Thursday, Aug 6, 2020

صفحه نخست » کیهان: آمریکا و اسرائیل در انفجار بیروت دست داشتند

dutch6.jpgدویچه وله - نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان در سرمقاله پنج‌شنبه ۱۶ مرداد روزنامه این موسسه زیر عنوان "این رد پاها را دنبال کنید" ادعا کرد اسناد و شواهدی از "دست‌های پشت پرده" آمریکا و اسرائیل در انفجار مهیب روز سه‌شنبه بیروت حکایت می‌کنند.

حسین شریعتمداری در این یادداشت برخی واقعیت‌ها را تحریف کرده، برخی را نادیده می‌گیرد و شماری از شواهد را به نفع نتیجه‌گیری خود تفسیر می‌کند.

او ابتدا به سابقه ورود محموله نیترات آمونیوم به بندر بیروت اشاره می‌کند که شامگاه سه‌شنبه به علتی که تاکنون به طور دقیق مشخص نشده منفجر شد.

حدود شش سال پیش کشتی "روسوس" که با پرچم مولداوی حرکت می‌کرد و به یک روسی مقیم قبرس تعلق داشت، در حال انتقال محموله نیترات آمونیوم از گرجستان به موزامبیک در دریای مدیترانه دچار نقص فنی شد و در بندر بیروت پهلو گرفت.

این محموله که در تولید کود شیمیایی و مواد منفجره کاربرد دارد در سال ۲۰۱۵ به یکی از انبارهای بندر بیروت منتقل شد و تاکنون مشخص نشده که چرا مسئولان بندر در این مدت فکری به حال آن نکرده بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

شریعتمداری در بخشی از یادداشت خود نوشت: «در فاصله زمانی میان توقف کشتی روسوس در بندر بیروت و انتقال محموله نیترات آمونیوم به انبار شماره ۱۲ تا زمان انفجار هولناک عصر سه‌شنبه‌، بارها مقامات بندر بیروت با اشاره به مخاطره‌آمیز بودن محموله دپو شده، خواستار انتقال و یا اتخاذ تدبیر دیگری برای پیشگیری از خطر احتمالی آن شده بودند که ظاهراً به این درخواست‌ها توجه چندانی نشده است.»

خلاف‌گویی درباره درخواست انتقال محموله

این ادعا خلاف واقعیت است. گزارش‌های بسیاری حاکی از آن است که مسئولان بندر بیروت دست‌کم در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ چند درخواست برای انتقال ۲‌هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم انبار شماره ۱۲ را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

پلیس لبنان و ماموران تحقیق درباره انفجار روز سه‌شنبه کم‌توجهی در انبار کردن مناسب این مواد قابل انفجار را علت احتمالی حادثه ارزیابی می‌کنند.

بنابر گزارش‌ها با تصمیم دولت لبنان قرار است مسئولان و مقامات بندر بیروت تا پایان تحقیقات و مشخص شدن کامل علت انفجار فاجعه‌آفرین در انبار شماره ۱۲ تحت نظر باشند. و اینها نشان می‌دهد ادعای شریعتمداری مبنی بر بارها درخواست مقامات بندر برای انتقال این محموله درست نیست.

افزون بر این ادعاهای حسین شریعتمداری در حالی بیان شده که اسرائیل گرچه به طور رسمی با لبنان رابطه دیپلماتیک ندارد، برای کمک‌رسانی به این کشور اعلام آمادگی کرده که ظاهرا پذیرفته نیز شده است.

پرچم لبنان بر ساختمان شهرداری تل‌آویو

همچنین شامگاه چهارشنبه در اقدامی که تا کنون در هیچ کجای اسرائیل سابقه نداشته، به نشانه همبستگی و همدردی با مردم بیروت پرچم لبنان بر ساختمان شهرداری تل‌آویل نقش بست.

نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان بدون ارائه سندی، ماندن محموله به شدت قابل انفجار در انبار بندر بیروت و حتی نقص فنی شناور روسوس را توطئه‌ای احتمالا از جانب آمریکا و اسرائیل وانمود می‌کند.

حسین شریعتمداری برای نسبت دادن انفجار بیروت به اسرائیل به "سند" دیگری اشاره می‌کند که ظاهرا یک عکس هوایی جنگنده‌های اسرائیلی از بندر بیروت در سال ۲۰۱۸ است که در آن انبار شماره ۱۲ مشخص شده است.

این "سند" چیز تازه‌ای نیست؛ اسرائیل بارها شبه‌نظامیان گروه حزب‌الله لبنان که از سوی جمهوری اسلامی حمایت مالی و تجهیز می‌شوند را متهم به انبار کردن تجهیزات جنگی و مهمات در بندر بیروت کرده است و تصویر مورد اشاره شریعتمداری نیز همان سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود.

آگاهی نصرالله از خطر انفجار انبار نیترات آمونیوم

همان زمان حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعای اسرائیل مبنی بر استفاده از بندر بیروت برای انبار کردن مهمات و سلاح را رد کرده بود.

حسن نصرالله پیش از آن در سخنرانی دیگری سخنانی گفته بود که به خوبی نشان می‌دهد او با خطر انفجار چند هزار تن نیترات آمونیوم به خوبی آشناست و به جای استفاده از نفوذ خود در دولت لبنان برای انتقال این محموله از بندر بیروت اسرائیل را تهدید می‌کند.

نصر‌الله زمانی گفته بود شلیک چند موشک حزب‌الله به انبارهای نیترات آمونیوم اسرائیل نتیجه‌ای چون حمله اتمی خواهد داشت. او افزود این کار به این شکل رخ می‌دهد که موشک‌های حزب‌الله به انبارهای آمونیاک اسرائیل در منطقه‌ای اصابت می‌کند که بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ده‌ها هزار نفر را از بین خواهد برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy