Tuesday, Aug 11, 2020

صفحه نخست » دو اطلاعیه از شورای مدیریت گذار

ITC2.jpgاتحاد گسترده کارگران ایران مبارک باد

شورای مدیریت گذار

کارگران پالایشگاه‌های آبادان، پارسیان، قشم و فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی از شنبه، ۱۱ مرداد ماه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خود دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند. همزمان با اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی، اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در خوزستان نیز که از یک ماه و نیم پیش شروع شده است، ادامه دارد. کارگران هفت تپه سه ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و تا کنون چهار نفر از نماینده‌های آنان بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود بیش از ده هزار کارگر در پالایشگاه‌های سراسر کشور دست از کار کشیده‌اند.
بنا به آمار وزارت کار و امور اجتماعی، در ایران ۱۴ میلیون نفر به شغل کارگری مشغول‌اند. این کارگردان با خانواده‌هایشان جمعیتی بیش از ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند که با توجه به درآمدی که در حقوق کار برای آنها تعریف شده است، زیر خط فقر بسر می‌برند. این شرایط کارگران را از برخورداری از معیارهای حداقل زیست محروم کرده است. اعتصابات کارگری در اعتراض به ربودن حق زندگی از این جمعیت بزرگ و ظلم عریانی است که جمهوری اسلامی بر آنان تحمیل کرده است.

بخش بسیار بزرگی از کارگران اعتصابی قرارداد پیمانی دارند. آنان فاقد امنیت شغلی هستند و دستمزدهایشان با تاخیر‌های چند ماهه پرداخت می‌شود که در عین حال فاصله زیادی با هزینه معیشت و خط فقر در ایران دارد. از این رو، اعتصابات می‌تواند کارگران بخش پتروشیمی را با دیگر کارگران پیمانی در شهرداری‌ها و یا راه آهن و دیگر مشاغل پیوند بدهد. ویژگی این دور از اعتصابات کارگری در ایران این است که توسط فعالان کارگری در زمینه صنفی سازماندهی شده است و تشکل‌های کارگری مورد حمایت نظام هیچ نقشی در ان ندارند. نکته دیگر حائز اهمیت، هماهنگی ده هزار نفر از کارگران صنعت نفت و پتروشیمی در چهار استان و مراکز متعدد ایران است که برای اولین بار شاهد ان هستیم.
سیاست‌های نظام اسلامی در برخورد با جنبش کارگری و مطالبات بحق آنان در طول چهل سال گذشته، از یک طرف سرکوب، بازداشت، شکنجه و صدور احکام شلاق و زندان و اخراج نمایندگان واقعی آنان بوده و از طرف دیگر تاسیس تشکلهای کارگری به اصطلاح اسلامی برای کنترل و منحرف کردن مطالبات کارگری و در واقع امنیتی کردن محیط کار بوده است.
برآمد اخیر اعتصابات کارگران، ناکارآمد بودن چنین سیاست هایی را اثبات می‌کند. جنبش کارگری در مقابل فقر گسترده و خشنی که نظام اسلامی ایجاد کرده، راهی ندارد جز آنکه استقلال خود را بازیابد و با طرح دقیق مطالبات، وحدت و تشکیلات خویش را ایجاد کند تا بتواند دیگر جنبش‌های زحمتکشان و تهیدستان را با خود همراه و جبهه کار در مقابل ستم را سراسری و استحکام ببخشد. ایجاد چنین جبهه‌ای می‌تواند درخواست‌های بنیادین کارگران مانند، تامین امنیت شغلی، افزایش دستمزدها و یا ممنوعیت اخراج و ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری را سراسری و همگانی کند.
اعتصابات کارگری جنوب کشور، بارقه امیدی را در دل همه فعالین و کنشگران سیاسی و مدنی ایجاد کرده است. بخشی از اصناف حمایت خود را از آنان اعلام کرده‌اند. گروه‌های متعددی از شخصیت‌ها و جریانات سیاسی با جمع اوری امضاء، زنجیره حامیان جنبش کارگری را توسعه میدهند که برای پیروزی کارگران و دست یابی آنان به مطالباتشان اهمیت بسزایی دارد.
شورای مدیرت گذار، بر جایگاه وزین جنبش کارگری برای گذار از جمهوری اسلامی و استقرار دموکراسی در ایران آینده، تاکید می‌ورزد، جایگاهی که در تاریخ مبارزات مردم ما علیه دیکتاتوری و ظلم همواره نقش آفرین بوده و بر کسی پوشیده نیست. ما در این رزم مشترک در کنار کارگران ایران خواهیم بود و از همه مردم ایران نیز دعوت می‌کنیم به کارزار حمایت از این فرزندان شریف زحمت و کار کشورمان بپیوندند و سفره‌های نان خویش را با آنان تقسیم کنند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری و رهایی مردم ایران
دبیرخانه مرکزی شورای مدیریت گذار
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

***

اطلاعیه دبیرخانه شورای مدیریت گذار

بیروت، خون می‌گرید! پیام تسلیت به مردم لبنان

روز سه شنبه، ۱۴ مرداد ماه، انفجار عظیمی بندر بیروت را لرزاند، انفجاری که به گفته لرزه شناسان شدتی برابر یا یک زمین لرزه به بزرگی ۳، ۳ ریشتر داشته است.
در این انفجار مهیب که بیروت، عروس شهرهای خاور میانه را داغدار کرده است، تا کنون دست کم بیش از صد نفر کشته و پنج هزار نفر زخمی شده‌اند و گزارش‌ها حکایت از مفقود الاثر شدن صدها شهروند بیروتی می‌کنند. فرماندار بیروت گفته است که حدود ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این انفجار بی خانمان شده‌اند و میزان خسارت به شهر بین سه تا پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
سیلوی اصلی انبار گندم لبنان نیز که در بندر بیروت بود، متاسفانه نابود شده است و به گفته وزیر اقتصاد لبنان، این کشور اکنون تنها فقط برای یکماه ذخیره گندم دارد.
به گفته مقام‌های لبنانی، این انفجار بر اثر آتش گرفتن یک انبار وسایل آتش بازی و سرایت ان به انبار بزرگی که در ان یک محموله ۲۷۰۰ تنی نیترات آمونیم، نگاه داری می‌شده، رخ داده است.
بر اثر این انفجار، محلات تجاری شهر، بخش بزرگی از بلوار ساحلی مشهور بیروت و عمارت‌های تاریخی بیروت نیز که از جنگ داخلی لبنان جان سالم بدر برده بودند، ویران شده‌اند.
رئیس جمهور لبنان خواسته است تا دو هفته وضعیت اضطراری در کشور مقرر شود و "حسن دیاب"، نخست وزیر کشور، امروز چهارشنبه را روز عزای ملی اعلام کرد.
کمک‌های بشردوستانه، از جانب برخی کشورها آغاز شده است ولی آنچه که بیروت مجروح و کشور لبنان به ان احتیاج دارد، پایان کشمکش‌های سیاسی و خلع سلاح نظامیان حزب الله است، تا زمینه مشارکت عمومی و باز گشت صلح ممکن گردد. دخالت‌های جمهوری اسلامی در لبنان و بویژه حمایت آن از حزب الله، بعد از شروع شدن جنگ سوریه، این کشور را به پایگاه جنگ‌های نیابتی علیه اسرائیل و چهار راه تقاطع منافع گروه‌های ذینفع در خاورمیانه تبدیل کرده است.
شورای مدیریت گذار ضمن محکوم کردن عاملین چنین جنایت بزرگی، در این اندوه، خود را در کنار مردم داغدار بیروت که خون می‌گریند و گمشدگان خود را در میان ویرانه‌ها جستجو می‌کنند، می‌داند و از صمیم قلب همدردی خود را با آنها اعلام می‌دارد. استقرار امنیت و صلح و آرامش در خاورمیانه و رهایی از بنیاد گرایی اسلامی، آرزوی مشترک مردم ایران و لبنان است، که امیدواریم بزودی محقق شود.

دبیرخانه شورای مدیریت گذار
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy