Saturday, Aug 15, 2020

صفحه نخست » واکنش‌ها به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

farda14.jpgرادیو فردا - به جز ایالات متحده، مقام‌های ایران، بریتانیا و روسیه، از جمله کسانی هستند که به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران واکنش نشان داده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی واشینگتن، دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را به دست آورد و در نتیجه تصویب نشد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرده «ما به اقدامات خود ادامه می‌ دهیم تا اطمینان حاصل شود حکومت مذهبی ترور، آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد، آن‌چه قلب اروپا، خاورمیانه و فرای آن را تهدید می‌کند».

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران نزد ملل متحد، در حساب کاربری خود در توئیتر تصویب‌نشدن قطعنامه را نشانه «انزوای کامل آمریکا» توصیف کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای تخت‌روانچی گفته «ایالات متحده باید از این شکست درست بگیرد. تلاش‌های این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها غیرقانونی است و توسط جامعه جهانی رد شده، همان‌طور که امروز شاهد آن بودیم».

مقام‌های آمریکایی، از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه آن کشور پیش از این گفته بودند در صورت رد یا وتوی پیش‌نویس قطعنامه آن‌ها، به استفاده از «مکانیسم ماشه»، پیش‌بینی شده در برجام، روی آورده و تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برمی‌گرداند.

دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل نیز در پی رد قطعنامه بیانیه‌ای صادر کرده و تاکید کرده نگرانی‌ها خود از رفتارهای «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه خاورمیانه را بارها تکرار کرده‌است.

بریتانیا می‌گوید این اقدامات جمهوری اسلامی خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت از توافق اتمی‌ست.

بریتانیا، آلمان و فرانسه، متحدان اروپایی ایالات متحده به پیش‌نویس آن کشور در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رای ممتنع دادند.

دفتر نمایندگی بریتانیا در مورد دلیل رای ممتنع خود می‌گوید «مشخص بود که قطعنامه موفق نمی‌شود حمایت شورا(ی امنیت) را به‌دست آورد و نمی‌تواند نمایان‌گر مبنایی برای دستیابی به اجماع باشد. در نتیجه به بهبود امنیت و ثبات در منطقه یاری نمی‌رساند».

با این حال لندن تاکید کرده آماده همکاری با اعضای شورا و برجام برای جست‌وجوی راهی‌ست که از حمایت شورای امنیت برخوردار شود.

بریتانیا می‌گوید به توافق اتمی و اجرای آن پایبند است و همراه فرانسه و آلمان آماده روی آوردن به مکانیسم حل اختلاف، تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد.

لندن در پایان گفته در بازه زمانی فعلی از بازگرداندن تحریم‌ها، که برخلاف تلاش‌ها برای حفظ برجام است، حمایت نمی‌کند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای گفته قطعنامه ۲۲۳۱ مدت‌ تحریم‌ها را پنج سال در نظر گرفته بود و این مهلت قرار نبود تمدید شود.

این دفتر با اشاره به پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای نشست مجازی رهبران کشورهای ثابت شورای امنیت، به اضافه آلمان و ایران، می‌گوید در چنین نشستی مسکو پارامترهایی را پیشنهاد می‌کند؛ به گفته روسیه این پیشنهادها در مسیر «تلاش‌های مشترک» و «ایجاد سازوکاری در منطقه خلیج فارس برای ایجاد امنیت و بنای اعتماد» است.

روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مخالف دادند.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy