Monday, Jul 20, 2020

صفحه نخست » زنگنه: آمریکا منعی برای حضور در صنعت نفت و گاز ایران ندارد

zangene_072020.jpgشاهرخ بهزادی - رادیو بین المللی فرانسه

وزیر نفت جمهوری اسلامی می‌گوید در شرایط کنونی هیچ شرکت خارجی حاضر به امضای قرارداد با ما نیست. او درباره توافق راهبردی بلندمدت ایران و چین می‌گوید که این یک موافقتنامه کلی است و ایران آماده است با هر کشور دیگری به جز اسرائیل چنین همکاری‌هایی داشته باشد، حتی «شرکت‌های آمریکایی هم در این شرایط از فعالیت به‌عنوان پیمانکار یا سرمایه‌گذار در پروژه‌های ما منع نشده‌اند.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۳۰ تیر/ ۲۰ ژوئیه در حاشیه آیین امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی، در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره توافق راهبردی ایران و چین، حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت و گاز کشور و تلاش‌های داخلی برای توسعه این صنعت، پاسخ داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره توافق راهبردی بلندمدت ایران و چین گفت: «اولاً قرارداد با چین مطرح نیست، بلکه یک موافقتنامه کلی است و آن همکاری درازمدت در توسعه میادین نفتی و گازی، پالایشی، پتروشیمی و خطوط لوله خواهد بود. با اطمینان می‌گویم در حوزه نفت، نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی می‌دهیم. هر کشور دیگری به جز رژیم اسرائیل که بخواهد با ایران چنین همکاری‌هایی داشته باشد ما حاضریم؛ حتی شرکت‌های آمریکایی هم در این شرایط از فعالیت به‌عنوان پیمانکار یا سرمایه‌گذار در پروژه‌های ما منع نشده‌اند. نمی‌دانم این چه جنجالی است که در خارج از کشور راه انداخته‌اند و عده‌ای هم در داخل همراهی کرده‌اند. نه دولت و نه مجلس موافقت نمی‌کنند به خاطر کشور دیگری از منافع ملی خود بگذریم. کسی هم چنین توقعی نداشته است. این همکاری دوستانه و دوطرفه خواهد بود. روابط کنونی ما با چینی‌ها نیز روابط خوب و بی‌تنشی است.»

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد توسعه میدان نفتی فرزاد با هندی‌ها گفت «چنین قراردادی هرگز وجود نداشته و فقط یک تفاهمنامه بوده که دیگر مطرح نیست و اکنون توسعه میدان نفتی "فرزاد"، با شرکت‌های داخلی است». وزیر نفت جمهوری اسلامی درباره کار با شرکت‌های خارجی تصریح کرد:«اکنون هیچ کشور خارجی حاضر به قرارداد با ما در هیچ موضوعی نیست. قراردادهای موجود را نیز ادامه نمی‌دهند. ما نیز متکی به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خودمان هستیم.»

زنگنه درباره نقشی که شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند در توسعه صنعت نفت ایران ایفا کنند عنوان کرد: «همکاری با شرکت‌های خارجی فقط برای تأمین سرمایه مهم نیست؛ سرمایه را می‌توان از داخل کشور تهیه کرد. آنچه ما دنبال می‌کنیم عمدتاً جذب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن است و اینکه وابستگی متقابل می‌تواند به توسعه حضور ما در بازار کمک کند؛ اما این‌طور هم نیست که اگر با ما کار نکنند بمیریم. در این سال‌ها نشان دادیم کارهایمان را قاطع پیش می‌بریم و کوتاه نمی‌آییم.»

بیژن زنگنه امروز با اشاره به قرارداد توسعه میدان "آزادگان جنوبی" با شرکت متن و پتروپارس اظهار داشت: «امروز ۲ قرارداد در ارتباط با میدان مشترک نفتی غرب کارون در منطقه رزم شهیدان منعقد شد ارزش قرارداد ١,٣ میلیارد دلار با شرکت ایرانی پتروپارس است که از نهادهای فناوری ملی است؛ شرکتی که دانش‌بنیان و در سال ٧٦ تأسیس شده و اکنون به بلوغ و بالندگی رسیده است.» وی افزود: «براساس این قرارداد، قرار است که مقدار تولید میدان آزادگان جنوبی از ۱۴۰هزار بشکه کنونی به ۳۲۰هزار بشکه برسد و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز نیز برای ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تأمین خواهد شد. اولویت ما توسعه میدان‌های مشترک است، که میدان‌های منطقه غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی شاخص‌ترین آن به شمار می‌روند.

وزیر نفت تصریح کرد: «خوشبختانه در دانشگاه‌ها دستاوردهای خوبی برای مطالعات چهار ساله حاصل شده است».

بیژن زنگنه درباره برنامه‌های وزارت نفت در سال جاری گفت: «امسال ۲۵میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود و این بی‌سابقه‌ترین رشد تاریخی صنعت پتروشیمی ایران است. جهش دوم پتروشیمی تقریباً تا سال ۱۴۰۰ به سرانجام و تولید ناخالص این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد؛ ارزش تولیدات نیز به قیمت سال ۹۵ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد. ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با رفع تنگناها به ۴۵۰ هزار بشکه می‌رسد. در صادرات هم وضع قابل قبولی داریم. به‌زودی ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (EPC/EPD)، با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود و صندوق پژوهش و فناوری نفت هم فعال خواهد شد. در حوزه پایین‌دست پتروشیمی و زنجیره متانول و پروپیلن نیز کارهای خوبی انجام شده که به‌زودی اعلام می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy