Friday, Aug 14, 2020

صفحه نخست » سفر ظریف به لبنان همزمان با اعتراضات مردمی علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران

zarif_lebanon.jpg ایندیپندنت فارسی - یک هفته بعد از انفجار بیروت و اعتراضات مردمی لبنان که در آن علیه جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان و مقامات سیاسی نزدیک به ایران شعارهایی سر داده شد، محمد جواد ظریف با همتای لبنانی خود دیدار کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته وارد بیروت شد، صبح امروز جمعه ۲۴ مرداد با شربل وهبه، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیدار کرد.

شربل وهبه در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که ظریف اعلام کرده، ایران حامی لبنان است و در کنار این کشور می‌ایستد. این در حالی است که بخشی از اعتراضات مردمی در لبنان علیه دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز روز چهارشنبه ۲۲ مرداد، در یک تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواستار توقف دخالت‌های خارجی در امور لبنان شد.

ظریف در نشست خبری مشترک با شربل وهبه، همچنین از آمادگی دولت ایران و شرکت‌های خصوصی ایرانی برای کمک به بازسازی خسارات ناشی از انفجار بیروت خبر داد.

انفجار هفته گذشته بیروت دست کم ۱۷۱ کشته ، بیش از ۶ هزار زخمی و ۳۰۰ هزار بی‌خانمان برجای گذاشت.

در پی این انفجار مهیب دولت حسان دیاب، نخست وزیر لبنان استعفا کرد اما اعتراضات علیه فساد و ناکارآمدی دولت و حضور حزب الله در ساختار قدرت در لبنان همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که مردم لبنان خشمگین از انفجار بیروت و تبعات ناشی از آن هستند، محمد جواد ظریف امروز (جمعه) در پیام‌هایی خطاب به همتای لبنانی و نیز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سالروز پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه علیه اسرائیل را به مردم لبنان تبریک گفت.

آمریکا از سال ١٩٩٧ حزب الله لبنان را به عنوان «سازمان تروریستی» می‌شناسد.

آلمان نیز اردیبهشت ماه گذشته حزب‌الله لبنان را «سازمان تروریستی» اعلام کرد.

کشور لیتوانی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy