل متحد تلاش داشته تا با برقراری گفت‌وگوهای تصویری بین طرف‌های درگیر، آنها را به یک آتش‌بس دائمی یا دست‌کم آغاز مذاکرات برای اعتمادسازی ترغیب کند.

اما این تلاش‌ها به خاطر شدت گرفتن درگیری‌ها، پس از پایان تاریخ آتش‌بس موقت یادشده، ناکام بوده است.

جنگ در یمن تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته به جای گذاشته و بحرانی را پدید آورده که سازمان ملل از آن به عنوان بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان یاد می‌کند.

سال گذشته حملات پهپادی به دو کارخانه آرامکو در بقیق و خریص، در شرق عربستان سعودی، آسیب زیادی به تولید نفتی این کشور زد. عربستان و آمریکا انگشت اتهام آن حمله را به سوی ایران نشانه رفتند. ولی تهران این ادعا را رد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy