Tuesday, Aug 11, 2020

صفحه نخست » منصور فرهنگ: احتمال دارد منع فروش تسلیحات به ایران برای مدتی محدود در شورای امنیت تمدید شود

farhang_081120.jpgرادیو بین المللی فرانسه - کلی کرافت‌، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، می‌گوید: به جز تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران به منظور تامین صلح و ثبات در سراسر جهان گزینه دیگری نداریم. این اظهارات نماینده ایالات متحده آمریکا در آستانه برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای بررسی طرح پیشنهادی آمریکا به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران عنوان شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در هفته جاری، طرح پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد تا برای رای‌گیری ارائه شود.

ایالات متحده آمریکا، از بیش از یک سال پیش، با رایزنی با دیگر اعضا شورای امنیت، در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید نماید.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران از سال ۱۳۸۶ اعمال شد. این تحریم‌ بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در تایید توافق جامع اتمی قدرت‌های غربی با ایران (برجام)، در روز ۲۷ مهر/۱۸ اکتبر، به پایان می‌رسد. پس از این تاریخ ایران اجازه خرید و فروش تسلیحات را باز خواهد یافت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

کلی کرافت‌، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: به جز تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران به منظور تامین صلح و ثبات در سراسر جهان گزینه دیگری نداریم.

منصور فرهنگ، تحلیلگر سیاسی و استاد روابط بین‌الملل در آمریکا، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، با بیان اینکه این فقط آمریکا نیست که می‌خواهد این قطعنامه ادامه پیدا کند بلکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، هم که به تازگی، تصمیم خود مبنی بر تمایل بر ادامه یافتن تحریم تسلیحاتی علیه ایران را اعلام کردند و تاکید دارند که فروش تسلیحات به ایران برای آنها نگران کننده است.

در حالی که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمال می‌رود چین و روسیه با این قطعنامه موافقت نکرده و آن را وتو نمایند، به گفته منصور فرهنگ، هنوز این احتمال وجود دارد که این قطعنامه بطور موقت برای یک سال یا دو سال دیگر تمدید شود. زیرا که هر دو این کشورها، به ویژه با تمامی کشورهای منطقه و حتی با اسرائیل روابط نزدیک تجاری دارند. منصور فرهنگ بر این عقیده است که اگر حتی این قطعنامه به تصویب هم نرسد فشارهای کشورهای منطقه به چین یا روسیه مانع از فروش اسلحه به ایران خواهد شد. از طرف دیگر ایران بدلیل فشار شدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و عدم امکان فروش نفت، توانایی پرداخت قراردادهای تسلیحاتی را نخواهد داشت.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران از سال ۱۳۸۶ اعمال شد. این تحریم‌ بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در تایید توافق جامع اتمی قدرت‌های غربی با ایران (برجام)، در روز ۲۷ مهر/۱۸ اکتبر، به پایان می‌رسد. پس از این تاریخ ایران اجازه خرید و فروش تسلیحات را باز خواهد یافت.

دونالد ترامپ: در صورت پیروزی من در انتخابات، ایران به پای میز مذاکره می‌آید

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در تعطیلات پایانی هفته گذشته، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در نیوجرسی اعلام کرد: اگر در انتخابات روز سوم نوامبر پیروز شود ایران طی یک ماه به پای میز مذاکره می‌آید و توافق جدید اتمی برقرار خواهد شد.

دونالد ترامپ گفت که ایران به دنبال دستیابی به یک توافق است اما نه با وی بلکه با جو بایدن. جو بایدن رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات است.

منصور فرهنگ بر این باور است که دونالد ترامپ قصد دارد تا از طریق گفتگو با یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران برای خود دستاورد سیاسی ایجاد نماید و بعید به نظر نمی رسد که از این راه بتواند رای بیشتری در انتخابات پیش‌رو برای خود تامین نماید.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، دونالد ترامپ، از ایران دقیقا همانند اسرائیل خواسته مشابهی دارد: کنار گذاردن کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم؛ برخلاف برجام که این امکان را به ایران داده بود تا به غنی‌سازی اورانیوم تا حدی که برای مقاصد صلح‌آمیز نیاز دارد، ادامه دهد.

برخی از کارشناسان مسائل آمریکا بر این باورند که دونالد ترامپ می‌خواهد چهره خود را بر «کوه راشمور» همانند چهار چهره از مشهورترین روسای جمهوری آمریکا کنده‌کاری کند و از فراهم کردن شرایط برای گفتگو و مذاکره با ایران و کره شمالی بعنوان دستاویزی برای موفقیت خود استفاده می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy