Saturday, Aug 15, 2020

صفحه نخست » قطع بازوهای «اختاپوس ایران» کافی نیست، باید سر آن را قطع کنیم، اکبر گنجی

ganji_081520.jpgبه مداخله نظامی کلیه دولت ها در خاورمیانه از سه منظر اخلاقی، حقوقی و سیاست رئالیستی می توان نگریست. تا حدی که من می فهمم، از منظر اخلاقی و حقوقی، دخالت نظامی هیچ کشوری در کشور دیگر قابل دفاع نیست. با این همه، گروهی برای حمله نظامی به کشورها و بمباران آن ها توجیه تراشی های اخلاقی و حقوقی کرده و می کنند.

اما اگر از منظر سیاست رئالیستی به خاورمیانه و جبهه بندی ها و موازنه قوا بنگریم ، مثلث «ترامپ- نتانیاهو- محمد بن سلمان» علیه موجودیتِ ایران فعالیت می کنند. آمریکا و متحدانش کشورهای خاورمیانه را کلنگی کرده اند.

ایرانِ را تحتِ تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قرار داده اند و بدین ترتیب، ایران فاقد نیروی هوایی و دریایی است. تحریم های فلج کننده هم که کمر مردم ایران را شکسته، برقرار کرده اند.

«صنعت ایران هراسی» نیز همزمان به کار خود ادامه می دهد و با اهریمن سازی از ایران صدها میلیارد دلار سلاح فروخته است.

در چنین سیاقی ایران برای دفاع از مرزهای ملی، امنیت ملی و منافع ملی اش در خاورمیانه چه باید می کرده است؟

شاه که تحت چنین شرایطی قرار نداشت، با توجه به جغرافیای سیاسی ایران و تجربه های تاریخی، سیاست خاصی را در پیش گرفته بود. با ارتشی مجهز به مدرنترین سلاح های زمان، خود را نه تنها مسئول امنیت خلیج فارس به شمار می آورد، بلکه مسئول اقیانوس هند نیز به شمار می آورد و به دنبال تولید بمب اتمی هم بود و در تمام منطقه نیز به سود شیعیان دخالت نظامی و مالی می کرد. شاه خود را شاه شیعیان خاورمیانه به شمار می آورد.

اما ایران دوران جمهوری اسلامی، در منطقه کلنگی شده ای قرار دارد که آمریکا برای ضربه زدن به چین، آن را بی ثبات می سازد. در چارچوب سیاست رئالیستی، ایران در خاورمیانه این چنینی- و فاقد نیروی هوایی و دریایی و تحت تحریم های تسلیحاتی و اقتصادی- برای دفاع از خود چه باید می کرده و چه کرده است؟ ایرانی که عربستان سعودی آن را «مار افعی» قلمداد می کند که آمریکا باید سر آن را قطع کند و اسرائیل آن را «اختاپوس» قلمداد می کند که آمریکا باید سر آن را قطع کند. وجوه اشتراک و افتراق سیاست خاورمیانه ای و دفاعی شاه و جمهوری اسلامی چیست؟ آیا سیاستِ جمهوری اسلامی ادامه سیاستِ شاه در منطقه نیست؟

در این نوبت پیرامون این مسائل با شواهد و قرائن قوی سخن گفته شده است. نقدهای محققانه در چارچوب «سیاست واقع گرایانه در روابط بین الملل»، به پیشبرد این بحث کمک خواهد کرد که ایران برای دفاع از مرزهای ملی و امنیت ملی و منافع ملی اش باید دست به چه اقداماتی می زد و بزند؟

آدرس کانال یوتوپ اکبر گنجی:

https://www.youtube.com/channel/UCi-wR3aee_iOhXXIUv0PP3g/featured



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy