Wednesday, Jul 29, 2020

صفحه نخست » واکنش سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به انهدام ماکت «نیمیتز» توسط سپاه در تنگه هرمز

navy.jpg العربیه - ربکا ریبریچ، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا شامگاه سه شنبه ۲۸ ژوئیه با انتقاد از آنچه «ماجراجویی و بی‌مسئولیتی» نظام ایران توصیف کرد، گفت که ایالات متحده اقدام‌های ایران در حوالی آبراه‌های بین‌المللی را زیر نظر دارد و از مانور ایران در حمله به بدل یک ناو آمریکایی آگاه است.

سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا پیش‌تر نیز با ابراز اطمینان از توان نیروی دریایی آمریکا برای دفاع در برابر هر تهدید گفته بود: «ما به دنبال درگیری نیستیم اما برای دفاع از نیروها و منافع ایالات متحده در برابر تهدیدهای دریایی در منطقه آماده‌ایم.»

روز سه شنبه تلویزیون دولتی ایران، صحنه‌هایی از مانور سپاه پاسداران تحت عنوان «رزمایش پیامبر اعظم ۱۴» که در آب‍های خلیج و در نزدیکی تنگه هرمز آغاز شده بود را، پخش کرد.

در این رزمایش قایق‌های تندرو، شلیک توپ نیروی زمینی و پرتاب موشک از سوی هلی‌کوپترها را نشان داد اما صحنه اصابت موشک به ماکت ناو هواپیمابر نیمیتز را به وضوح پخش نکرد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

گفتنی است که یک روز قبل از برگزاری این رزمایش، خبرگزاری‌ها با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از جابجایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از بندرعباس به تنگه هرمز خبر داده بودند.

آسوشیتدپرس ناو بدلی را به ناو‌های هواپیمابر کلاس «نیمیتز» تشبیه کرد که یکی از آنها هم‌اکنون در پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مسقر است.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این مانور را مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک «پیامبر اعظم ۱۴» با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه، در منطقه عمومی هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس معرفی کرده است.

اجرای عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین‌ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک‌ موشک‌های ساحل به دریا از مراحل این مانور عنوان شده‌اند.

سپاه پاسداران هم‌چنین گفته که عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی ماهواره نور انجام می‌گیرد.

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران رزمایش یاد شده را «سراسر تهاجمی» خواند و به صدا و سیمای دولتی ایران گفت: «فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم.»

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه و سخنگوی رزمایش یاد شده، به «سپاه نیوز» گفته است: «از برخی از تجهیزات و سلاح‌های غافلگیرکننده استفاده شد، مانند موشک‌های بالستیک دوربرد که قادر به هدف قرار دادن اهداف تهاجمی شناور در فاصله هستند.»

رزمایش نیروی دریایی و هوافضای سپاه در حالی انجام گرفته که آمریکا پیگیرانه در صدد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؛ تحریم‌هایی که مهلت آنها بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت در ماه اکتبر سال جاری منقضی می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy