Sunday, Aug 2, 2020

صفحه نخست » ترامپ پوتین امریکا میشود؟

diplomat2.jpgسرکیس نعوم، ترجمه سایت دیپلماسی ایرانی

به یکی از افراد رسانه ای معروف امریکایی که جهان عرب را خیلی خوب می شناسد و در آنجا کار کرده است و همچنان به آن اهمیت می دهد، بعد از این که صحبتمان به امارات متحده عربی و عمان رسید، گفتم: «به نظر من، در دیدارهای متعددم در واشنگتن با مسئولین و پژوهشگران هم گفته ام، امارات متحده عربی باید همان نقشی را که عمان سالهاست ایفا می کند، ایفا کند. اما این کشور نقش دیگری را برگزیده، ابوظبی به واسطه ثروت نفت، و بازرگانی در سطح شرکت های چند ملیتی خیلی خوبِ دبی، از آن یک مرکز مهم جهانی ایجاد کرده، اما به لحاظ جغرافیایی کوچک است و از لحاظ دموگرافی قابل مقایسه با کشورهای بزرگ موجود در منطقه اش نیست برای همین نمی تواند در سطح آنها جاه طلبی داشته باشد و به دنبال نقش منطقه ای و بین المللی مهمی باشد. اما انتخاب سخت دوم را برگزید.

عمان کشور کوچکی است، موقعیت جغرافیایی حساسی دارد و دموگرافی اش بزرگ نیست و ثروتش حداقل تا الآن زیاد نبوده است. حاکمش، سلطان قابوس توانست با حکمت و وزنی که داشت و هوشیاری اش نقش آفرینی های متعددی انجام دهد و از سلطنتش محافظت کند. بعد از انقلاب چند دهه پیش چپ ها، ملتش به دور او جمع شدند و اکنون دنیا و کشورهای بزرگ و به ویژه ابرقدرت ها احساس می کنند وجودش برای آنها و منطقه لازم است.»

بعد به دونالد ترامپ پرداخت و گفت: «یک بار به یکی گفتم آیا اشتباه (گناه) مرگباری (به لحاظ دیانت مسیحی) مرتکب شدی اگر بخواهی که رئیس جمهور ترامپ کرونا بگیرد؟»

بعد بلافاصله گفت: «ترامپ برای امریکا مشکل بزرگی است، به ویژه اگر در دوم رئیس جمهور شود. نگرانی بزرگی وجود دارد از این که او بخواهد یا تلاش جدی کند که حکومت امریکا را تغییر دهد. چنین تلاشی چه موفق شود چه شکست بخورد مشکلات بسیاری را موجب می شود: نژادپرستی احیا می شود، دموکراسی مورد تهدید قرار می گیرد، ثبات امنیتی متزلزل می شود، و دروازه ها به روی آشوب هایی که هیچ کس از آن خبر ندارد و نمی داند چه خواهد شد، باز خواهند شد.»

سپس گفت: «او دوست دارد پوتین امریکا شود. اما در این باره اشتباه کرده است. روسیه روزی نظام دموکراتیک نخواهد شد، هیچ گاه دموکراسی را نشناخته یا تزاری بوده است یا کمونیستی. چین و کره شمالی هم که ترامپ به حاکمانشان حسودی می کند، یک روز هم با دموکراسی آشنا نبوده اند. امریکا کره جنوبی را بعد از "تجزیه" شناخت برای این که در آن بوده و هنوز هم برای حمایت از آن در برابر بردار شمالی اش در آنجا حضور دارد. اما ایالات متحده از مدت ها پیش بلکه از زمان تاسیسش دموکراتیک بوده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy