Monday, Aug 10, 2020

صفحه نخست » جنجالی شدن توییت فارسی‌ دانییلا سمعان برای ایران و لبنان

lebanon_080820.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«من به عنوان یک زن لبنانی، می خواهم از همه ایرانیانی که از انقلاب ملت لبنان در برابر طبقه فاسد سیاسی حاكم بر لبنان حمايت ميكنند تشكر ميكنم، متأسفانه، این طبقه حاکم بر ملت لبنان توسط رژیم ایران پشتیبانی می شود، راه آزادى بيروت از طريق تغيير رژيم در طهران ميگزرد (می‌گذرد)!»

این پیام توییتری «دانييلا سمعان»، همسر لبنانی «سسک فابرگاس» ستاره سابق تیم‌های ملی اسپانیا، آرسنال و بارسلونا و بازیکن کنونی باشگاه موناکو است. خانم سمعان این پیام توییتری را پس از همراه شدن مجازی مردم ایران با لبنانی‌های داغداری که برای انفجار بیروت اندوهگین بودند، منتشر کرد.

tweet.jpgدانييلا سمعان، لبنانی‌زاده‌ای است که در جوانی به لندن مهاجرت کرد. نخستین همسرش تاجری عرب به نام «الی تکتوک» بود؛ ثروتمندی که گفته بود «زیباترین زن عرب» را به همسری انتخاب کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

حاصل زندگی‌شان دو فرزند به نام‌های «ماریا» و «ژوزف» بود که ناگهان تصمیم به جدایی از هم گرفتند. سال ۲۰۱۱ میلادی، شبکه «اسکای اسپورت» از «اتهام به خیانت سسک فابرگاس» خبر داد. شایعه بود یا واقعیت، مشخص نیست؛ فابرگاس در آخرین ماه‌های حضورش در آرسنال با شکایتی از سوی تاجری عرب به نام الی تکتوک مواجه شد.

الی تکتوک مدعی شد که سسک فابرگاس بازیکن تیم ملی فوتبال اسپانیا با همسر او ارتباط دارد. دادگاه بریتانیا بلافاصله تشکیل جلسه داد. الی تکتوک به پرداخت یک‌میلیون دلار به خانم دانییلا سمعان به دلیل ایراد اتهام و پذیرفته شدن درخواست طلاق محکوم شد.

photo_2020-08-08_15-56-28.jpgدادگاه برای رسیدن به نتیجه، سراغ تمام گزینه‌ها و شهود رفت. به‌صورت نمونه رستورانی که یک شب خانواده آقای تکتوک و سسک فابرگاس به‌صورت تصادفی در آن غذا خورده بودند را بررسی کرد. مشخص شده بود که باورهای آقای تکتوک بیشتر به یک توهم می‌ماند؛ ژوزف پسر کوچک این خانواده وقتی سسک فابرگاس را چند میز دورتر در رستوران می‌بیند، برای گرفتن امضا سمتش می‌رود. سسک فابرگاس درخواست پسرک برای امضا و بعد گرفتن عکس یادگاری همراه با مادرش را قبول می‌کند.

ماجرای شکایت و اتهام، برای تاجر عرب همین‌جا به پایان رسید؛ اما برای سسک فابرگاس نه. ستاره وقت آرسنال که داشت مقدمات حضورش در بارسلونا را بررسی می‌کرد، از دادخواهی و اعاده حیثیت پشیمان شد، اما رابطه‌اش از همان نقطه با دانییلا سمعان شکل گرفت. محصول این رابطه سه فرزند دیگر بود.

این دو، مانند زوج‌های خاص فوتبال دنیا در کانون توجه هستند؛ مانند «کریستیانو رونالدو» و معشوقه‌اش «جورجینا رودریگز»، یا «پیکه» مدافع بارسلونا و دوست‌دخترش «شکیرا» و «آرتور ویدال» و همسرش «ماریا ترزا متیوس».

این‌ها اما کمی با سسک و دانییلا متفاوت هستند. زندگی خصوصی این زوج‌ها بیشتر به دلیل انتشار عکس‌‌های خاص از زندگی خصوصی‌شان در صفحات مجازی برای دنبال‌کننده‌ها جذاب می‌شود اما برای دانییلا سمعان داستان کمی فرق می‌کند.

او به زبان فارسی علاقه‌مند است. برای نوشتن در توییتر یا استفاده از عکس‌هایی که متون فارسی دارند، از «گوگل ترنسلیت» استفاده نمی‌کند. تا حدودی به زبان فارسی مسلط است و البته دوستان فارسی‌زبانی دارد که گاهی در نگارش یا گویش به او کمک می‌کنند.

مثلا اردیبهشت‌ امسال وقتی همسرش تصمیم گرفت که آرایش صورت خود را تغییر دهد و سبیلش را نتراشد، با تصویری در استوری اینستاگرامش به زبان فارسی با او شوخی کرد.

در توییتر واکنش‌هایش بیشتر متوجه اتفاقات اجتماعی، حقوق زنان و رویدادهای سیاسی کشور لبنان است؛ بیشتر به دو زبان انگلیسی و عربی.

او تقریبا از هر فرصتی برای نشان دادن تنفرش از «حزب‌الله» لبنان هم استفاده می‌کرد. نشان می‌داد که برایش زندگی فقط استفاده از ثروت غیرقابل‌کنترل همسر شهیرش نیست.

از زمان انفجار بیروت، فعالیت‌هایش در صفحات مجازی هم شدت بیشتری گرفت. زمانی که «امانوئل مکرون» برای همدردی با مردم بیروت و کمک به دولت این کشور به لبنان سفر کرد، از همان ساعاتی که مردم معترض پایتخت کشورش جلوی رییس جمهوری فرانسه را گرفتند و از فساد سیستماتیک در دولت خود گفتند، او نگارش را آغاز کرده بود.

خانم سمعان خطاب به امانوئل مکرون نوشت: «از تو متشکریم. ولی ما دولت نداریم. ما دارای مدیرانی متجاوز، جنگجو، شبه‌نظامی، جنایتکار و دزد هستیم.» دانییلا سمعان در این توییت تاکید کرد که «مردم لبنان فقط برکناری دولت را می‌خواهند.»

واکنش‌های او مختص به بعد از انفجار بیروت و قیام خشم‌آلود مردم کشورش نبود. دو ماه پیش‌تر، وب‌سایت خبری «the961» در گزارشی نوشت: «همسر لبنانی سسک فابرگاس دوباره سیاستمداران لبنانی را منفجر کرد.» خانم سمعان نوشته بود: «نمایندگان پارلمان! شما ۳۰ سال حكومت كردید، ۳۲۰ میلیارد دلار هزینه كردید كه برای ساخت ۱۵ ایالت کافی بود؛ اما حتی یک کارخانه مستقل هم نساختید.»

دانییلا سمعان، در مصاحبه با همین وب‌سایت، خودش را «لبنانی مغرور»، «مادر وفادار به پنج فرزند» و «زنی با افتخار» معرفی کرد که نمی‌تواند مقابل «دروغ مافیای سیاسی لبنان» ساکت بماند.

او پیش‌ازاین توانسته بود با شعار و ساخت هشتگی از « stay at home and eat shawarma» به معنی «در خانه بمانید و شاورما بخورید» توجه رسانه‌های انگلستان را به خود جلب کرد. این تلاشی بود برای در خانه نگه داشتن مردم بریتانیا و لبنان مقابل کرونا.

سسک فابرگاس اما دو سال قبل در موردش توصیفی خاص داشت: «مدت‌ها با هم دوست بودیم و این دوستی زیبا بود؛ اما وقتی شما یک معلم خوب، یک مادر نمونه و یک فعال اجتماعی را در زندگی‌تان داشته باشید، بهتر است با او ازدواج کنید و همچنان دوست هم باقی بمانید.»

دانییلا سمعان اسفند ۱۳۹۸ در توییتی از شش تصویر استفاده کرد. خرابه‌های سوریه، عراق و یمن را کنار هم گذاشت و تصاویری از شهرهای مدرن کویت، امارات و عربستان سعودی را هم روبروی آن‌ها. بعد چنین نوشت: «حسن نصرالله. این تصویر را یک بار ببین.» و در خطاب به دبیرکل این حزب نوشت که «این نتیجه حضور جمهوری اسلامی ایران است.»

همین واکنش‌هایش در کنار تلاش برای آگاهی‌سازی زنان لبنان در سال‌های اخیر، از او چهره‌ای محبوب و مقبول در این کشور ساخت.

او حالا دوباره با ادبیات فارسی بازگشته و برای ایرانیان نوشته؛ از آن‌ها تشکر کرده که کنار مردم کشورش بودند، اما راه تغییرات در خاورمیانه را در تغییر نظام سیاسی ایران دانسته است.

این آخرین توییت اوست پس از یک متن فارسی: «زندگی با آدم‌های اشتباه، بزرگترین اشتباه است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy